• pina
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 02:30
Gezien binnenkort de prijzen van de tv's de hoogte zullen ingaan en ze tegenwoordig met tv's smijten, dacht ik er aan om mij een lcd aan te schaffen. Maar ik ben wel een lastige op dat vlak, heb een aantal parameters want wil toch zeker zijn dat ik de beste tv er uit kan halen voor mijn gebruik/budget.

Eerst mijn situatie schetsen:
- ik heb geen digitale tv, en ben dat ook niet van plan om dat te nemen. Tenzij op een dag de analoge kabel wordt afgeschaft
- ik gebruik de tv om gewoon tv te zien natuurlijk, eventueel later een ps3
- Ik gebruik de tv ook met mijn mediaplayer, de popcorn hour. Daarmee kan ik series op mijn tv afspelen. Ik download nooit de HD-versies van serieus, altijd de standaard 350MB-versies
- kijkafstand: 1,70m van mijn tv

waar ik aan dacht (ontkennen als ik het verkeerd voor heb aub):
- budget: max 500 euro. Al wil ik altijd wel iets meer geven als het echt de moeite is.
- een HD-ready tv, aangezien ik analoge kabel nog heb en ik slechts 350MB-versies download van series/afleveringen.
- MAX een 32", ik denk zelfs sterk aan een formaat kleiner: een 26" (66cm), omdat mijn kijkafstand te klein is voor een 32". En ook omdat de kwaliteit van mijn 'bron' (analoge tv en 350MB-files) er enkel voor zorgen dat het beeld word uitgerokken over de volledige 32" en ik té veel pixels zal zien
- het is dus belangrijk dat ik een lcd tv vind die een goede processor heeft om het analoge signaal kwalititaief goed te kunnen upscalen...

Waar ik over twijfel:
- als ik in de winkel tv's zie, zie ik wel eens exemplaren met een ongelooflijk slecht, wazig beeld. Ik veronderstel dan ook dat die aan de analoge kabel zijn aangesloten. Maar ik veronderstel toch ook dat andere factoren de kwaliteit bepalen, en niet alle lcd's aangesloten aan analoge kabel zo'n slechte kwaliteit vertonen? Zoals grootte/herderheid/contrast e.d....
- een ingebouwde DVBT tuner zou handig zijn, zijn die van een deftige kwaliteit, of is het beter een externe te gebruiken? Ik zou die tuner enkel gebruiken om canvas+ te ontvangen.
- wat zijn de beste richtwaarden mbt contrast en helderheid?
- heb ik hdmi-kabels nodig om mijn tv aan te sluiten aan de kabel en de mediaplayer voor een betere kwaliteit?

Ik heb gedacht aan de 32LG3000. Heb er veel positieve zaken over gelezen. Heb momenteel een SD LG Coca Cola tv en die is al stokoud, maar werk echt heel goed. Maar natuurlijk heb ik nog meer de neiging naar de grote merken te gaan als sony, panasonic, philips,...

p.s. ik ben niet van plan om digitaal te gaan, voor geen geld ;) Enkel wanneer het écht verplicht wordt.

• Crash
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13-02 16:08
Interessante vraag. Ik zit in een soortgelijke situatie. Ik heb geen digitale tv en ben ook niet van plan om het te nemen. Ik kijk niet veel tv, maar als ik tv kijk wil ik ook gewoon fatsoenlijk beeld. Verder gebruik ik de tv voor te gamen op mijn xbox 360 en dvd's en divx kijken via de computer. Ik zit circa 180cm van het scherm en heb ook een budget van max. 500 euro in gedachten.

Na wat zoekwerk ben ik op de volgende modellen uitgekomen:
LG 32LG3000 & 32LG5000
Samsung LE32A457 (alternatieven zijn de LE32A450/456)
Sony KDL-32U4000

De LG en de Samsungs zijn er voor rond de 360-420 euro. Mooie prijzen al zeg ik het zelf :) De Sony is wat duurder. De Samsung heeft de laagste contrast ratio (10.000:1). Alle schermen zijn HD ready. Qua aansluitingen maakt het allemaal niet zo gek veel verschil.

Ik heb alle schermen in actie gezien bij o.a. de Media Markt, It's en de BCC. Beeld is op allen goed te noemen met HD content. Analoog konden ze niet laten zien helaas, dus daar ben ik niet veel wijzer van geworden.

• Adlermann
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22:15
Om heel eerlijk te zijn (en als je er niets mee doet prima). Als je vooral SD materiaal kijkt en analoge televisie zou ik eerder een plasma aanraden. LG heeft een hele leuke 32" plasma serie voor 450 euro (http://www.kieskeurig.nl/...visie/lg/32pg6000/235605/). Mijn ervaring met LCD (mijn ouders hebben analoge tv op een 32" JVC)" is dat je toch zelfs op 2 meter afstand nog de slechte kwaliteit ziet van de analoge televisie. Plasma schermen gaan beter om met lagere kwaliteit inputbronnen. Maar dit is mijn mening en ik ben zelf van LCD naar plasma gegaan. Misschien dat anderen hier ook relevante informatie kunnen leveren. Ik wens je in ieder geval veel succes en later veel plezier met je tv!

• Xtuv
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13-02 13:29
Ik vind SD goed te doen op mijn 37" Plasma met 2,5 meter kijkafstand. Naar mijn mening is plasma prettiger voor sd-weergave (sowieso heb ik liever plasma dan lcd, maar dat is deels persoonlijke voorkeur).

Ik heb gewoon analoge kabel, kijk niet veel TV en de kwaliteit is per zender wisselend, maar ik vind het goed te doen. DVD ziet er heel mooi uit, stuk beter dan TV. SD Divx/Xvid is ook goed te doen, die 350MB series kom je ook wel mee weg... al zijn de 1GB versies wel veel gedetailleerder, echt een genot om te kijken. Gewoon een keer proberen en je bent verkocht :) Als je toch een popcornhour hebt staan...

• thijszor
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 05-02 18:24
Ik snap die haat richting Digitale TV niet, waarom wil je geen digitale televisie dan, wat is je motivatie?
wat weerhoudt je? een éénmalige aanschaf van 100+- EU en je maandelijkse lasten blijven hetzelfde. het beeld is veel warmer, prettiger om naar te kijken en indien je er wat dichterop zit ook niet zo pixelig.

Imo, het is gewoon eigenwijsheid. Binnen nu en enkele jaren zal analoog toch afgeschaft worden, en dan moet je.

• Adlermann
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22:15
thijszor schreef op zaterdag 07 februari 2009 @ 21:33:
Ik snap die haat richting Digitale TV niet, waarom wil je geen digitale televisie dan, wat is je motivatie?
wat weerhoudt je? een éénmalige aanschaf van 100+- EU en je maandelijkse lasten blijven hetzelfde. het beeld is veel warmer, prettiger om naar te kijken en indien je er wat dichterop zit ook niet zo pixelig.

Imo, het is gewoon eigenwijsheid. Binnen nu en enkele jaren zal analoog toch afgeschaft worden, en dan moet je.
Bij Ziggo is het zelfs gratis, zelfs de ontvanger krijg je cadeau.

• Sjah
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:38

Ik wil niet omdat, ik 4 euro extra moet betalen voor goed beeld, ja toch 4 euro, terwijl ik al 16 bij upc betaal voor tvsignaal, waarom niet voordat geld gewoon goed beeld, zeker als je bedenkt dat die 16 euro nog geen 10 jaar terug nog geen 9 was!!! Komt bij dat ik uiteraard Digi-HD signaal wil, das GVD 13 euro.....Daarnaast heb ik wel 2 a 3 decoders nodig, bij analoog heb je dat gezeik van 1 decoder per TV niet. Tenslotte heeft de Sony die ik wil gaan aanschaffen DVB-c, maar tievus upc laat dat niet toe, je bent hun lelijke kastje verplicht!!! Misschien begrijp je het nu, zo niet maakt ook niet uit, als ik het maar snap.

• thijszor
Sjah schreef op zaterdag 07 februari 2009 @ 21:52:
[...]

Ik wil niet omdat, ik 4 euro extra moet betalen voor goed beeld, ja toch 4 euro, terwijl ik al 16 bij upc betaal voor tvsignaal, waarom niet voordat geld gewoon goed beeld, zeker als je bedenkt dat die 16 euro nog geen 10 jaar terug nog geen 9 was!!! Komt bij dat ik uiteraard Digi-HD signaal wil, das GVD 13 euro.....Daarnaast heb ik wel 2 a 3 decoders nodig, bij analoog heb je dat gezeik van 1 decoder per TV niet. Tenslotte heeft de Sony die ik wil gaan aanschaffen DVB-c, maar tievus upc laat dat niet toe, je bent hun lelijke kastje verplicht!!! Misschien begrijp je het nu, zo niet maakt ook niet uit, als ik het maar snap.
Eigenlijk snap ik het niet helemaal nee,
aan de ene kant ben je losjes met betrekking tot wat je LCD mag kosten:
- budget: max 500 euro. Al wil ik altijd wel iets meer geven als het echt de moeite is.
En aan de andere kant ben je kritisch ( over een extra decoder ben ik het eens, onding, maar wen je prima aan. ) over de prijs, bij ziggo ( dus blijkbaar niet bij UPC ) was analoog altijd al 15,6 oid en is nu hetzelfde voor digitaal .

Echt waar, de makkelijkste en goedkoopste manier is om je gewoon over de hele kwestie te zetten.
Digitale televisie is echt aantoonbaar beter.

Ik zie het als het kopen van een Bugatti Veyron met permanent een 4cilinder motor erin.
De potentie ( het frame & de basis ) zijn er, maar de "leverancier" aka motor is veroudert en onder de maat.

Echt waar, als je wonderen verwacht mbt het verbeteren van de beeldkwaliteit etc bij aanschaf van je nieuwe LCD dan kan ik nu al zeggen dat die niet zomaar gebeuren....

• Sjah
ik ben sjah, ben pina niet hoor. ik reageerde ook even op die vraag.....

• thijszor
Sjah schreef op zaterdag 07 februari 2009 @ 23:35:
ik ben sjah, ben pina niet hoor. ik reageerde ook even op die vraag.....
Ah, excuses. Maar alsnog, het geld ( 4EU per maand extra dan? ) is toch gewoon niks.
Dat zijn 2 biertjes, douche paar graden lager zetten durende de maand? :)

• Sjah
't Gaat om het principe...

• Crash
Adlermann schreef op zaterdag 07 februari 2009 @ 20:53:
Om heel eerlijk te zijn (en als je er niets mee doet prima). Als je vooral SD materiaal kijkt en analoge televisie zou ik eerder een plasma aanraden. LG heeft een hele leuke 32" plasma serie voor 450 euro (http://www.kieskeurig.nl/...visie/lg/32pg6000/235605/).

[...]
Heb ik ook even naar zitten kijken. Was toevallig in de aanbieding bij de MediaMarkt volgens mij. Helaas wel een lagere resolutie. Een van de verkopers raadde voor analoog TV kijken ook een plasma aan, omdat het rustiger en beter beeld zou geven. Hij zei wel op te letten bij gamen dat de HUD niet inbrandt.

Waar zie jij ergens haat :? :)
Ikzelf ga vooralsnog niet aan de digitale televisie omdat die keuze hier in huis niet aan mij is.

Verwijderd

Dankzij zijn principes heeft een goede vriend van me inmiddels een klein kereltje rondlopen!

Zoals hierboven reeds is aangegeven is het beeld van digitale televisie aantoonbaar beter dan van analoge televisie. Op een dergelijke kijkafstand kan ik je dan alleen maar een kleine tv aanbevelen aangezien het beeld van een analoog signaal er in mijn ogen niet uitziet (veel ruis, gemis aan scherpte, etc).

• Crash
Verwijderd schreef op zondag 08 februari 2009 @ 19:35:
[...]

Dankzij zijn principes heeft een goede vriend van me inmiddels een klein kereltje rondlopen!

Zoals hierboven reeds is aangegeven is het beeld van digitale televisie aantoonbaar beter dan van analoge televisie. Op een dergelijke kijkafstand kan ik je dan alleen maar een kleine tv aanbevelen aangezien het beeld van een analoog signaal er in mijn ogen niet uitziet (veel ruis, gemis aan scherpte, etc).
Tsja, ieder zijn ding of voorkeur :) Ik denk ook niet dat die discussie hier op zijn plaats is.

Verwijderd

Ik snap niet waarom een analoog signaal op een LCD zo lelijk moet zijn.

1. Als een CRT analoog beeld wel knap kan weergeven, dan is er een filter te bouwen die het fysieke effect van CRT projectie simuleert op een LCD.

2. Ik heb een prehistorische TV-kaart, die analoge ontvangst op mijn LCD monitor weergeeft op vergelijkbare 'kwaliteit' als mijn CRT beneden.

Is er echt geen mogelijkheid/instelling/juiste LCDTV die dit voor elkaar krijgt? Het is voor een TV-tje op de slaapkamer.

• Schizo007nl
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 05-02 22:11
Als je een wat recenter model zoekt zijn de Sony KDL32EX302 en de Samsung LE32C450 erg leuke modellen met genoeg mogelijkheden!

It’s supposed to be automatic, but actually you have to push this button.

Pagina: 1