Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FuzzyLogic66
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 27-08 16:38
Hallo allemaal,

Ik ben van plan om binnenkort computers voor wat mensen te repareren om wat bij te verdienen. Echter zit ik met één probleem: de Windows licenties.

Stel dat ik bij een klant Windows opnieuw moet installeren en de klant heeft geen originele installatie cd/dvd. Dan moet ik dus zelf voor eentje zorgen. Moet ik de klant in dat geval de volle prijs laten betalen? Lijkt mij namelijk een beetje duur. Bestaan er geen Windows licenties waarbij je onbeperkt kunt installeren? Ik neem aan van wel maar denk ook dat die veel te duur zijn voor mij.

Heeft iemand ervaring hiermee? Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beany
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-09 21:09

beany

Meeheheheheh

Het maakt niet uit welke DVD windows je gebruikt, zolang de klant zelf maar een key heeft die bij de versie van windows werkt die jij gebruikt. Jij kan dus prima de Vista Home Edition op dvd meenemen en installeren, zolang je maar de key van de klant gebruikt. Die key staat meestal op de PC kast.

Overigens, zover als ik weet werkt een key voor alle talen van windows. Dus als de klant een engelse versie had en hij wil een nederlandse versie, dan kan dit met de key die hij heeft.

Heeft een klant geen key, dan geen windows installeren! Of het risico lopen dat hij 30 dagen later belt omdat windows het niet meer doet. Maar hoe dan ook: zelf geen key gebruiken, laat de klant maar de key leveren.

Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:34
Je zou OEM licenties kunnen verstrekken onder het mom pc-bouwer waarbij de kostprijs flink lager ligt dan de retail(winkel) prijs. Deze versies zijn gewoon te bestellen, zie hiervoor de pricewatch.
Ik zou echter wel zeer duidelijk maken dat een windows licentie geld kost en deze ook door berekenen in je kostprijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
FuzzyLogic66 schreef op dinsdag 03 februari 2009 @ 15:07:

Stel dat ik bij een klant Windows opnieuw moet installeren en de klant heeft geen originele installatie cd/dvd. Dan moet ik dus zelf voor eentje zorgen.
*BZZZZT*

Nee, dat is de verantwoordelijkheid van de klant.

Overigens is dit geen Windows aangelegenheid, maar meer een licentiekwestie en een aansprakelijkheidsvraagstuk.
dan valt dit eerder onder Werk & Inkomen.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartena
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-09 06:16
FuzzyLogic66 schreef op dinsdag 03 februari 2009 @ 15:07:
Stel dat ik bij een klant Windows opnieuw moet installeren en de klant heeft geen originele installatie cd/dvd. Dan moet ik dus zelf voor eentje zorgen. Moet ik de klant in dat geval de volle prijs laten betalen? Lijkt mij namelijk een beetje duur.
Natuurlijk moet de klant de volle mep betalen. En jij hoeft niet voor een licentie te zorgen, dat is niet jouw taak.

Ik repareer ook wel eens computers voor klanten, en als ik een illegale licentie tegenkom, dan zeg ik gewoon waar het op staat: Deze computer heeft een illegale licentie van Windows, en voordat ik de problemen kan oplossen die je hebt, moeten we zorgen voor een legale licentiecode.

En tegenwoordig kan dat allemaal ONLINE. Je kunt met een credit card naar http://www.microsoft.com/genuine/ gaan, en vervolgens klik je op Validate Windows.... als je een illegale versie hebt, dan zal ie protesteren, en dan krijg je meteen de mogelijkheid om je Windows te legaliseren. Met een credit card betaling krijg je via e-mail een nieuwe licentiecode opgestuurd, en middels deze instructies kun je binnen 15 minuten een illegale Windows versie compleet legaliseren. Gaat het om Vista, dan kun je de key binnen Vista meteen veranderen onder "Change Product Key" in de Computer Properties. (Of wat de Nederlandse equivalent is).

Heb je wel een legale licentie, maar GEEN installatie CD/DVD, dan kun je die vrijwel altijd bestellen bij de fabrikant. Zeker de grotere bedrijven bieden voor 25 Euro verzend/administratiekosten wel een oplossing. In het ergste geval kun je een kopie van de OEM versie regelen, en dan de installatiecode van de PC gebruiken, maar in eerste instantie is dit altijd de verantwoordelijkheid van de klant.

In het kort: JIJ hoeft niet voor een legale Windows te zorgen, de klant moet er voor zorgen. Jij kunt natuurlijk wel legale Windows verkopen als bedrijf, alleen kun je niet meer aan OEMs komen voor Windows XP ben ik bang, terwijl dat middels het Genuine Program nog wel kan.

[ Voor 10% gewijzigd door maartena op 03-02-2009 20:01 ]

"I reject your reality and substitute my own!"
Proud to be an American.
Hier woon ik