Speakers voor receiver

Pagina: 1
Acties:

• HovaCarlito
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21-11-2025
Hoi,

Ik heb een Onkyo TX-SR606 besteld, nu had ik het idee om mijn PC speakers (Logitech X-540 5.1) er op aan te sluiten en dan deze opstelling te gebruiken als home cinema set.

Nu zijn mijn vragen eigenlijk:

1. Is dat zonde van de goede receiver? Hoe zit het met de kwaliteit van PC speakersets?
2. Zo ja, zijn er goede (het liefst goedkope) alternatieven? Het liefst 7.1 natuurlijk.

Alvast heel erg bedankt.

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-01 18:54

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Sorry, maar wel geld hebben voor een 606 en dan "cheap-ass" speakers erop aan willen sluiten? Zonde, erg zonde; er zijn ongetwijfeld alternatieven maar wat jij goedkoop vindt, is voor iemand anders duur of juist andersom.

Heb je niet zelf al gekeken in folders of op sites van fabrikanten wat er te koop is, wat je eigen budget is etc? Verder zijn de eisen aan een speaker volledig afhankelijk van de inhoud van je kamer, de manier waarop je geluid gaat aansturen en dergelijke.

[ Voor 17% gewijzigd door MAX3400 op 03-02-2009 15:58 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:00

Exirion

Gadgetfetisjist

HovaCarlito schreef op dinsdag 03 februari 2009 @ 15:56:
1. Is dat zonde van de goede receiver?
Doodzonde.
Hoe zit het met de kwaliteit van PC speakersets?
Dramatisch vergeleken met redelijke audiosets.
2. Zo ja, zijn er goede (het liefst goedkope) alternatieven? Het liefst 7.1 natuurlijk.
Een MPV met 7 zitplaatsen kost meer dan een luxe middenklasser. In dit geval kun je beter minder weergevers van goeie kwaliteit hebben dan 8 stuks van slechte kwaliteit.

In ieder geval zal een PC speakersetje je niet ver helpen.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• HovaCarlito
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21-11-2025
Allereerst heel erg bedankt voor de snelle reacties!

Ik heb wel rondgekeken voor de speakers, alleen ik heb nogal moeite met bepalen wat nou goed of slecht is. Het is natuurlijk een ietwat subjectiever onderwerp maar bij videokaarten benchmarken ze de kaart gewoon en weet je wat voor kwaliteit het is. Kortom: ik baseer momenteel al mijn keuzes op wat ik er over lees.

Ik heb bijvoorbeeld nu op kieskeurig mijn oog laten vallen op de Infinity TSS-500 set. Dat is dan wel een 5.1 set (er staan geen 7.1 sets op Kieskeurig) maar hij krijgt goede reviews en valt binnen mijn (overgebleven) budget. Of promoveer ik hiermee van "doodzonde" tot alleen "zonde"?

• MAX3400

MAX3400

HovaCarlito schreef op dinsdag 03 februari 2009 @ 16:07:Of promoveer ik hiermee van "doodzonde" tot alleen "zonde"?
Zo ongeveer wel... Die speakers hebben een bovengrens van 20KHz... Geen idee of er anderen zijn met een andere mening maar dat is gewoon een hele slechte waarde. Ook de subwoofer heeft als ondergrens 39Hz en dat is ongeveer 2x zoveel als dat ik neer zou willen zetten (15 tot 20Hz ondergrens).

Ergens heb ik nog steeds het vermoeden, maar weet niet waarom, dat de 606 je is aangepraat door iets/iemand...

Nog iets, maar ook dat zal iemand wel niet met me eens zijn; het is niet handig om speakers aan te sluiten die een lager vermogen mogen accepteren dan het piekvermogen van de versterker. Kans op beschadiging van de speakers is dan al zeer snel aanwezig.

[ Voor 18% gewijzigd door MAX3400 op 03-02-2009 16:14 ]

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:00

Exirion

Gadgetfetisjist

MAX3400 schreef op dinsdag 03 februari 2009 @ 16:13:
Zo ongeveer wel... Die speakers hebben een bovengrens van 20KHz... Geen idee of er anderen zijn met een andere mening maar dat is gewoon een hele slechte waarde.
Waar haal je dit soort 'informatie' vandaan? 20KHz is het absolute maximum dat een heel jong mens kan horen, maar in de praktijk houdt het bij veel mensen al bij 17KHz helemaal op. Dat 20KHz heel slecht zou zijn slaat dus nergens op. Natuurlijk is de kans klein dat die satellietjes daadwerkelijk de 20KHz bij -3dB halen, maar dat terzijde.
Ook de subwoofer heeft als ondergrens 39Hz en dat is ongeveer 2x zoveel als dat ik neer zou willen zetten (15 tot 20Hz ondergrens).
Ik ben benieuwd wat voor sub jij dan hebt staan. Een sub die werkelijk 15Hz bij -3dB haalt is zeldzaam. Dan zit je al snel op kasten van >100L.
Ergens heb ik nog steeds het vermoeden, maar weet niet waarom, dat de 606 je is aangepraat door iets/iemand...
Hier zijn we het over eens. Ik denk dat ie zich niet genoeg verdiept heeft en weinig heeft nagedacht over de verhouding tussen versterker en speakers.
Nog iets, maar ook dat zal iemand wel niet met me eens zijn; het is niet handig om speakers aan te sluiten die een lager vermogen mogen accepteren dan het piekvermogen van de versterker. Kans op beschadiging van de speakers is dan al zeer snel aanwezig.
Ook niet waar; eerder andersom. Zolang jij een versterker niet helemaal open draait kan het totaal geen kwaad. Wel is het heel slecht als je een krap bemeten versterker te ver open draait: dan krijg je clipping en dat kan pas echt rampzalig voor je speakers (tweeters) zijn.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• MAX3400

MAX3400

Exirion; ja, in principe heb je gelijk met het commentaar op mijn eerdere opmerkingen. Ik heb nergens gezegd dat het daadwerkelijk slecht is maar als ik kijk losse speakers (bijvoorbeeld een KEF C-1 van 6 tientjes), dan is daar het bereik al tot 40KHz.

Ik kijk erg simpel naar bepaalde waarden, toegegeven, maar vind niet dat de set van Infinity in de verste verten in de buurt komt van bepaalde losse/goedkope speakers.

• Brad Pitt
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 08-02 09:37
MAX3400 schreef op dinsdag 03 februari 2009 @ 16:35:
Ik kijk erg simpel naar bepaalde waarden, toegegeven, maar vind niet dat de set van Infinity in de verste verten in de buurt komt van bepaalde losse/goedkope speakers.
Dan is de manier van reageren alsof het "zo is" misschien niet zo handig hè. Een subwoofer vinden in het budget van de OP die daadwerkelijk de 15Hz is onmogelijk. Wellicht hanteert Infinity wel "eerlijkere" waardes dan de merken waarmee jij het vergelijkt. Zegt dus allemaal heel erg weinig. Als zo'n setje 39Hz daadwerkelijk strak kan weergeven vind ik dat al bijzonder netjes eerlijk gezegd.

En een versterker aanschaffen die het luidspreken "vermogen" (ver) overschrijdt kan bijzonder weinig kwaad. Zoals Exirion al schreef is het anders veel desastreuzer. Je zal met een heel goede krachtige versterker zelden een speaker opblazen.

[ Voor 15% gewijzigd door Brad Pitt op 03-02-2009 16:50 ]

Nickname does not reflect reality

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Doe jezelf een echte dienst: neem echte speakers. Liever 2 hele goede dan 6 matige speakers :)

En om de tijd door te komen.. zet 2 van de logitech dingen als rear. Rears geven een gevoel van surround sound maar het grote geweld komt 95% toch van de voorste speakers.

[ Voor 48% gewijzigd door Chevy454 op 03-02-2009 18:54 ]

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Verwijderd

"Zo ongeveer wel... Die speakers hebben een bovengrens van 20KHz... Geen idee of er anderen zijn met een andere mening maar dat is gewoon een hele slechte waarde"

Waar haal je deze wijsheid vandaan? :?

• Jpjedi
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 06-12-2025
Kan me van school (mid `90) herinneren dat de mens inderdaad niet verder komt dan 18khz in het gunstigste geval. Wat heb je dan aan een speaker die hoger kan?

Maar natuurlijk geen creative zooi aan een Onkyo hangen..Dat lijkt me wel duidelijk. ;)

• Roderiktweaker
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08-02 20:05
Neem eerst 2 luidsprekers. Ik denk dat je daarna geen eens meer luidsprekers wilt. 2 goede luidsprekers vullen makkelijk een hele kamer !

Voor 100euro heb je tweedehans al top speakers. Er zijn bijvoorbeeld prima speakers uit de jaren 70/80 die je voor bijna niets kan krijgen. Let wel op de de unit's rubber randen hebben. Dan kunnen ze echt nog tijden mee

Je hebt wel een goede basis met de versterker maar je zal toch echt nog moeten sparen voor fatsoenlijke speakers. Voor een goede 5.1 set heb je zeker 1000euro nodig. 2 kanaals kan al voor veel minder geld
Pagina: 1