Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Frenkpie
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10-11 07:49

Frenkpie

"Crocs Rule !"

Topicstarter
Hallo, ik ben nu druk bezig met het vinden van een leuke baan. Ik ben vorige week afgestudeerd van m'n opleiding Bedrijfskundige Informatica en heb bij een consultancybedrijf een leuke aanbieding gekregen.

Maar ik zit met een ding uit de voorwaarden over overwerken:
Ze verwachten dat ik soms zal moeten overwerken (goed dat is niet raar voor consultants en vind ik niet erg). Maar ze geven aan dat overuren alleen als overwerk wordt beschouwd wanneer het van te voren is gepland en goedgekeurd. Wanneer je dus bij een klant zit en je moet onverhoopt een paar uur per week overwerken, doe je dit voor je 'lol'.

Verder wordt reistijd niet vergoed?

Ik heb 0,0 werkervaring op dit gebied. Ik ken ook niemand persoonlijk die in de consultancy werkt.. Dus ik weet niet wat nu redelijk en normaal is...

dTwee vragen:
- Is het normaal dat je als consultant de reistijd niet vergoed krijgt als werkuren?
- Is het normaal dat je niet geplande overuren gratis moet doen?

Mijn dank is groot _/-\o_

• McVirusS
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23-10 00:49
Doe je het gedetacheerd of meestal vanuit kantoor en af en toe bij een klant?
Meerdere klanten per dag?

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-11 19:30

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Frenkpie schreef op dinsdag 03 februari 2009 @ 13:20:
dTwee vragen:
- Is het normaal dat je als consultant de reistijd niet vergoed krijgt als werkuren?

2x JA als antwoord.

Maar als je erover wil praten, dan moet je bij je toekomstige werkgever zijn. Veel bedrijven vergoeden reistijd in ieder geval niet zolang de enkele reis (file-vrij of zonder andere belemmeringen) minder dan 90 minuten is tenzij de reistijd aan de klant wordt doorberekend. Verder zijn ongeplande overuren in principe (maar ook dat is afhankelijk van de klus) niet door te berekenen aan een klant en dus niet aan jou betaalbaar.

[ Voor 3% gewijzigd door MAX3400 op 03-02-2009 13:25 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Frenkpie

Frenkpie

"Crocs Rule !"

Topicstarter
McVirusS schreef op dinsdag 03 februari 2009 @ 13:22:
Doe je het gedetacheerd of meestal vanuit kantoor en af en toe bij een klant?
Meerdere klanten per dag?
Niet gedetacheerd, regelmatig bij klanten en verder thuis / op kantoor

@Max, oke duidelijk verhaal. Bedankt :)

[ Voor 6% gewijzigd door Frenkpie op 03-02-2009 13:36 ]

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08-11 23:56

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Stel dat je 's avonds langer door moet gaan bv ivm een deadline. Wellicht is het dan mogelijk om de volgende dag die uren te compenseren, in overleg met je opdrachtgever. Dan zijn het verschoven werktijden ipv overuren.

This footer is intentionally left blank

• Frenkpie

Frenkpie

"Crocs Rule !"

Topicstarter
ajhaverkamp schreef op dinsdag 03 februari 2009 @ 13:35:
Stel dat je 's avonds langer door moet gaan bv ivm een deadline. Wellicht is het dan mogelijk om de volgende dag die uren te compenseren, in overleg met je opdrachtgever. Dan zijn het verschoven werktijden ipv overuren.
Helder, dit is, nu ik er zo bij nadenk, ook niet meer dan normaal. Het is dus wat menselijker dan dat het in eerste instantie op mij overkwam toen ik het las. :)

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 03-11 22:17
Wanneer overuren worden uitbetaald dan leert de praktijk dat veel mensen een beetje gaan treuzelen om zo een uurtje langer over hun werk te doen en daarmee voor zichzelf 12,5% loonsverhoging creeëren.

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-11 19:30

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Als je op een gegeven moment een contract krijgt en arbeidsvoorwaarden (eerst lezen, dan pas tekenen), kan je altijd nog voorbeelden geven of vragen stellen aan je werkgever over bepaalde bepalingen.

Tijd voor tijd, zoals ajhaverkamp zegt, is bij veel bedrijven bespreekbaar maar dan ook weer in overleg. Niet dat je maandag overuren draait en dinsdag de eerste 4 uur niet naar de zaak komt. In sommige gevallen moet je dit soort overuren gepland vrij nemen.

Er zijn ook nog veel andere bepalingen aan overuren tijdens kantoortijd, buiten kantoortijd, in weekends, op feestdagen etc. etc. Gewoon het gesprek aangaan, wat voorbeelden meenemen/bedenken en kijken of het je bevalt.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Idd zo deed ik het ook altijd toen ik nog bij een dienstverlener werkte. Geen enkel probleem om een keer een paar uur over te werken, maar in princiepe ging ik dan gewoon een andere dag (dezelfde maand) eerder weg/kwam later. Natuurlijk gewoon in overleg.

De keren dat er structureel overgewerkt werd, is dit gewoon van te voren gecommuniceerd met zowel de opdrachtgever als de werkgever en dus gewoon extra gedeclareerd.

Reistijd is inderdaad meestal voor jezelf, het is denk wel goed om het daar over te hebben met je toekomstige werkgever. Ik kan uit ervaring vertellen dat er erg vervelend word als je elke dag 90 min enkele reis onderweg bent. Dat scheelt per dag al 3 uur. Als dat incidenteel is vind ik het geen probleem, maar voor mij was de reistijd een van de belangrijkste redenen om vast werk in de buurt te zoeken.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

• Liegebeest
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:30
In mijn ervaring:
Van huis naar je standplaats en terug: inderdaad.
Van je standplaats naar de klant en terug: dit hoort te worden betaald. Je reist immers voor je werkgever.
Zoals gezegd is tijd-voor-tijd de meest geziene optie. Werk je structureel "onverwacht" over, dan bouw je wel heel veel tijd-voor-tijd op en dan mag men wel eens overgaan tot het uitbetalen van een aantal van de overuren. Daarnaast, als je veel na 2000 door werkt, dan mag daar ook best een hoger percentage dan 100% voor staan. Ik zie vaak 125% na 2000 en 150% of 200% in het weekend.

Liege, liege, liegebeest!

• Fietsbel
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

argro schreef op dinsdag 03 februari 2009 @ 13:41:
Wanneer overuren worden uitbetaald dan leert de praktijk dat veel mensen een beetje gaan treuzelen om zo een uurtje langer over hun werk te doen en daarmee voor zichzelf 12,5% loonsverhoging creeëren.
12,5 % waar komt dit percentage vandaan of is dit willekeurig genomen?

39

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13:21

ralpje

Deugpopje

Fietsbel schreef op dinsdag 03 februari 2009 @ 14:39:
[...]

12,5 % waar komt dit percentage vandaan of is dit willekeurig genomen?
Eén overuur per dag is 1/8 van je dagtaak, dus 12,5 procent.

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

• RagaBaSH
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13:20

RagaBaSH

Huttenbouwer

Frenkpie schreef op dinsdag 03 februari 2009 @ 13:20:

dTwee vragen:

Ik denk dat cailin_coilleach het wel goed zegt voor de meeste situaties. Bij mij is het echter anders.

1. Reistijd woon-werk is prive tijd en werk km (oftewel, vergoed met een km-vergoeding/leaseauto, maar geen uren boeken)
2. Overwerk is nooit "gratis", meeste werkgevers kiezen een vergoedingen structuur hiervoor die aansluit bij hun dagelijkse gang van zaken. Bij mij is er de explicite verwachting dat ik af en toe moet overwerken (ik heb veel deadlines in mijn werk). Daar staat tegenover dat ik structureel meer vakantiedagen heb als de stafdiensten (staf: 27, ik: 30), bovendien doet mijn baas niet moeilijk als ik een keer een uurtje later kom, omdat ik naar de tandarts, dokter, kapper oid moet.
Overwerk wordt wel bijgehouden in de urenregistratie (je moet je klant toch kunnen vertellen dat ie veel tijd eist), maar wordt ik niet op aangesproken/afgerekend.

Vraag je (toekomstige) werkgever gewoon eens hoe zij met overwerk omgaan (is het uberhaupt normaal?)

Zes pallets, een paar vierkante kilometer dekzeil en een zooi verroeste spijkers is geen troep. Dat is een hut in ontkenningsfase.

• makila
  • Laatst online: 15-08 16:12
[b][message=31448647,noline]
Twee vragen:

JA. Dit moet je erbij nemen.
Dit hangt van het contract af dat de detacheerder opstelt met de klant. Als je 38 uren bij de detacheerder moet doen, maar in het contract met de klant is bepaald dat je er 40 uren moet werken. Dan krijg je die 2 extra uren per week als compensatie. Staat er in het contract met de klant dat je 38 uren moet werken en je werkt 40 uren, dan kan je in samenspraak met de klant als het wat rustiger is, minder uren werken die week om dit te compenseren.

Nu hangt het een beetje af van de policy van je detacheerder. Als de klant vraagt om overuren te doen, en de klant weigert dit te compenseren, dan moet ik mijn detacheerder hiervan op de hoogte stellen en die vragen daar dan extra compensatie aan de klant. Weigert de klant, dan mag ik van mijn detacheerder geen overuren doen. Gratis wordt er bij ons niks gedaan.

Maar zoals ik zeg : Het hangt een beetje af van de policy. Sommige detacheerders eisen dat je gratis overuren doet, sommigen eisen juist het tegenovergestelde.

[ Voor 22% gewijzigd door makila op 06-02-2009 09:25 ]

Verwijderd

cailin_coilleach schreef op dinsdag 03 februari 2009 @ 14:30:
In mijn ervaring:

[...]

Van huis naar je standplaats en terug: inderdaad.
Van je standplaats naar de klant en terug: dit hoort te worden betaald. Je reist immers voor je werkgever.

[...]

Zoals gezegd is tijd-voor-tijd de meest geziene optie. Werk je structureel "onverwacht" over, dan bouw je wel heel veel tijd-voor-tijd op en dan mag men wel eens overgaan tot het uitbetalen van een aantal van de overuren. Daarnaast, als je veel na 2000 door werkt, dan mag daar ook best een hoger percentage dan 100% voor staan. Ik zie vaak 125% na 2000 en 150% of 200% in het weekend.
Ik begrijp nu dat je overweken ná 20.00 uur 'savonds bedoelt, ik dacht dat je bedoelde méér werken dan 2000 uur declarabel per jaar. Dat zou fiks zijn :P

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 06-11 23:43

Ardana

Mens

ook hier detachering. In de meeste gevallen is bij ons 't maken van overuren niet toegestaan, en wordt je dus geacht om zelf in de gaten te houden hoeveel uur je maakt. Maak ik de ene week 40 uur, hoef ik de andere week dus maar 32 uur te werken.

Bij ons is het werk nooit af, er is altijd nog wel iets te doen, dus je moet gewoon zelf heel goed in de gaten houden waar je prioriteit aan geeft - en accepteren dat je aan sommige dingen gewoon nooit toe zal komen, al vind je dat nog zo jammer.
Mijn vriend heeft ongeveer 'tzelfde (maar geen detachering o.i.d.), en die heeft nog niet zo goed geleerd om gewoon tegen z'n baas te zeggen 'barst maar' als hij 4x in 'n week 3 uur moet overwerken.

Reistijd is voor eigen risico, tenzij enkel reis langer dan 1,5 uur is. Dan wordt er samen met jou naar een oplossing gezocht: zo heb ik al eens 7 mnd in 'n hotel gezeten. De eerste week leuk, de eerste maand ook nog wel ok, daarna niet meer.

Dus zo uitzonderlijk is dat niet :)

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

• AMDFreak
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-11 16:01

AMDFreak

Intel is zo..

Ik zit zelf in het verzekeringswezen, en ik vind het niet zo raar om een uurtje langer door te moeten werken.. Bij ons in het bedrijf wordt betaald naar inzet.
Het is niet verplicht, maar het wordt zeker wel gewaardeerd.
En zeker als beginnende, zou ik zeker veel inzet tonen om toch hoger op te komen (tenminste, mij lijkt dat je wel wilt groeien? :))

9x Jinko 420Wp = 3780wp - Zuid 35

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Om die reden werk ik altijd bij bedrijven waar ik in principe gewoon op kantoor zit ipv bij de klant. Soms komt het uiteraard alsnog voor (vind ik niet erg, en is altijd onbetaald), maar meestal ben ik om half 9 op kantoor en ga ik tussen 5 en half 6 naar huis (als ASP.Net / SQL developer programmeer ik meestal server side en hoeft het dus bijna nooit bij een klant geinstalleerd te worden, en bij noodsituaties kan ik vanaf thuis inloggen).

Consultancy is echter een keuze die je maakt, met name om ervaring op te doen. Je zal lange tijden werken, en het druk hebben, maar door de vele verschillende situaties zal je ook veel leren. En als je dan 5-10 jaar ervaring hebt en aan vrouw en kinderen begint, kun je lekker ergens op kantoor gaan zitten als ervaren / senior programmeur oid ;)

[ Voor 15% gewijzigd door Lethalis op 09-02-2009 10:09 ]

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

• makila
Consultancy is echter een keuze die je maakt, met name om ervaring op te doen. Je zal lange tijden werken, en het druk hebben, maar door de vele verschillende situaties zal je ook veel leren. En als je dan 5-10 jaar ervaring hebt en aan vrouw en kinderen begint, kun je lekker ergens op kantoor gaan zitten als ervaren / senior programmeur oid ;)
Of een risico. Ik ken nu collega's die een jaar geleden van school kwamen, die nu met de crisis, 1 jaar benchen en dan ontslagen worden. Dan sta je daar. Geen enkele ervaring, enkel bankzitten, geen schoolverlater meer en een gat in je CV van een vol jaar(of langer). Je kunt dat opvullen met opleidingen maar uit persoonlijke ervaring weet ik dat in crisistijden geen enkele werkgever jou dan zal kiezen als er 10 betere kandidaten zijn.

Als consultant moet je echt op de toppen van je tenen kunnen staan om jezelf verkoopbaar te maken. Eens binnen(dwz eens je bij de klant zit), en je doet ervaring op, dan is consultancy de beste job die er is om een grote carriere uit te bouwen. Ik vind dat het het risico wel waard is, maar dit is niet voor iedereen weggelegd.

Maar goed, dit is een beetje off Topic. ;)

[ Voor 13% gewijzigd door makila op 15-02-2009 15:36 ]

• descon
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12-11 22:20
makila schreef op zondag 15 februari 2009 @ 15:31:
[...]

Of een risico. Ik ken nu collega's die een jaar geleden van school kwamen, die nu met de crisis, 1 jaar benchen en dan ontslagen worden. Dan sta je daar. Geen enkele ervaring, enkel bankzitten, geen schoolverlater meer en een gat in je CV van een vol jaar(of langer). Je kunt dat opvullen met opleidingen maar uit persoonlijke ervaring weet ik dat in crisistijden geen enkele werkgever jou dan zal kiezen als er 10 betere kandidaten zijn.

Als consultant moet je echt op de toppen van je tenen kunnen staan om jezelf verkoopbaar te maken. Eens binnen(dwz eens je bij de klant zit), en je doet ervaring op, dan is consultancy de beste job die er is om een grote carriere uit te bouwen. Ik vind dat het het risico wel waard is, maar dit is niet voor iedereen weggelegd.

Maar goed, dit is een beetje off Topic. ;)
Je moet het zoiezo niet zo ver laten komen dat je een jaar op de bank zit, na 3 maand ga ik al aardig overwegen om te gaan zoeken naar een andere werkgever ;)

• Roenie
  • Niet online
argro schreef op dinsdag 03 februari 2009 @ 13:41:
Ik weet niet wat jouw ervaringen zijn natuurlijk, maar ik herken dat niet. En al het al het geval is dan werkt dan natuurlijk twee kanten op. Onbetaald overwerk kan dan ook misbruikt worden.

Maar het is een beetje makkelijk redeneren. Omdat sommige mensen teveel uren schrijven, betalen we overuren maar niet uit. Wees dan stoer en neem nog iemand aan voor vet in de organisatie. Al is dat geen oplossingen voor incidenteel overwerk natuurlijk.

Uiteindelijk is het een kwestie van duidelijkheid vragen en geven in een geprek met je werkgever. Maar hoe zou je het zelf willen afspreken. Wil je voor ieder overuur geld zien of vind je het best om dit (waarschijnlijk maar niet zeker) in een later stadium in je functie en salaris 'uit te laten betalen'.

[ Voor 5% gewijzigd door Roenie op 16-02-2009 07:55 ]

• makila
descon schreef op zondag 15 februari 2009 @ 20:55:
[...]

Je moet het zoiezo niet zo ver laten komen dat je een jaar op de bank zit, na 3 maand ga ik al aardig overwegen om te gaan zoeken naar een andere werkgever ;)
Het probleem is dat je(zeker met de crisis) zal moeten inboeten in loon, als je al ander werk vind, want dat is niet zo vanzelfsprekend. Ga jij dan zelf ontslag nemen bij je detacheerder en elders voor een lager loon en slechtere voorwaarden werken of ergens als interimkracht beginnen om toch maar ervaring op te doen(met opnieuw het risico dat bij ontslagen jij als eerste zal mogen vertrekken)? Of blijf je nog ettelijke maanden langer op de bench zitten? De meesten kiezen het 2de, maar dit is niet altijd de beste actie, omdat je zo geen ervaring opdoet en dit later zichzelf zal wreken.

[ Voor 17% gewijzigd door makila op 16-02-2009 12:30 ]

Pagina: 1