[Hardware RAID] partite wijzigen

Pagina: 1
Acties:

• activeX1
  • Registratie: December 1999
  • Nu online
Ik heb een windows 2003 server, met een hardware matige RAID controller, met 2 hot-swappable SCSI schijven. Nu wil ik de partitieindeling wijzigen i.v.m ruimtegebrek, maar er staat belangrijke data op die partitie. Ik wilde het volgende gaan uitvoeren:

-2de Harde schijf eruit trekken. Hierop staat de originele data, als backup.
-Partitieindeling veranderen van 1e harde schijf, terugzetten van data op gewijzigde partitie, en kijken of de data beschikbaar is. Zo ja, verder met onderstaande. Zo nee, check bij nee.
-2de harde schijf weer plaatsen, en hopen dat de partitieindeling die ik op de 1e harde schijf gemaakt heb, gekopieerd wordt naar de 2de harde schijf.

Nee:
1e harde schijf eruit, 2de harde schijf er weer in, booten vanaf de 2de harde schijf, vervolgens weer 1e harde schijf erin, en dan hebben we weer het originele systeem.

Wat ik dus niet weet:
a) gaat bovenste systeem werken
b) hoe weet het systeem welke hd hij als origin moet nemen?

Kortom: kan ik een partitieindeling op een schijf wijzigen, en wordt deze partitieindeling + data dan weer gekopieerd naar de schijf die ik later bijplaats?

• Fauna
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:29
Het zou kunnen werken, mits je aan kan geven welke schijf gerebuild kan worden. Aangezien je de specs niet post kan ik het niet raden helaas.

Mijn persoonlijke voorkeur zou uit gaan naar het maken van een backup/image van de belangrijke data en de partitieindeling in de bestaande RAID-array te veranderen. Zonder husselen van disks dus.

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-02 08:34

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Partitionering staat los van RAID afaik :?

Je RAID array wordt door het systeem gewoon als 1 volume gezien, en binnen dat volume kun je de partitie gewoon wijzigen met de juiste tools van Windows of 3rd party.

Of gaat het je puur om behoud van de data, waardoor je niet de partitionering direct op de array wilt uitvoeren om verlies van data bij geval van het falen van de herpartitionering te voorkomen? Indien het om RAID1 gaat:
In dat geval, als je geen extra schijven hebt. Zou je 1 schijf uit de RAID array kunnen plukken, toevoegen aan het systeem als los zelfstandig volume, daar de te bewaren data op zetten.
Vervolgens de partitionering van de RAID array aanpassen en de data van de 2de schijf kopieren.
Waarna je de 2de schijf weer deel laat uitmaken van de RAID array. Waardoor de rebuild de eerste schijf zal kopiëren op de 2de.

In geval van RAID0: GEEN SCHIJF ER UIT TREKKEN.

Veel makkelijker is natuurlijk: Losse backup. En go your gang met die array.

Grote kans dat ik je verkeerd begrijp omdat je verhaal echt onduidelijk is. Je vermeld niet om welk RAID level het hier gaat en ook ben ik benieuwd naar de huidige indeling.

[ Voor 151% gewijzigd door Ultraman op 02-02-2009 22:20 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.