Electrische schokken van Mac Mini: vreemd probleem

Pagina: 1
Acties:

• RHochstenbach
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 27-02-2021
Matched: schok
Mijn grootouders hebben een Mac Mini, en zijn pas geleden verhuisd. De nieuwe woning heeft geen geaarde stopcontacten, en volgens het huurcontract mag er niets aan veranderrd worden. De Mac is aangesloten op een stekkerblok met een aan/uit schakelaar.

Nu is het volgende probleem: Zodra het stekkerblok is ingeschakeld, krijg ik een electrische schok van de Mac, maar ook van het aluminium toetsenbord. Als ik een spanningzoeker (schroevendraaier met lamp) tegen de Mac of het toetsenbord aanhoud, dan brandt het lampje en krijg ik zelfs een schok van die schroevendraaier. Maar het vreemde is, dat anderen hier geen last van hebben, en bij andere personen brandt het lampje van de spanningzoeker ook niet.

Nu heeft mijn grootvader (is zelf elektricien geweest) de randaarde van het stopcontact verbonden met een ongeverfd deel van de radiator om het stopcontact te aarden. Maar het probleem blijft bestaan.

Heeft iemand nog tips? Ik moet er overigens bij zeggen dat ik zelf in een elektrische rolstoel zit met rubberen banden. Ik weet niet of dat er iets mee te maken kan hebben....

• autoreverse
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 13-12 18:33
RHochstenbach schreef op dinsdag 03 februari 2009 @ 17:21:

Heeft iemand nog tips? Ik moet er overigens bij zeggen dat ik zelf in een elektrische rolstoel zit met rubberen banden. Ik weet niet of dat er iets mee te maken kan hebben....
Ik vrees, maar weet niet zeker, dat je rolstoel er inderdaad mee te maken heeft, aangezien niemand anders er last van lijkt te hebben? Het ligt volgens mij aan welke manier je 'aard', ofwel contact maakt met de aarde, geloof ik. Dit is bijvoorbeeld ook wanneer men een schok krijgt van een auto, als iemand uitgestapt is en de deur vastpakt om dicht te doen. Dit heeft te maken met het soort schoenen wat je aan hebt en waarmee je dus in contact met de aarde staat. Complicerende factor is ook nog dat jij een electrische rolstoel hebt...
Weet je zeker dat de randaarde goed werkt? Ik had thuis ook stopcontacten met randaarde, maar de elektricien vertelde me doodleuk dat de meterkast helemaal geen aarde had (wel aardlek, maar dat is wat anders geloof ik) en kon dus ook niet werken.

[ Voor 3% gewijzigd door autoreverse op 04-02-2009 11:21 ]

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17-12 08:51

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Geen matches
Experimentje: Als je de randaarde niet aan het stekkerblok vastmaakt, maar aan de rolstoel, heb je er dan nog last van? Zo nee, dan ligt het aan de rolstoel.

Experimentje 2: Als je jezelf middels een ESD polsbandje 'aardt', heb je er dan ook last van?
Experiment 2.5: Als je jezelf middels een ESD polsbandje 'aardt', en de randaarde van het stekkerblok weghaalt, heb je het dan ook?

Launching containers into space

• SkyThes
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 17-12 21:01
Geen matches
Volgens mij is het levensgevaarlijk om je elektrische apparaten te aarden via een water/cv leiding....

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17-12 08:51

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Geen matches
mavaee schreef op woensdag 04 februari 2009 @ 13:08:
Volgens mij is het levensgevaarlijk om je elektrische apparaten te aarden via een water/cv leiding....
Dat valt wel mee. Bij gebrek aan een degelijke randaarde is het vaak de beste optie als je toch aarding wil. Het is wel verstandig om enigszins te weten waar je mee bezig bent als je je eigen aarde gaat bouwen ;)

Launching containers into space

• TimDJ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11:09
Geen matches
Whieee schreef op woensdag 04 februari 2009 @ 14:29:
[...]

Dat valt wel mee. Bij gebrek aan een degelijke randaarde is het vaak de beste optie als je toch aarding wil. Het is wel verstandig om enigszins te weten waar je mee bezig bent als je je eigen aarde gaat bouwen ;)
totdat je onder de douche staat er ergens kortsluiting ontstaat

Freelance Drupal Developer

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 16-12 21:22

Sebazzz

3dp

Matched: stroom
RHochstenbach schreef op dinsdag 03 februari 2009 @ 17:21:
Nu heeft mijn grootvader (is zelf elektricien geweest) de randaarde van het stopcontact verbonden met een ongeverfd deel van de radiator om het stopcontact te aarden. Maar het probleem blijft bestaan.
Het is maar goed dat hij geen elektricien meer is :o Dit soort dingen zijn levensgevaarlijk, daar kan je op GoT en Google meer dan genoeg over vinden. De aarde is een noodlijn, waar stroom doorheen gaan bij bijvoorbeeld kortsluiting of stroomlekkage in plaats van dat het op de behuising van een voorwerp komt te staan. Dat is ook de reden dat je de aarde niet op een verwarming moet aansluiten, de stroom zou via de verwarming gaan maar ook via jou als je toevallig aan het douchen bent. Zeker als de verwarming niet echt op aarde is aangesloten, dus niet echt een verbinding met de aardepin in de grond heeft.

[ Voor 3% gewijzigd door Sebazzz op 04-02-2009 14:35 ]

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:19
Met die kunststofleidingen van tegenwoordig is een CV-installatie alles behalve logisch om op te aarden. Daarnaast is je ketel niet gebouwd om stroom van het leidingnetwerk naar de aarde te laten lekken.
Wat betreft de waterleiding: die is bij binnenkomst in je huis geaard aan dezelfde aardpen waar al je andere groepen op geaard zijn. Maar ook voor een waterleiding geldt: het is geen geldige aarding.
Je zult er niet meteen dood van gaan, maar ik heb liever geen aarding dan een aarding waar je niet vanop aan kunt.

• Nukar
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 17-12 14:49
Even voor de duidelijkheid:

Je opa heeft de aarde op de radiator aangesloten.
Was dit na of voor dat jij deze uitzonderlijke situatie ontdekte?
Want ik kan me voorstellen dat opa nog meer apparatuur heeft aangesloten welke een spanning op de radiator zetten. Daar kun jij last van hebben.

Nog een tweede vraag heb jij dit probleem vaker, dat je last hebt van elektrische schokken?
Het is in theorie mogelijk dat jou rolstoel (statische-) spanning opbouwt en dat niet de computer, maar jij en je rolstoel ontladen bij contact.

[ Voor 1% gewijzigd door Nukar op 04-02-2009 14:42 . Reden: typos ]

"Today is the worst day since yesterday"

• mtenbos
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12:27
Geen matches
heeft je opa ook een aardpen geslagen die ongeveer 4 meter de grond in is geslagen?

zo niet zou ik maar meteen die aarding weg halen. 175V wisselspanning tussen aarde en is geen uitzondering hoor gebeurt nog regelmatig

• RHochstenbach
mtenbos schreef op woensdag 04 februari 2009 @ 16:17:
heeft je opa ook een aardpen geslagen die ongeveer 4 meter de grond in is geslagen?

zo niet zou ik maar meteen die aarding weg halen. 175V wisselspanning tussen aarde en is geen uitzondering hoor gebeurt nog regelmatig
De bekabeling is uitgevoerd door de woningbouwvereniging. Maar het probleem is nu nog vreemder geworden.

Ik had een stopcontact gevonden met randaarde, en had daar de computer op aangesloten. Maar toen kreeg ik weer een schok, alleen deze was veel sterker. Er kwamen zelfs vonken van het toetsenbord af. Maar anderen konden weer niets voelen. Met een multimeter heb ik de randaarde gecontroleerd, en had een volledige doorgang vanaf de USB plug van het toetsenbord tot aan de randaarde in de meterkast zonder enige weerstand.

Ik had ook isolerende tape over het aluminium gedeelte van de computer gedaan, en toen voelde ik geen enkele schokken meer. Maar toen ik met 1 hand de Mighty Mouse vast had, en ik met mijn andere hand aan de Mini kwam, voelde ik een flinke schok (met vonken) van de Mini door de isolatietape heen.

Het heeft dus iets te maken met mijn rolstoel in die woning. Volgens mijn grootvader is de vloer geïsoleerd, en als bovenste laag ligt er laminaat overheen. Maar zou dat er iets mee te maken hebben? De banden van mijn rolstoel zijn ook geïsoleerd, dus ik persoonlijk denk van niet...
Even voor de duidelijkheid:

Je opa heeft de aarde op de radiator aangesloten.
Was dit na of voor dat jij deze uitzonderlijke situatie ontdekte?
Want ik kan me voorstellen dat opa nog meer apparatuur heeft aangesloten welke een spanning op de radiator zetten. Daar kun jij last van hebben.
Dit had hij gedaan nadat ik het probleem had gevonden. Hij had een aparte stekker gebruikt voor de kabel van het stekkerblok, en de aarddraad aan een andere kabel gekoppeld, die vervolgens aan de radiator werd vastgemaakt via een officiële klem voor aarddraden. Maar ik merk wel, dat als de aarding wordt verbeterd, dat de schokken dan sterker zijn.
Nog een tweede vraag heb jij dit probleem vaker, dat je last hebt van elektrische schokken?
Het is in theorie mogelijk dat jou rolstoel (statische-) spanning opbouwt en dat niet de computer, maar jij en je rolstoel ontladen bij contact.
Dit heb ik alleen als ik in die woning ben. Op andere plaatsen heb ik er geen last van. In de oude woning werd dezelfde apparatuur gebruikt, en daar heb ik nooit last van gehad.

[ Voor 27% gewijzigd door RHochstenbach op 04-02-2009 18:56 ]

• mtenbos
Geen matches
Ik zou eens een volt meter pakken en tussen de nul en aarde meten,hier mag niet meer dan een paar millivolt tussen zitten (blauw draad en geel groene draad) hier ben ik wel benieuwd naar

• RHochstenbach
Geen matches
mtenbos schreef op woensdag 04 februari 2009 @ 19:15:
Ik zou eens een volt meter pakken en tussen de nul en aarde meten,hier mag niet meer dan een paar millivolt tussen zitten (blauw draad en geel groene draad) hier ben ik wel benieuwd naar
Dan geeft ie gewoon '0' aan.

• mtenbos
Geen matches
ok dan heb je geen aarding fout ik zou eens kijken of het niet aan je rolstoel ligt.

spanning zoeker werkt niet, het lampje kan ook branden als er geen spanning is en het lampje kan branden door jouw of door je mac mini.

ben wel benieuwd waar het aanligt.

• RHochstenbach
mtenbos schreef op woensdag 04 februari 2009 @ 22:18:
ok dan heb je geen aarding fout ik zou eens kijken of het niet aan je rolstoel ligt.

spanning zoeker werkt niet, het lampje kan ook branden als er geen spanning is en het lampje kan branden door jouw of door je mac mini.

ben wel benieuwd waar het aanligt.
In mijn eigen woning heb ik geen last van schokken van de Mini, dus het ligt ook niet aan de computer of de rolstoel....
En het enigste verschil tussen de woningen is dat die van mijn opa een geïsoleerde vloer heeft.

Verwijderd

Geen matches
Het ligt sowieso niet aan de rolstoel, heb daar ervaring mee :) De randaarde aansluiten op de radiator is niet goed, aangezien deze zelf vaak een bepaalde spanning hebben. Wat ik niet helemaal begrijp, je mag niets veranderen in dat huis. Het lijkt me sterk dat je voor dat aansluitpunt geen nieuwe draden mag trekken voor een randaarde stopkontakt naar de meterkast toe, kwestie van 3 nieuwe draden trekken, aansluiten en klaar, dan is je probleem opgelost :)

• GemengdeDrop
  • Registratie: Oktober 2008
  • Niet online

GemengdeDrop

Mét salmiakzout

RHochstenbach schreef op dinsdag 03 februari 2009 @ 17:21:. Als ik een spanningzoeker (schroevendraaier met lamp) tegen de Mac of het toetsenbord aanhoud, dan brandt het lampje en krijg ik zelfs een schok van die schroevendraaier. Maar het vreemde is, dat anderen hier geen last van hebben, en bij andere personen brandt het lampje van de spanningzoeker ook niet.
Hoe krijg jij het eigenlijk voor elkaar om via zo'n spanningszoeker een schok te krijgen? Dat moet je wel een ontzettend grote statische lading hebben opgebouwd ofzo...
is dat ding niet gewoon kapot?

edit: of gebruik je zo'n laag-ohmse spanningszoeker voor auto's ofzo? Die moet je dus niet hebben :*)

[ Voor 7% gewijzigd door GemengdeDrop op 05-02-2009 11:57 ]

• RHochstenbach
Verwijderd schreef op donderdag 05 februari 2009 @ 11:46:
Het ligt sowieso niet aan de rolstoel, heb daar ervaring mee :) De randaarde aansluiten op de radiator is niet goed, aangezien deze zelf vaak een bepaalde spanning hebben. Wat ik niet helemaal begrijp, je mag niets veranderen in dat huis. Het lijkt me sterk dat je voor dat aansluitpunt geen nieuwe draden mag trekken voor een randaarde stopkontakt naar de meterkast toe, kwestie van 3 nieuwe draden trekken, aansluiten en klaar, dan is je probleem opgelost :)
Omdat de computer een paar kamers van de meterkast vandaan is, en dan moeten de muren opengebroken worden (denk ik). Maar we hebben ook al de computer verbonden via een verlengsnoer met een stopcontact die wel randaarde heeft (andere kant van de woning). En dan worden de schokken juist erger.
Hoe krijg jij het eigenlijk voor elkaar om via zo'n spanningszoeker een schok te krijgen? Dat moet je wel een ontzettend grote statische lading hebben opgebouwd ofzo...
is dat ding niet gewoon kapot?
Blijkbaar niet, want ik heb verschillende spanningzoekers geprobeerd. Maar mijn opa krijgt geen schok als ie die spanningzoeker gebruikt. Maar het vreemde is, als ik die zelfde spanningzoeker bij mij thuis probeer op een stopcontact, dan heb ik er geen last van :?

• GemengdeDrop
  • Registratie: Oktober 2008
  • Niet online

GemengdeDrop

Mét salmiakzout

Matched: stroom, schok
Ik zou toch es naar die rolstoel kijken. Zitten er toevallig licht-rubberen bandjes onder? Zwarte banden geleiden stroom beter meestal, dus dan is de kans dat er statische lading opbouwt ook minder groot.

Ik heb oa schoenen met rubberen zolen. Op de labzaal kan ik het al vanaf 20 cm afstand horen knetteren als ik een geaard stuk metaal nader. Echter, als ik ontlaad via een MegaOhm weerstand merk ik er niks van. Tegenwoordig loop ik op zolen met zwart rubber. Nergens geen last meer van.
Dus ik kan niet goed inschatten waarom jij dan een schok krijgt bij gebruik van je spanningszoeker. Dat zou nooit moeten gebeuren.
Probeer het eens omgekeerd. Probeer nou eens die hele computer verhaal erbuiten te laten. Gooi een verlengkabel met randaarde door het huis heen en ga es rondrijden met die rolstoel in de kamer waar het probleem zich voordoet. Wijs dan es met de spanningszoeker richting de nu correct geaarde aardpin en kijk of je wat voelt. Zoja, dan is de rolstoel idd het probleem. Zo niet dan moet je nog even verder nadenken.

IIG weet ik dat er voor schoenen speciale "ontlaad enkel-bandjes" zijn die de statische lading laten wegvloeien. Iets dergelijks zal er ook wel voor rolstoelen zijn. Je zou dat ook kunnen testen door idd een ESD polsbandje te gebruiken zoals hierboven al aangegeven is.

Een tweede mogelijkheid is dat tóch je voeding van je computer niet goed is. Nog iets anders: Zit er misschien randapparatuur aan? Bij mij thuis was een laserprinter de oorzaak van schokkende ervaringen :P. Dat ding was zelfs zo gaar dat je niet eens eenmalig een schok kreeg, maar continu

• RHochstenbach
Matched: stroom, schok
GemengdeDrop schreef op donderdag 05 februari 2009 @ 13:52:
Ik zou toch es naar die rolstoel kijken. Zitten er toevallig licht-rubberen bandjes onder? Zwarte banden geleiden stroom beter meestal, dus dan is de kans dat er statische lading opbouwt ook minder groot.

Ik heb oa schoenen met rubberen zolen. Op de labzaal kan ik het al vanaf 20 cm afstand horen knetteren als ik een geaard stuk metaal nader. Echter, als ik ontlaad via een MegaOhm weerstand merk ik er niks van. Tegenwoordig loop ik op zolen met zwart rubber. Nergens geen last meer van.
Dus ik kan niet goed inschatten waarom jij dan een schok krijgt bij gebruik van je spanningszoeker. Dat zou nooit moeten gebeuren.
Probeer het eens omgekeerd. Probeer nou eens die hele computer verhaal erbuiten te laten. Gooi een verlengkabel met randaarde door het huis heen en ga es rondrijden met die rolstoel in de kamer waar het probleem zich voordoet. Wijs dan es met de spanningszoeker richting de nu correct geaarde aardpin en kijk of je wat voelt. Zoja, dan is de rolstoel idd het probleem. Zo niet dan moet je nog even verder nadenken.

IIG weet ik dat er voor schoenen speciale "ontlaad enkel-bandjes" zijn die de statische lading laten wegvloeien. Iets dergelijks zal er ook wel voor rolstoelen zijn. Je zou dat ook kunnen testen door idd een ESD polsbandje te gebruiken zoals hierboven al aangegeven is.

Een tweede mogelijkheid is dat tóch je voeding van je computer niet goed is. Nog iets anders: Zit er misschien randapparatuur aan? Bij mij thuis was een laserprinter de oorzaak van schokkende ervaringen :P. Dat ding was zelfs zo gaar dat je niet eens eenmalig een schok kreeg, maar continu
De banden zijn lichtgrijs gekleurd.

Als ik die spanningzoeker direct op een stopcontact gebruik, dan voel ik geen schokken. Het lampje brandt wel gewoon.

Dat met die randapparatuur zal ik eens proberen. Heb er namelijk een Scanner en Printer op aangesloten die ook stroom krijgen van het stopcontact.

• RLyn
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 07-10 16:19
Koppel de accu van je rolstoel los en probeer het dan nog een keer.
De accu van je rolstoel is de boosdoener.

Dit heeft niets met aarde te maken, maar met isolatie

Wat ik tot nu toe begrepen heb van het probleem is:
Jij bent de enige die er last van heeft.
Je Opa niet.
Je zit in een elektrische rolstoel.
De rolstoel beweegt zich voort over een een vlak ondergrond. De ondergrond zelf is ook voorzien van isolatie.
De rolstoel is voorzien van rubberen banden.

1) Je zit in een rolstoel
2) je rolstoel is elektrisch
3) de vloer is van hout, of ten minste van een isolerend materiaal.
4) de rolstoel is voorzien van rubberen banden

Je zit in een rolstoel die voorzien is van een accu (alternatieve stroombron).

Mogelijke oplossing:
Positioneer je voor de MAC vraag iemand de accu los te koppelen, zodat je rolstoel in het geheel niet voorzien wordt van stroom.
Raak de MAC pas aan wanneer je zeker bent dat de spanning afgebouwd is.

Lukt dit niet dan zit het probleem ergens anders.

• RHochstenbach
RLyn schreef op zondag 08 februari 2009 @ 11:47:
Koppel de accu van je rolstoel los en probeer het dan nog een keer.
De accu van je rolstoel is de boosdoener.

Dit heeft niets met aarde te maken, maar met isolatie

Wat ik tot nu toe begrepen heb van het probleem is:
Jij bent de enige die er last van heeft.
Je Opa niet.
Je zit in een elektrische rolstoel.
De rolstoel beweegt zich voort over een een vlak ondergrond. De ondergrond zelf is ook voorzien van isolatie.
De rolstoel is voorzien van rubberen banden.

1) Je zit in een rolstoel
2) je rolstoel is elektrisch
3) de vloer is van hout, of ten minste van een isolerend materiaal.
4) de rolstoel is voorzien van rubberen banden

Je zit in een rolstoel die voorzien is van een accu (alternatieve stroombron).

Mogelijke oplossing:
Positioneer je voor de MAC vraag iemand de accu los te koppelen, zodat je rolstoel in het geheel niet voorzien wordt van stroom.
Raak de MAC pas aan wanneer je zeker bent dat de spanning afgebouwd is.

Lukt dit niet dan zit het probleem ergens anders.
De accu van de rolstoel loskoppelen is veel te ingewikkeld, want dit hele systeem ziet uit alsof het uit Star Wars is ontsnapt.

Maar ik heb een alternatieve oplossing gevonden. Heb een draadloos toetsenbord en muis voor de Mac gehaald, en heb een externe aan/uit schakelaar gekoppeld aan de computer (draden komen nu uit de computer vanuit het Kensington slot). Nu hoef ik de computer niet meer aan te raken :)

In ieder geval, iedereen bedankt voor al het advies _/-\o_
Pagina: 1