[EEE] Belastingdienstsoftware

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blonde Tux
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 03-09 15:05

Blonde Tux

<advertisement>

Topicstarter
Goeden avond mede tweakerts,

Ik zal jullie een situatie schets geven.
Mijn ouwe vader heeft een EEE pc zodat hij wat kan internetten, email en af en toe wat muziek downloaden voor zijn collectie. Nu wil hij er ook belastingen mee aan geven. Echter het lukt mij (noch mijn digebete vader) om de software daar op de EEE pc te installeren.
Ik zag op de site dat ze 2 packages geven: Tarball en een autopackage.
Als ik de package probeer te installeren met install package belastingdienst (niet de precieze naam maar met tab kom je er wel) geeft hij na een tijdje aan belastingsdienst software niet geinstalleerd. Na verschillende keren lukt het niet en blijf ik bij dezelfde error hangen.

Dan maar de tarball dacht ik. tar -xvf [filename] maar totaal geen makefile te vinden of een ./configure uit te voeren.

Is er niet een leuke .deb of iemand die het me kan uitleggen.

Heet zand zand omdat het tussen zee en land ligt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:25
in die tgz zit al een binary. Als je 'm uitpakt krijg je een directory 'ib2008' en daarin zit een 'bin' directory en die bevat de binary. Die kun je gewoon uitvoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akjssdk
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 30-04-2022

akjssdk

Slurp Slurp

http://sites.google.com/site/computertip/tipsentrucs
punt 16, daar zou het mee moeten werken, heb het zelf nog niet uitgeprobeerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icyx
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

icyx

chown -R us ./base

Onthoud wel dat je wel wat GTK spul geinstalleerd moet hebben, anders heeft hij er ook niet zo'n zin in. Verder is het inderdaad de bin map in, en de binary executen.

When you think you’ve succeeded / but something’s missing / means you have been defeated / by greed, your weakness.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pim.
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 16-08 16:15

Pim.

Aut viam inveniam, aut faciam

En een kleine topictitle fix :)

"The trouble with quotes from the Internet is that you can never know if they are genuine." - Elvis Presley | Niet met me eens ? DM ME

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hdpaddy
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 03-01-2024

hdpaddy

Born to Ride

Onderstaande is dan wel niet voor een EEEpc, maar het zal niet veel verschillen.
Belastingaangifte doen onder Ubuntu

Ook onder Ubuntu is het mogelijk belastingaangifte te doen. Op de downloadpagina van de Belastingdienst zijn twee versies te vinden van het aangifteprogramma die geschikt zijn voor Linux. Beide versies installeren heel eenvoudig en leveren hetzelfde programma op. Installeren via de tarball wordt echter aangeraden omdat hiervoor geen extra software nodig is. Daarom wordt in deze handleiding alleen de installatie via de tarball behandeld.

In dit artikel gaan we ervan uit dat je Ubuntu met Gnome gebruikt. De genoemde stappen kunnen verschillen van de stappen onder Kubuntu en Xubuntu.

Installatie

1.

Ga naar de downloadpagina van de Belastingdienst, en kies een aangiftejaar. Kies vervolgens voor Aangifteprogramma (Linux), en kies daarna voor de Linux-Tarball-versie.
2. Dubbelklik op het gedownloade bestand.
3.

Klik op de knop Uitpakken.
4.

Klik achter Uitpakken in map op de keuzelijst en kies daar je gebruikersnaam uit.
5.

Klik op Uitpakken.
6.

Ga naar Systeem -> Voorkeuren en kies uit de lijst Hoofdmenu.
7.

Klik in de linkerlijst op Kantoor.
8.

Klik op Nieuw item.
9.

Vul bij Naam Belastingaangifte 2007 in. Verander eventueel 2007 in een ander jaartal.
10.

Vul bij Opdracht ~/ib2007/bin/ib2007ux in. Verander eventueel 2007 in een ander jaartal.
11.

Klik op Sluiten.
12.

Klik weer op Sluiten.

Het programma starten

Klik op Toepassingen -> Kantoor -> Belastingaangifte 2007 (of eventueel een ander jaartal) om het programma te starten.

Just frame, wheels and engine

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matango
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 15-05-2023
Kick!

Ik heb bovenstaande uitgevoerd, maar ben er niet geslaagd om hiermee het belastingdienst prog te installeren. Ik zal het zelfs sterker vertellen, het is mij nog nooit gelukt op een andere manier dan via Applications/Add/Remove iets te installeren.

Kan iemand mij helpen? Wat doe ik fout?

OS = Ubuntu 9.04 Jaunty 64-bit
Expertise level = N00B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Hier werkt het Belastingprogje wel onder Tux, maar traditiegetrouw werkt het elk jaar slechter dan het jaar ervoor... Nu krijg ik bij elke klik zeer veel errors op console, met als resultaat dat het programma zeer traag werkt. Dat op m'n desktop, oftewel dat belooft wat voor een netbook...

@Matango: kopieer dit eens in een console:
cd ~; wget http://download.belasting...linux/ib2009_linux.tar.gz; tar -xvzf ib2009_linux.tar.gz ; ./ib2009/bin/ib2009ux

Dit download het programma in je homedirectory, pakt het uit, en start het op.

[ Voor 31% gewijzigd door RemcoDelft op 17-03-2010 19:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09-09 17:48
Matango schreef op woensdag 17 maart 2010 @ 18:56:
Kick!

Ik heb bovenstaande uitgevoerd, maar ben er niet geslaagd om hiermee het belastingdienst prog te installeren. Ik zal het zelfs sterker vertellen, het is mij nog nooit gelukt op een andere manier dan via Applications/Add/Remove iets te installeren.

Kan iemand mij helpen? Wat doe ik fout?

OS = Ubuntu 9.04 Jaunty 64-bit
Expertise level = N00B
Toevallig laatst geprobeerd.
Als je die .package download, en uitvoerbaar maakt (vinkje bij eigenschappen -> rechten), kun je deze gewoon aanklikken en uitvoeren. Dan wordt er wat getovert enzo, en uiteindelijk draait het dan. Althans zo ging het bij mij.
Probeer anders gewoon de windows-versie in wine. Misschien werkt dat wel beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sparks
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23:15
Op mijn opensuse systeem werkt ie ook niet indien je hem vanuit dolpin (file manager) probeert te starten. Probleem schijnt met fonts te maken te hebben.
Echter als je hem op de prompt opstart krijg je te zien dat je hem dan met een optie (-m ' ' geloof ik) kunt starten, dan vraagt de software zelf om welk font hij moet gaan gebruiken.

Kortom start hem eens via de command prompt.

Succes,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajvdvegt
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-08 16:01
Het is inderdaad iets met een font, de optie is:
code:
1
./ib2009ux -L ''

Een scriptje dat het standaard font van Ubuntu wordt gebruikt wordt zoiets (scriptje in de 'bin' map van de belastingdienst zetten):
code:
1
2
#!/bin/sh
./ib2009ux -L "-dejavu-dejavu sans-medium-r-normal-*-*-120-*-*-p-*-iso8859-1"

[ Voor 60% gewijzigd door ajvdvegt op 17-03-2010 23:56 ]

I don't kill flies, but I like to mess with their minds. I hold them above globes. They freak out and yell "Whooa, I'm *way* too high." -- Bruce Baum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matango
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 15-05-2023
Ik heb nu de methode van McDavid uitgevoerd, en het installeren lijkt allemaal goed te gaan. Tot ik 'm opstart:

huge@huge-desktop:~$ cd ib2009
huge@huge-desktop:~/ib2009$ cd bin
huge@huge-desktop:~/ib2009/bin$ ls
ib2009ux
huge@huge-desktop:~/ib2009/bin$ ib2009ux
bash: /usr/bin/ib2009ux: No such file or directory
huge@huge-desktop:~/ib2009/bin$

Via de regel code van RemcoDelft krijg ik een vergelijkbaar resultaat...

Ligt dit nu aan mijn gebrek aan ervaring met Linux? Of moet ik gewoon iets anders eens proberen te installeren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zAo
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12-09 15:51

zAo

GPLv2 Fanboy

Het is niet zoals 'vroeger' in MS-DOS ;)
Je dient in dit geval aan te geven dat het om ib2009ux gaat, in de huidige directory; aangegeven met een punt.
Dus:
./ib2009ux

Om vanuit een willekeurige directory de tool te starten kun je alles in 1x doen:
/home/huge/ib2009/bin/ib2009ux

Dit laatste kun je dan ook in een 'Application Launcher' (shortcut) zetten op de desktop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09-09 17:48
Bij mij heeft'ie zelfs een icoontje toegevoegd naar het aangifte programma in het "toepassingen -> kantoor" menu.
Pagina: 1