• danielsrje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 31-12-2024
Hallo,

Ik wil voor op de boot een LCD-TV aanschaffen. Wegens de beperkte ruimte wil ik 'm - als hij niet gebruikt wordt - omhoogklappen tegen het plafond. Op zich geen probleem, en interessant stukje knutselwerk 8) , maar er wordt ook nog wel met de boot gevaren. En bijvoorbeeld de haven van Rotterdam kan behoorlijk ontstuimig zijn!

Nu wil ik de TV uiteraard wel stevig ophangen: ik wil de VESA punten gebruiken om zelf een scharnierende arm te fabriceren met hier en daar wat rubber strips tegen de ergste schokken in opgeklapte stand, maar kan een LCD-TV hier überhaupt wel tegen? Het is ook zonde als het ding na twee tochtjes de geest gegeven blijkt te hebben :'(

[ Voor 0% gewijzigd door danielsrje op 03-02-2009 00:51 . Reden: vertikaal moet natuurlijk horizontaal zijn ... grrrr ]

• CLB
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

CLB

offtopic:
LCD horizontaal 'vervoeren'?

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Als jij ervoor zorgt dat er niks met een klap tegen het scherm zelf aan komt zal je hier geen problemen mee hebben. Een vriend van me heeft al jaren een LCD TV aan boord en dat heeft nog nooit problemen opgeleverd.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Verwijderd

De reden om zorgzaam te zijn met een 'plat scherm' in horizontale stand is omdat er bij plasma's een glasplaat gebruikt wordt. Dat kan in horizontale stand wel eens problemen geven bij schokken.

Bij een lcd is daar meestal geen sprake van (gewoon kunststof dacht ik?)

Misschien bestaan er wel lcd's die een glasplaat-afwerking hebben omwille van design of zo, dus misschien daar op letten.

• frankvdtillaart
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21-08-2025
Een paar jaar geleden alweer heeft Philips op de CES (beurs in Duitsland) een gang gemaakt waar veel (veel !) LCD's en Plasmas boven de bezoekers hingen. Ook horizontaal dus.

Hier gingen er elke dag meerdere kapot ('s avonds weer vervangen)... schijnt toch te maken te hebben met hoe die dingen gemaakt worden, zo is me verteld. Het lijkt me niet de belangrijkste prioriteit van de fabrikanten om hier verandering in te brengen.

Andersom, LCD's die in tafels worden verwerkt komen er ook steeds meer. Misschien eens naar een model zoeken dat daarvoor gemaakt is? (Al is tafelstand nog 180 graden gedraait van wat jij wilt?)

Happy Blessings <3

• danielsrje
Bedankt voor de reacties. Een vriend van mij zei me nergens zorgen over te maken: een laptop kan ook veel hebben... Maar een laptop is niet zo groot (ben mij op 32" aan het oriënteren)!
Ik ga 'm in ieder geval zo bevestigen dat-ie voor het grootste gedeelte schokvrij blijft 'in opgevouwen vorm' (rubbers + elastiek). Als-tie uitgevouwen wordt liggen we toch stil :P

• The Dolf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
RedSoniq schreef op dinsdag 03 februari 2009 @ 01:03:
Hier gingen er elke dag meerdere kapot ('s avonds weer vervangen)... schijnt toch te maken te hebben met hoe die dingen gemaakt worden, zo is me verteld. Het lijkt me niet de belangrijkste prioriteit van de fabrikanten om hier verandering in te brengen.
Deze schermen stonden dan ook aan.
Vergelijk het maar met een laptop scherm. Als deze gebruikt word staat ie verticaal. Tijdens het vervoer ervan maakt het geen donder uit.

Gezocht!
Samsung 1TB HD103SI printplaat
Router
If everything seems to be going well, you have obviously overlooked something

• Yor
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11-02 22:56

Yor

Yor1313#2571

Glashelder schreef op dinsdag 03 februari 2009 @ 00:53:
Als jij ervoor zorgt dat er niks met een klap tegen het scherm zelf aan komt zal je hier geen problemen mee hebben. Een vriend van me heeft al jaren een LCD TV aan boord en dat heeft nog nooit problemen opgeleverd.
Geloof ik niets van: Ik eis dan ook dat jullie mij een dagje meenemen om te bewijzen dat je de waarheid spreekt!!!! :9

http://yor.minitroopers.com

• Rctworld
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03:49
The Dolf schreef op dinsdag 03 februari 2009 @ 03:49:
[...]

Deze schermen stonden dan ook aan.
Vergelijk het maar met een laptop scherm. Als deze gebruikt word staat ie verticaal. Tijdens het vervoer ervan maakt het geen donder uit.
Idd, met name omdat ze met zen allen bij elkaar hangen en warme lucht op hoort te stijgen, maarja als ze horizontaal hangen gaat dat niet zo simpel ;)

• danielsrje
Yor schreef op dinsdag 03 februari 2009 @ 04:37:
[...]

Geloof ik niets van: Ik eis dan ook dat jullie mij een dagje meenemen om te bewijzen dat je de waarheid spreekt!!!! :9
8)

Als ik zover ben (duurt nog wel een paar maandjes, nog grote verbouwing te doen/financieren...) maak ik wel fotootjes, wel een geinig topic op Tweakers >:)

• gxpower
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 30-01 17:42
Op mijn boot (47 voeter) heb ik een 26 Inch scherm opgehangen gewoon horizontaal tegen een gangboord aan, het enige waar je misschien voor moet oppassen zijn de temperaturen die bereikt worden in de winter. Ik heb voortaan een anti-vries kachelding in de boot zodat het altijd boven de 3 graden celsius blijft om eventuele bevriezing van iets te voorkomen.

Scherm hangt er al bijna een jaar zonder problemen, als je het scherm maar niet aan hebt als je hem "plat" hebt want dat kan niet goed zijn denk ik ;)

[ Voor 10% gewijzigd door gxpower op 03-02-2009 14:50 ]

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Waarom niet?

Ik lees dit verhaal trouwens ook op een compleet ander forum:
http://www.circuitsonline.net/forum/view/69135/1

Daar is men er toch niet van overtuigd dat het kwaad kan ;).

• danielsrje
gxpower schreef op dinsdag 03 februari 2009 @ 14:48:
Op mijn boot (47 voeter) heb ik een 26 Inch scherm opgehangen gewoon horizontaal tegen een gangboord aan, het enige waar je misschien voor moet oppassen zijn de temperaturen die bereikt worden in de winter. Ik heb voortaan een anti-vries kachelding in de boot zodat het altijd boven de 3 graden celsius blijft om eventuele bevriezing van iets te voorkomen.
Dat bevriezen zal geen punt zijn, want ik wil er permanent op gaan wonen en vóór volgende winter staat er een aardige kachel op de planning.
Nogmaals bedankt voor alle reacties + wish me luck _/-\o_
Pagina: 1