Goede aanpak van externe opslag

Pagina: 1
Acties:

• Tomovich
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 15:10
Hallo

Momenteel heb ik zo'n drie externe schijven aan mijn iMac hangen en dat had ik graag gebundeld in één behuizing en via één kabel. De behuizing die ik zoek moet 4 harde schijven kunnen bevatten die allemaal als één worden gezien (RAID?). Deze zal ook dagelijks gebruikt worden (het is dus niet om te archiveren) en moet ongeveer 4 Tb kunnen bevatten.

Ik heb het één en ander al opgezocht en blijkbaar is RAID5, wat ik zou gebruiken, niet betrouwbaar genoeg om ernaast geen backups meer te maken. Ik zou dus ook nog één of andere oplossing moeten zoeken om van de RAID een backup te maken. Nu is het zo dat ik geen enkele externe harde schijf weet die 4Tb groot is.

Zijn er hier mensen die ervaring hebben met een dergelijke situatie? Ik had dan ook graag geweten hoe jullie dit aanpakken?

Bedankt!

• nsa1984
  • Registratie: Maart 2005
  • Nu online
Mijn eerste gedachte gaan vrijwel meteen naar een externe behuizing van adonics wat ik recent voor een klant heb aangeschaft. Maar hierin gaan slechts 4 3,5" interne schijven. Dit zou betekenen dat je de externe schijven die je nu hebt moet openmaken en de harde schijf die daarin zit in de eerder genoemde behuizing plaatsen.

Verder is RAID (in geen enkele vorm) een volledige backup. RAID is bedoeld om door te kunnen werken ook als er een harde schijf fysiek defect raakt. Voor een backup raad ik dan ook een tweede setup aan die eigenlijk een kopie is van het origineel. Je kunt je ze dan afwisselt gebruiken zodat ze min of meer tegelijk verslijten, je kunt ook een van beide behuizingen als backup bestempelen en deze eens per week / maand aan te koppelen om een backup te maken.

Verder is handig om te weten dat de "Addonics MST5HPMES" geen raid 5 ondersteund. Dit houd in dat je of een jbod array moet maken waarbij alle schijven qua schijfruimte aan elkaar geplakt worden. Of moet kiezen voor een RAID1 (RAID10) array waarbij je de helft van je schijfruimte inlevert om je data te beschermen tegen harde schijf uitval.

In de hoop dat je hier een beetje verder mee kunt.

De waarheid is leuk, maar hoe heb je die gevonden?

• Dnc1n
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-11-2025
Deze fabrikant heeft leuke externe behuizingen:
http://www.icydock.com/

Echter moet het in jouw geval waarschijnlijk Firewire800 zijn?
Of mag USB ook wel? Esata kan ook nog met een Firewire > Converter eventueel.

Icydock heeft een 4 bays Esata (en minder), 4 bays USB (en minder), 2 bays Firewire800.

[ Voor 26% gewijzigd door Dnc1n op 02-02-2009 22:28 ]

• Tomovich
Mijn maximumbudget is ongeveer €500, twee keer dezelfde setup aankopen (bijvoorbeeld twee 4-bays) zal dit hoogstwaarschijnlijk ruimschoots overtreffen.

In navolging van uw opmerking over RAID vraag ik me af indien dat enige meerwaarde heeft voor een gewone consument zoals ik? Dan is het uiteindelijk toch hetzelfde als twee externe harde schijven te hebben waarbij de ene dient als backup van de andere?

De aansluitingen waarnaar ik minimaal op zoek ben zijn USB 2.0 en FW400.

[ Voor 8% gewijzigd door Tomovich op 02-02-2009 23:25 ]

• nsa1984
  • Registratie: Maart 2005
  • Nu online
Tomovich schreef op maandag 02 februari 2009 @ 23:24:
Mijn maximumbudget is ongeveer €500, twee keer dezelfde setup aankopen (bijvoorbeeld twee 4-bays) zal dit hoogstwaarschijnlijk ruimschoots overtreffen.
Daar ben ik wel bang voor inderdaad. De addonics die ik gebruikt heb voor mijn klant was er een met een esata hardware multiplier. Daardoor wel wat duurder, maar ik betaalde ongeveer 200 euro voor 1 behuizing exclusief schijven.
In navolging van uw opmerking over RAID vraag ik me af indien dat enige meerwaarde heeft voor een gewone consument zoals ik? Dan is het uiteindelijk toch hetzelfde als twee externe harde schijven te hebben waarbij de ene dient als backup van de andere?
RAID en JBOD hebben wel degelijk toegevoegde waarde ook voor consumenten. Dit uit zich vooral in de grotere volumes waar 1 enkele schijf onvoldoende ruimte bied. Huidige schijven zijn er tot 1,5 TB en als je groter wil zul je de schijfruimte op een manier aan elkaar moeten plakken.

Welke RAID variant dan het beste is, is een kwestie van keuzes.
Ik heb even gekeken naar de eerder genoemde addonics behuizing in de usb uitvoering. Die zou voor een kleine 150euro beschikbaar zijn, maar dat is dan de prijs voor de kale behuizing. De eventuele harde schijven komen daar nog bovenop.

Voor de Icydock zou je bijvoorbeeld naar "MB561US-4S" kunnen kijken.

[ Voor 3% gewijzigd door nsa1984 op 02-02-2009 23:39 ]

De waarheid is leuk, maar hoe heb je die gevonden?

• Banzi
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:53
RAID1 (mirroring) is inderdaad, dat de ene schijf een exacte kopie is van de andere. RAID10 (combinatie van mirroring en striping) heeft ook wel dat de helft van de gebruikte schijven een kopie is van de andere helft, maar bij bijvoorbeeld 4 schijven in totaal, worden 2 schijven als 1 schijf gezien.

Helemaal zeker is het natuurlijk nooit. Ook hier kan het fout gaan, als tegelijkertijd 2 schijven stuk gaan die dezelfde informatie bevatten.
Kijk eens naar de Drobo... Is wel een van de duurdere apparaten, maar heeft wel de aansluitingen die je zoekt. Je kan er iedere grootte harddisk in stoppen.

Ik heb deze toevallig vandaag besteld. Ik had ook meerdere externe schijven aan 1 computer hangen. Die schijven haal ik uit hun kastje, en stop ze in de drobo. Het gebruikte beyondraid moet je een beetje zien als een efficientere vorm van RAID5.

Maar ook bij deze geldt: als er meer dan 1 drive stuk gaat, ben je je data kwijt. Als je echt op safe wilt spelen, zul je toch een backup moeten maken op een 2e systeem.

Ik zag, ik nam en ik kwam...

• heuker
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-02 21:11
Banzi schreef op dinsdag 03 februari 2009 @ 00:21:
[...]

RAID1 (mirroring) is inderdaad, dat de ene schijf een exacte kopie is van de andere. RAID10 (combinatie van mirroring en striping) heeft ook wel dat de helft van de gebruikte schijven een kopie is van de andere helft, maar bij bijvoorbeeld 4 schijven in totaal, worden 2 schijven als 1 schijf gezien.

Helemaal zeker is het natuurlijk nooit. Ook hier kan het fout gaan, als tegelijkertijd 2 schijven stuk gaan die dezelfde informatie bevatten.

[...]

Kijk eens naar de Drobo... Is wel een van de duurdere apparaten, maar heeft wel de aansluitingen die je zoekt. Je kan er iedere grootte harddisk in stoppen.

Ik heb deze toevallig vandaag besteld. Ik had ook meerdere externe schijven aan 1 computer hangen. Die schijven haal ik uit hun kastje, en stop ze in de drobo. Het gebruikte beyondraid moet je een beetje zien als een efficientere vorm van RAID5.

Maar ook bij deze geldt: als er meer dan 1 drive stuk gaat, ben je je data kwijt. Als je echt op safe wilt spelen, zul je toch een backup moeten maken op een 2e systeem.
Zo ik zie dat de Drobo's bekend worden :) Ik heb er zelf ook een aantal maanden geleden 1 geplaatst bij iemand. Werkt lekker makkelijk. Je hoeft nooit na te denken over het migreren van je data bij het uitbreiden van capaciteit. Ook wanneer je een schijf vervangt door een grotere ipv 1'tje bijplaatsen. Dit gebeurt allemaal automatisch.

Je zegt dat wanneer er meer dan 1 drive stuk gaat op een Drobo, je je data kwijt bent. Dit is echter niet in alle gevallen zo. Het apparaat gaat namelijk wanneer een harde schijf kapot is, de data herschikken over de nog werkende hdd's. Dit betekent dat wanneer er nog voldoende schijfruimte beschikbaar is, de data gewoon opnieuw redundant wordt uitgevoerd. Maar ik ben met je eens, in veel gevallen zal dit niet werken aangezien je dan nog niet de helft van je capaciteit hebt gebruikt...

• Tomovich
Naar de Drobo heb ik ook al eens gekeken maar in verscheidene reviews heb ik gelezen dat de firewire en usb niet echt de snelheid leveren die zou moeten. De "cpu" zou niet snel genoeg zijn en daarom een bottleneck vormen.

• Tomovich
Ik heb het internet afgezocht naar geschikte behuizingen en onderstaande interesseren mij wel, nu had ik graag geweten indien iemand hiermee ervaring heeft.

Tevens heb ik besloten om geen rekening te houden met RAID5 maar om ofwel RAID0 ofwel RAID1 te gebruiken met dan nog een externe backup van de RAID zelf.

De behuizingen die ik gevonden heb:
* Fantec MR-35DUF
* NexStar MX

Met reeds HD's in:
* G-RAID2
* My Book Studio Edition II
* OWC Mercury Elite-Al Pro Performance

Wat ik belangrijk vind is snelheid maar ook de stilte van de externe HD. De interne power supply van de Fantec spreekt me ook wel aan. Van de My Book ben ik minder zeker, hier ben ik vooral te winnen voor de eSata-aansluiting, maar ik ben niet zeker over de kwaliteit van de My Book-serie. Heb er af en toe al slechte dingen van gehoord en ook de power supply lijkt me niet echt stevig genoeg.

Misschien hebben jullie nog andere aanraders?

Het is tevens de bedoeling om de externe hd dagelijks te gebruiken, ik zal die dan ook 24/24 laten aanstaan. Nu is de vraag indien dat geen probleem oplevert en als de schijven niet oververhit raken. Hebben deze opties die ik hierboven vermeld heb voldoende koelingsmogelijkheden?

[ Voor 4% gewijzigd door Tomovich op 08-02-2009 17:56 ]

Pagina: 1