• libero
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11-05-2025
Ik ben wat aan het testen et wds en 2008, alles gaat redelijk, images uploaden en downloaden gaat goed. maar ik zit nu met nog 2 probleempjes.

- ik wil graag het hele wds uit kunnen zetten zonder dat mn clients de hele tijd blijven zoeken naar een pxe server.
ik dacht dat dit mogelijk was via het tablad pxe settings en dan do not respons to any client computer, echter als ik deze aanvink blijven mn client gewoon vrloijk booten in pxe!!??!!
Afbeeldingslocatie: http://www.windowsnetworking.com/img/upl/image0081227702468757.jpg

waar kan dit mee te maken hebben? blijft er iets hangen in dhcp, of iets gecahed, arp tabel??
zelfs als ik een nieuwe pc in het netwerk hang schiet ie naar pxe terwijl deze volgens deze instelling gewoon geen pxe server zou moeten kunnen vinden..

ook heb ik nog een probleem met het werkend krijgen van multicast, hier heb ik nog niet zoveel tijd in getoken maar kom hier later nog wel even op terug denk ik, ik verwacht ook hier een hoop gezeik.

• tim427
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 03-02 21:18

tim427

Turbulence!

PXE boot doen ze sowieso omdat dat in je DHCP staat...

Als jij vervolgens op: do not respond zet dan krijg je een error tijdens de PXE boot en gaat dan pas verder...

Het beste is option 60 in je DHCP uit te zetten...

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.tim427.net/dhcp.jpg

Die optie verwijderen... En weer toevoegen indien nodig ;)

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

libero schreef op maandag 02 februari 2009 @ 21:34:
- ik wil graag het hele wds uit kunnen zetten zonder dat mn clients de hele tijd blijven zoeken naar een pxe server.
Net stop wdsserver? :+
Geen images aanbieden = gewoon doorbooten zonder PXEboot.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• libero
alt-92 schreef op dinsdag 03 februari 2009 @ 00:21:
[...]

Net stop wdsserver? :+
Geen images aanbieden = gewoon doorbooten zonder PXEboot.
het probleem is dan dus dat clients minutenlang blijven zoeken naar een pxe server, dat wil je gebruikers niet echt aandoen.
zolang die verwijzing in dhcp staat, wat tim zegt zou een oplossing kunnen zijn, alleen hebben we hier een stuk of 15 vlan's dat is een beetje vervelend om elke keer die settings per dhcp scope te moeten gaan wijzigen en dan weer dhcp te resetten.

het rare is dat die setting zoals hierboven volgens mij precies zou moeten doen wat ik wil, echter reageerd hij niet, ik heb trouwens wel een keer gehad dat hij het deed en dan zich de pxe client ook netjes pxe found/geen intresse getoond ik ga lekker windows booten. (volgens mij heb ik toen alle servers (dchp, wds, en misscihen ook wel switches reboot)
Het probleem is dus dat het heel lang durt voordat die setting lijkt te werken, en ik niet snap waar dat in zit.

• tim427

tim427

Turbulence!

Zolang jij optie 60 in je DHCP hebt staan gaan al je clients (mits PXE als first boot device zegmaar) opstarten, echter zal hij lang gaan zoeken als WDS uit staat...

De optie eruit slopen is de best optie in mijn ogen...

Nog beter vind ikdit:

WDS aanlaten, en de PXE boot aanzetten maar als laatste Boot Device instellen...

Wil je een pctje opnieuw installeren? Press Esc, F10, F12... En selcteer PXE als boot device:)

• libero
tim427 schreef op dinsdag 03 februari 2009 @ 08:28:
Zolang jij optie 60 in je DHCP hebt staan gaan al je clients (mits PXE als first boot device zegmaar) opstarten, echter zal hij lang gaan zoeken als WDS uit staat...

De optie eruit slopen is de best optie in mijn ogen...

Nog beter vind ikdit:

WDS aanlaten, en de PXE boot aanzetten maar als laatste Boot Device instellen...

Wil je een pctje opnieuw installeren? Press Esc, F10, F12... En selcteer PXE als boot device:)
volgens mij is het zo als je die optie respons policy aanpast, dat hij de client gewoon het signaal geeft ik ben er maar ik help je niet. het is toch belachelijk dat een optie die er in zit, niet werkt bij mij en dat ik maar met dhcp opties mn wds moet gaan afschermen, ik snap wel dat het een mogelijkheid is maar ik vind het niet netjes, en voor mijn omgeving ook niet zo gewesnst.

ik wil eigenlijk gewoon weten waarom die optie bij niet of met heel veel vertaging pas gaat werken

• tim427

tim427

Turbulence!

Uit het help document:
Option Explanation
PXE Response Policy
This option specifies how the Windows Deployment Services PXE server responds to incoming client PXE requests.

Respond only to known client computers. Choose this option if you have prestaged clients in Active Directory. When you select this option, clients that are not prestaged will not be able to PXE boot to the Windows Deployment Services server.

Respond to all (known and unknown) client computers. Choose this option to allow all clients to PXE boot to the Windows Deployment Services server.

For unknown clients, notify administrator and respond after approval. Choose this option if you want to approve new clients before allowing them to receive boot services from a Windows Deployment Services server.

PXE Response Delay
Use this setting to adjust how quickly the server responds to clients on the network. It sets the amount of time the PXE server waits for other PXE servers to respond. This setting should remain at zero (default) unless there are other PXE responders on the network that have precedence or if your network requires an increased PXE response delay.
Lijkt mij ook dat je bij NOT RESPONDS PXE door moet booten... Volgens mij doet hij dit ook... Maar PXE client blijft super lang zoeken...

BTW, wat wil je bereiken als je WDS weer aanzet? Alle pc's opnieuw installeren of een enkele pc...

Zodra WDS aanstaat en PXE first boot device is, dan starten alle pc's op in WDS... Lijkt mij ook niet de bedoeling..

Zoals veel bedrijven het doen: Gewoon aan zetten (eventueel met Notify Admin).. En met F12 booten van uit het netwerk...

EDIT: Ik zal vanmiddag ff voor je kijken met mijn WDS en een Virtual Machine als PXE client ;)

[ Voor 19% gewijzigd door tim427 op 03-02-2009 09:00 ]

• libero
ik had ze al gelezen, maar ik begrijp hier uit dat als ik de eerst optie aanvink (do not respons to any) de clients dus niet door pxe geboot worden. (en dit werkt ook heb ik al gezien) maar op een of andere manier treed de werken pas na dagen of uren of reboot van een of andere server in.

• tim427

tim427

Turbulence!

libero schreef op dinsdag 03 februari 2009 @ 08:57:
[...]

ik had ze al gelezen, maar ik begrijp hier uit dat als ik de eerst optie aanvink (do not respons to any) de clients dus niet door pxe geboot worden. (en dit werkt ook heb ik al gezien) maar op een of andere manier treed de werken pas na dagen of uren of reboot van een of andere server in.
Als je nu eens die optie aan zeten en WDS restart?

• tim427

tim427

Turbulence!

Antwoord is gevonden:
To not answer any client PXE requests, select Do not respond to any client computer. Note that this option will only work if Windows Deployment Services and DHCP are running on different servers. This is because although Windows Deployment Services will not respond, DHCP will. You can try to work around this issue by disabling DHCP Option 60 on the DHCP tab.
http://technet.microsoft.com/en-us/library/cc770637.aspx

• libero
tim427 schreef op dinsdag 03 februari 2009 @ 09:04:
[...]

Als je nu eens die optie aan zeten en WDS restart?
wds lijkt wel de andere opties direct door te voeren, als ikzeg notiy admin, werkt het meteen (alleen wil ik dit niet)
als ik hem dan weer terugzet op accept any gaat het ook weer meteen goed.... en de optie only accept known werkt ook, alleen die ene ik ik wil doet het weer niet, typisch is dat altijd...

• libero
nou bijna, (alvast bedankt voor het meedenken iig)
ik denk inderdaad dat dit wel is waar ik het moet zoeken, echt in mijn geval is dhcp (miscosoft) een andere server dan wds dus volgens je verwijzing zou het wel gewoon moeten werken.

zou wds misscihen problemen hebben met verschillende vlans/dhcp scopes?

• tim427

tim427

Turbulence!

libero schreef op dinsdag 03 februari 2009 @ 09:24:
[...]

nou bijna, (alvast bedankt voor het meedenken iig)
ik denk inderdaad dat dit wel is waar ik het moet zoeken, echt in mijn geval is dhcp (miscosoft) een andere server dan wds dus volgens je verwijzing zou het wel gewoon moeten werken.

zou wds misscihen problemen hebben met verschillende vlans/dhcp scopes?
Das wel heel vreemd inderdaad...

• tim427

tim427

Turbulence!

Wat als je de WDS-serice stopt?

En de boot-image disabled?

[ Voor 32% gewijzigd door tim427 op 04-02-2009 07:49 ]

• libero
tim427 schreef op woensdag 04 februari 2009 @ 07:48:
Wat als je de WDS-serice stopt?

En de boot-image disabled?
ik had nog wat meer probleem en zo bleek, die inderdaad met de verschillende vlans te maken had, en ik moest wat ip helpers toevoegen op mn switches.
ik heb nog niet kunnen testen of dit nog iets anders heeft opgelost, maar in ieder geval bedankt voor het meedenken.
Pagina: 1