Toon posts:

Wat voor kabel

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo deskundigen,
Ik heb (overigens niet in Nederland) een klein hotelletje dat mijn indonesische vrienden een inkomen moet verschaffen.
We hebben een PABX met 16 aansluitngen. Alle aansluitingen zijn met binnenkabel.
Nu is er een nieuw gebouwtje bijgekomen en om ook daar een telefoon aan te sluiten moet er een stukje kabel buiten worden gemaakt. Zoals ook het openbare telefoonnet dus door de lucht.
Kortom : van de PABX een 20 m binnenkabel, dan zo'n 50 m buitenkabel en dan weer 10 m binnenkabel.
Mijn vraag aan hen die het weten:
wat voor soort buitenkabel en wat voor soort verbindngen.
Bedankt voor de raad,
George Kellersmann :?

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 14:42

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Hallo George,

Welkom op GoT :)

Hoewel je vraag niet direct met Netwerken te maken heeft, denk ik dat je hier toch wel de beste reply's kan krijgen.
Een kabel voor telefonie heeft vrij weinig eisen aan de bekabeling. Dus geen twists etc. Je zou het technisch gezien zelfs over een YMVK-AS kabel kunnen doen.
Elke kabel die niet de dik is (vanwege het gewicht) die voldoende aderparen heeft voor jou toepassing zal dus voldoen. Echter heb je ook nog rekening te houden met weersinvloeden. Nou zal het daar niet zo snel vriezen, maar regen en zon drogen een kabel uit, en dan gaat het snel verkeerd.
Vaak zit buitenkabel dus in een beschermende rubber mantel, misschien dat je daar eens naar kan kijken.

Type nummers heb ik niet voor je, dus je zal nog even zelf moeten zoeken, of hopen dat er een medewerker van draka-kabel voorbij komt ;)

Verwijderd

buitenkabel heeft meestal een PE mantel en moet waterdicht zijn. (Neen binnenkabel is niet waterdicht. De minste kleine beschadiging en de kabel loopt vol water). Buitenkabel voor telefonie heeft meestal vet in de kabel.

Bovendien zou ik in indonesië rekening houden met blikseminslag en moet je die kabel met zekeringen beschermen (bij de overgang van buiten- naar binnenkabel). Tenzij je uw PABX op een goede dag eens wilt verkolen-smelten.