• Sandermvdb
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11-07 14:16

Sandermvdb

Regret is a wasted emotion...

Topicstarter
Ik heb onlangs mijn E6300 omgeruild voor een Q9550, wat een processor! :)
Maar helaas heb ik (zoals anderen op internet) hier wel een probleem mee: deze cpu hoort op 1,250 volt te draaien maar regelmatig krijgt hij 1,5 volt voor ze kiezen hoewel het voltage in de bios op auto staat. Het probleem is eigenlijk als volgt:

Ik zet me PC aan, kijk in de bios, cpu krijgt 1,5 volt en voltage staat op auto en een andere optie is niet selecteerbaar!
Ik doe een reset, ga weer in de bios en voltage is nu wel handmatig selecteerbaar.
Helaas na een reboot is het voltage weer 1,5 volt en is alleen auto selecteerbaar. Dit proces herhaalt zich continue. Me PC moet ik dus altijd 2x opstarten om de cpu op het goeie voltage te laten lopen.

Waarschijnlijk hebben jullie hier geen oplossing voor dus vroeg ik mij af of er een tool is waarmee ik in windows het voltage kan aanpassen. Geen zin om telkens 2x te moeten opstarten en straks vergeet ik het een keer waardoor de levensduur van mijn cpu aanzienlijk wordt verkort.

Specs:
Asus P5B-E, BIOS 1803 (nieuwste)
Intel Q9550 @ 3400Mhz (8.5 x 400)
WinXP sp3

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-12-2025

AlexanderB

7800 rpm

bios reset na het installeren van de nieuwe processor? (en ja, dan bedoel ik de jumper, niet de soft reset)

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:17

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Overclock al er af gehaald en gekeken wat hij op de stock instellingen doet? Dus bijvoorbeeld na de hierboven gesuggereerde CMOS reset?

Ik vind het trouwens interessant dat je je duidelijk zorgen maakt over het verkorten van de levensduur van de CPU, maar wel aan het overclocken bent.

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• Sandermvdb

Sandermvdb

Topicstarter
Bedankt voor de replies, ik ga ze vanavond uitproberen.

En over de levensduur, ik heb gehoord dat de 45nm cpu's van intel niet zo goed tegen hoge voltages kunnen.

• Razwer
  • Laatst online: 08-07 08:37
waarom gebruik je een 965 chipset mobo als je zoveel geld uit geeft aan een cpu? voor 95 eurie heb je tegenwoordig een P45 moederbord. Zal je performance ten goede komen. Denk dat dan ook je voltage probleem verholpen is. 965 en Penryn werkt wel, maar niet lekker.

Newton's 3rd law of motion. Amateur moraalridder.

• InfinityG35
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 13-07 23:12
Razwer schreef op dinsdag 03 februari 2009 @ 14:35:
waarom gebruik je een 965 chipset mobo als je zoveel geld uit geeft aan een cpu? voor 95 eurie heb je tegenwoordig een P45 moederbord. Zal je performance ten goede komen. Denk dat dan ook je voltage probleem verholpen is. 965 en Penryn werkt wel, maar niet lekker.
Waarom verkoop je de oude rommel niet en koop je een I965? :z

Als je met een biosreset 95 euro uit kunt sparen dan lijkt me de keuze heel makkelijk. En nu nog investeren in een nieuw 775 mobo lijkt me ook niet al te slim. Ga dan meteen voor een I7.

9700X - X870E Elite - 32Gb 6000C30 - XFX 9070XT - RM850X

• Razwer
  • Laatst online: 08-07 08:37
InfinityG35 schreef op dinsdag 03 februari 2009 @ 16:46:
[...]

Waarom verkoop je de oude rommel niet en koop je een I965? :z

Als je met een biosreset 95 euro uit kunt sparen dan lijkt me de keuze heel makkelijk. En nu nog investeren in een nieuw 775 mobo lijkt me ook niet al te slim. Ga dan meteen voor een I7.
ik vat je opmerking niet. Die kerel spendeert net +/- 250 euro aan een cpu. dan kan er ook nog wel 9 tientjes vanaf voor een beter mobo. idd is geen super investering, maar dat is de CPU ook niet... gezien het bedrag gespendeerd neem ik aan dat hij het nog wel een tijdje mee wil laten gaan. dan is een beter mobo geen verkeerde investering.

Newton's 3rd law of motion. Amateur moraalridder.

• Sandermvdb

Sandermvdb

Topicstarter
Ik vond een nieuwe CPU een goeie investering in mijn huidige PC. Of dat werkelijk zo is zal de tijd leren. Terug ontopic graag :)
Pagina: 1