[Help] Acer 5100 Desktop start niet meer correct op

Pagina: 1
Acties:

• Saints
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 04-09-2023
Hoi,

hopelijk kan iemand mij helpen. Want sinds gisteren start mijn Acer 5100 niet meer correct op, Ik krijg de melding "disc failure, insert system disc and press enter".
Ik kan alleen via het boot menu een andere schijf of back-up (weet ik niet, er staat ch3_....) op starten. Hierna doet Vista het gewoon. Het lijkt zelfs een zeer recente versie te zijn terwijl ik niet meer kan herinneren dat ik een back-up heb gemaakt.
Daarna geprobeert een recovery DVD van de fabrieksinstellingen te maken. Want anders zou ik er 1 via Acer moeten bestellen a 60 euro. Maar het Acer eRecovery Manager programma herkent geen van mijn DVD's terwijl ik misschien wel 10 verschillende heb geprobeerd van 2 merken. Heb hierna, ter controle, een DVD gebrand. Dus het ligt niet aan mijn brander.

Ik weet nu niet meer wat ik moet doen en heb geen idee waar de fout zou kunnen liggen. Kan iemand mij helpen?

Alvast bedankt!

• Hyp Hyper
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-08-2025
Het lijkt me dat je niet een backup opstart maar je gewone installatie.
Heb je niet een usb disk of stick in je systeem zitten die de melding genereert? (en check bootvolgorde)

Geen nerdgedoe over mijn system specs. ;)

• Saints
Bedankt ga het vanavond eens proberen. Denk je trouwens dat zo het "probleem" is opgelost? Ik heb nl. geen idee hoe het is ontstaat (virus, doorbranden, defecte harde schijf).

• Hyp Hyper
Saints schreef op dinsdag 03 februari 2009 @ 11:32:
Bedankt ga het vanavond eens proberen. Denk je trouwens dat zo het "probleem" is opgelost? Ik heb nl. geen idee hoe het is ontstaat (virus, doorbranden, defecte harde schijf).
Ik denk dus dat je systeem van een ander device dan je hdd probeert op te starten en jij vervolgens in het startmenu kiest voor je hdd. :)
(ik neem overigens aan dat je met bootmenu het bootmenu van je bios bedoelt en niet de (windows) bootloader?)

[ Voor 11% gewijzigd door Hyp Hyper op 03-02-2009 12:06 ]

• Saints
Ja klopt ik bedoel idd het bootmenu van de BIOS. Maarre heb jij ook een idee waarom hij probeert van een ander device te laden (heb nl. niks anders gedaan dan normaal). Dit om hopelijk verder en meerdere problemen te verkomen ;)

• Hyp Hyper
Saints schreef op dinsdag 03 februari 2009 @ 14:12:
Ja klopt ik bedoel idd het bootmenu van de BIOS. Maarre heb jij ook een idee waarom hij probeert van een ander device te laden (heb nl. niks anders gedaan dan normaal). Dit om hopelijk verder en meerdere problemen te verkomen ;)
Als je die devices anders ook altijd hebt aangesloten en er niks aan hebt veranderd is het wel vreemd. Maar check eerst maar eens of dat inderdaad het geval is. (dus even al je usb devices of evt. floppy verwijderen en kijken of ie dan wel normaal opstart)

• Saints
Hum gisteren thuis gekomen en hij doet niets meer, kom Vista niet meer in.

Heb de boot volgorde verandert, niks... In het bootmenu via een andere schijf opstarten, niks... ALT+F10 eRecovery, geeft een foutmelding...

Iemand nog ideeen

• Hyp Hyper
Saints schreef op woensdag 04 februari 2009 @ 09:38:
Hum gisteren thuis gekomen en hij doet niets meer, kom Vista niet meer in.

Heb de boot volgorde verandert, niks... In het bootmenu via een andere schijf opstarten, niks... ALT+F10 eRecovery, geeft een foutmelding...

Iemand nog ideeen
Zo simpel was het dus niet. :)
Geef eens duidelijker aan wat er precies misgaat, wat de foutmeldingen zijn, wat je allemaal geprobeerd hebt etc. etc. etc.
(staat deze thread wel in het juiste subforum btw?)

[ Voor 11% gewijzigd door Hyp Hyper op 04-02-2009 11:21 ]

• Saints
Wat er mis gaat is,
in eerste instantie doet het beeldscherm het niet,
hierna heeft mijn vriendin een harde reboot gedaan (aan en uit zetten, met een pauze ertussen)
daarna startte Vista (Home Premium) niet meer op en kreeg zij de melding "disc boot failure, insert system disc and press enter"
Aangezien ik deze neit had heeft zij hem nogmaals opgestart (dmv CTRL+ALT+DEL) toen via het boot menu, harddisc, ch3... opgestart (er zijn twee zaken zichtbaar, mss mijn 2 harde schijven)
toen kwam ze wel in vista, heeft ze de pc aan laten staan totdat ik thuiskwam.
Ik heb geprobeert een recovery dvd te maken dmv Acer eRecovery Manager, dit lukte niet omdat mijn DVD's niet herkent werden (meerdere DVD van verschillende merken).
Ik heb nog mijn DVD brander gecontroleerd door een gewone DVD te branden met Nero, dit lukte wel. Toen 's avond pc gewoon afgesloten. Dit was allemaal maandag

Gisteren, dinsdag, pc weer aangezet maar zelfde foutmelding die ik verder bekeken heb. Fout in CMOS en PXE-bestand niet gevonden waarna de melding van "disc boot failure.." kwam.
Geprobeerd de volgorde van schijven te wijzigen, wat geen resultaat had. Via ALT+F10 in recovery menu terecht gekomen waarna ik een foutmelding kreeg dat dit niet lukte. Weer geprobeerd dmv eerdere methode Vista op te startte. Dit lukte niet want ik kwam weer in het recovery menu terecht. Nog de harde schijven bekeken in de BIOS, hierbij werden ze allebei herkent met de juiste grootte.

Hierna heb ik de moed opgegeven.
Pagina: 1