[Windows 7(/Vista)] UAC gebruiken zoals beveiliging Linux

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snajo
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 16-01-2024
Ik zoek een manier om UAC op een vergelijkbare manier te laten werken als de beveiliging in de meeste Linux-distro's. Ik wil standaard een non-admin account gebruiken en een admin-wachtwoord in moeten voeren wanneer er administrator-privileges nodig zijn.

Momenteel heb ik de default Administrator-account ingeschakeld (met wachtwoord) en van mijn eigen account een non-admin account gemaakt. Het enige probleem is nu dat de Administrator-account ook in het aanmeldscherm verschijnt. Ik wil graag alleen mijn eigen account in het aanmeldscherm hebben staan, zodat ik daar makkelijk direct op kan inloggen >:)

Om toch snel en makkelijk programma's met administrator rechten te kunnen draaien heb ik Start++ geïnstalleerd. Dit progje voegt o.a. een commando "sudo" toe, te gebruiken net als in Linux :*)

Heeft iemand nog tips of ideeën om UAC nog beter naar mijn hand te zetten en de default Administrator-account niet meer weer te laten geven in het aanmeldscherm? (http://triponic.com/guide...le-user-account-in-vista/ --> heb ik geprobeerd om een account te verbergen, maar op deze manier is hij ook verborgen in de UAC popup :+ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentox
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 17-09 21:15
Snajo schreef op maandag 02 februari 2009 @ 20:40:
Ik zoek een manier om UAC op een vergelijkbare manier te laten werken als de beveiliging in de meeste Linux-distro's. Ik wil standaard een non-admin account gebruiken en een admin-wachtwoord in moeten voeren wanneer er administrator-privileges nodig zijn.

Momenteel heb ik de default Administrator-account ingeschakeld (met wachtwoord) en van mijn eigen account een non-admin account gemaakt. Het enige probleem is nu dat de Administrator-account ook in het aanmeldscherm verschijnt. Ik wil graag alleen mijn eigen account in het aanmeldscherm hebben staan, zodat ik daar makkelijk direct op kan inloggen >:)

Om toch snel en makkelijk programma's met administrator rechten te kunnen draaien heb ik Start++ geïnstalleerd. Dit progje voegt o.a. een commando "sudo" toe, te gebruiken net als in Linux :*)

Heeft iemand nog tips of ideeën om UAC nog beter naar mijn hand te zetten en de default Administrator-account niet meer weer te laten geven in het aanmeldscherm? (http://triponic.com/guide...le-user-account-in-vista/ --> heb ik geprobeerd om een account te verbergen, maar op deze manier is hij ook verborgen in de UAC popup :+ )
Wat je kan doen is het oude login scherm gebruiken, hier wordt de laast gekozen naam getoond.

Het leven is als een medaille, het heeft een glimmende en een donkere kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Snajo schreef op maandag 02 februari 2009 @ 20:40:
offtopic:
Waarom gebruik je dat?
Wat is er mis met winkey->'cmd'->ctrl-shift-enter? :)
(Of wat dan ook ctrl-shift-enter, maar ik ga even vanuit dat dat 'sudo' in de command prompt is?)

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snajo
anandus schreef op dinsdag 03 februari 2009 @ 10:08:
[...]
offtopic:
Waarom gebruik je dat?
Wat is er mis met winkey->'cmd'->ctrl-shift-enter? :)
(Of wat dan ook ctrl-shift-enter, maar ik ga even vanuit dat dat 'sudo' in de command prompt is?)
Niks offtopic!
Die toetsencombo had ik nog niet ontdekt, blijkbaar kan je het zoekvak in het startmenu van Windows 7 ook als "Run" gebruiken :D

Ik had dit al eerder getest, maar ctrl+shift+enter werkt alleen wanneer je het commando voluit typt en geen gebruik maakt van de zoekresultaten. Bv. om compmgmt.msc te draaien als admin moet ik "compmgmt" in het zoekvak typen en dan op ctrl+shift+enter drukken. Wanneer ik alleen "comp" typ en dan op ctrl+shift+enter druk werkt het niet, terwijl in de menulijst "Computer Management" geselecteerd is. Of dit een bug is of een feature weet ik niet, maar ik zal MS in ieder geval de suggestie doen om het laatste ook te laten werken ;)
Wel jammer overigens dat je geen autocomplete hebt in het startmenu zoekvak, weer eentje voor in de request :P

De gebruiker "Administrator wegkrijgen uit het aanmeldscherm terwijl hij nog steeds te gebruiken is voor UAC is me nog steeds niet gelukt :(
Ik heb het nog even geprobeerd met een registry tweak (set dontdisplaylastusername to "0"), maar op die manier moest ik elke keer mijn eigen username in typen, dus dat bevordert het gebruikersgemak ook niet echt :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikRo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-09 23:07
Hier ben ik dus ook benieuwd naar dus ik sla deze even op onder mijn favorieten. :)

"I don't have any solution but I certainly admire the problem." -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowOnline
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 28-03-2023

YellowOnline

BEATI PAVPERES SPIRITV

Heb geen Win bij de hand, maar kan je niet via het register bij HKLM\Software\Microsoft\Windows NT\CurrentVersion\Winlogon\SpecialAccounts de visibility van een account op 0 zetten (en aldus onzichtbaar)?

Edit: let op, het kan ook zijn dat je adminaccount dan gewoon uitschakelt :+

[ Voor 21% gewijzigd door YellowOnline op 03-02-2009 18:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-04 12:52
Naar het schijnt kan je deze methode gebruiken, als je alle ontbrekende registry keys aanvult. Normaal zou dan het account hidden zijn.

Dat van "sudo" in windows kende ik nog niet, wel handig voor als ik weer in Windows zit na een tijdje Linux.
Kan ik terug gewoon "sudo nautilus" uitvoeren (of sudo explorer.exe :p )

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snajo
@YellowOnline+Petervanakelyen: (beide dezelfde suggestie, dus pak ik jullie effe samen ;) )
Deze methode had ik eigenlijk al geprobeerd, was het alleen vergeten in de startpost te zetten.

Hiermee kan je inderdaad erg effectief accounts verbergen, zelfs zo effectief dat de UAC-popup de account ook niet meer weergeeft. Zoals YellowOnline al zei moet je hier dus erg mee oppassen, want als je met deze tweak je enige administrator account verbergt heb je volgens mij geen mogelijkheid meer tot het verkrijgen van admin rights, tenzij je een reïnstall van Windows doet natuurlijk ;)

Ik heb overigens nog iets geprobeerd om de admin account te skippen in het welkomstscherm, met een beetje resultaat :P
Wanneer ik in de key: HKLM\SOFTWARE\Microsoft\Windows NT\CurrentVersion\Winlogon
...de string "AutoAdminLogon" de waarde "1" geef zal Windows bij opstarten automatisch de account in string "DefaultUserName" met het password in de string "DefaultPassword" aanmelden (zoals hier beschreven).
Als ik (om veiligheidsredenen) de string "DefaultPassword" weg laat geeft Windows bij aanmelden een Wrong Password melding, waarna ik alsnog het goede password in kan voeren. Dit geheel scheelt me bij het opstarten weer één toetsaanslag >:)

Edit: link naar TechNet toegevoegd

[ Voor 7% gewijzigd door Snajo op 03-02-2009 21:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TaraWij
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 08-02 18:37
Rechterklikken > Uitvoeren als Administrator

Voor die administrator moet je verder eens in groepsbeleid kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snajo
Hmm, ook in de Group Policy Editor zie ik alleen maar dezelfde optie om accounts te verbergen als met de registry tweak al geprobeerd is. Het kan natuurlijk zijn dat ik er overheen kijk, maar ik vrees dat het ook met de Group Policies niet mogelijk is wat ik wil.

Het was het proberen waard, maar ik kan me voorstellen dat een dergelijke functionaliteit gewoon niet mogelijk is. Als er iemand nog suggesties/ideeën heeft hoor ik die graag natuurlijk.
Pagina: 1