Harde schijf los van Windows systeem

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• la_fusion
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 18-09 15:24
Ik zit met het volgende wat ik graag wil oplossen:

1 Desktop PC met daarin een aantal harde schijven met Windows erop. Nu wil ik er nog een extra harde schijf inhangen die gebruikt gaat worden als FTP-server. Nu wil ik echter het zo hebben dat mijn andere bestanden niet in combinatie kunnen komen met die schijf, bijvoorbeeld als er een aantal bestanden geinfecteerd zijn dat die dan de FTP-schijf gaan infecteren. Wel moet ik nog toegang hebben tot de schijf om de bestanden in te kunnen zien.

Nu zou ik bijvoorbeeld een VM kunnen starten met iets als linux erop en die vervolgens als dedicated FTP server draait. Probleem is alleen dat ik dan dus constant die VM draaiend heb op mijn systeem.

Extra PC neerzetten is geen oplossing vanwege de extra kosten die daarbij komen kijken.

Is er nog een andere oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10:54

DukeBox

loves wheat smoothies

Anders koop je een NAS-je met ftp mogelijkheid ? Voor 100€ ben je al klaar incl. disk.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• la_fusion
Ik wil alleen niet nog een extra kastje hebben wat ook weer heel de dag aanstaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-09 19:59

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Zolang data over dezelfde controller (en dus moederbord gaat) als je overige schijven, zou je je kunnen indenken dat een mogelijk zeer agressief virus dus altijd bij de rest van je machine komt.

/edit
En nog iets; recent zijn er wat wormen bekend geworden die het geen klap uitmaakt op welk systeem ze staan en die kruipen gewoon over je netwerkkabel naar de volgende PC. Oftewel; als je vraagt hoe je een high-risk FTP-server thuis neerzet; 2e internetlijn aanschaffen i.c.m. de optie van DukeBox.

[ Voor 44% gewijzigd door MAX3400 op 02-02-2009 21:06 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ndsc
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 14-06 15:56
la_fusion schreef op maandag 02 februari 2009 @ 20:27:
Wel moet ik nog toegang hebben tot de schijf om de bestanden in te kunnen zien.
Zolang jij de schijf in Windows kan benaderen kan een eventueel virus dit ook.

Volgens mij zijn er ook FTP servers die hun root in een soort image hebben staan welke dan alleen toegankelijk is door de FTP server. Uiteraard heeft een eventueel virus dus wel toegang tot de image zelf welke dan alsnog beschadigt kan worden.

Zoals eerder vermeld is een NAS de veiligste en relatief goedkoopste optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Insanergy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 24-08 21:47
la_fusion schreef op maandag 02 februari 2009 @ 20:59:
Ik wil alleen niet nog een extra kastje hebben wat ook weer heel de dag aanstaat.
Alleen dat kastje, is goedkoper dan een pc aan laten staan.

Je bent bang voor virussen vanuit je PC, maar draai het eens om, stel iemand hcrackt je ftp-server en kan bij je windows bestanden. Voor beide is de mogelijkheid erg klein, maar niet onmogelijk.

Beste oplossing, NAS kastje.

But I thought YOU did the backups...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• la_fusion
Insanergy schreef op maandag 02 februari 2009 @ 21:23:
[...]

Alleen dat kastje, is goedkoper dan een pc aan laten staan.

Je bent bang voor virussen vanuit je PC, maar draai het eens om, stel iemand hcrackt je ftp-server en kan bij je windows bestanden. Voor beide is de mogelijkheid erg klein, maar niet onmogelijk.

Beste oplossing, NAS kastje.
De PC staat toch al sowieso de hele dag aan los van het feit of er een FTP server op moet draaien of niet.

Dan nu nog maar eens even kijken naar zo'n NAS kastje.
Pagina: 1