Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GWTommy
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 05-08-2023
Hey

Ik heb Vista Ultimate x64 geinstalleerd, maar nu wil ik alle dingen die ik niet nodig (zal) heb(ben) verwijderen/uitschakelen. Hiermee wil ik sneller booten en minder geheugen gebruiken. Heeft iemand een tutorial, tip of suggestie?

Ik heb al zitten zoeken, maar ik krijg alleen dingen zoals vLite, maar ik heb dus al geinstalleerd. Opnieuw installeren is niet echt een optie. Ik heb SP1

Groet, Thomas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 17-06 20:00
Als je het echt grondig aan wil pakken zul je toch echt opnieuw moeten installeren met (bijvoorbeeld) vLite. Waarom is het geen optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoeveel van de 100den topics en tutorials heb je niet gevonden ?

http://www.extremetech.com/article2/0,1697,2151344,00.asp

http://www.intowindows.co...up-windows-xp-vista-boot/

http://www.mydigitallife....cessary-windows-services/

http://mostlysavingmoney....ndows-vista-speed-tweaks/

http://www.technospot.net...vista-performance-part-2/

Dit is volgens mij al redelijk vaak voorbij gekomen.

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 02-02-2009 17:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GWTommy
Omdat ik daar gewoonweg geen zin in heb. Sorry. Ik ben nog al lang bezig geweest om deze installatie weer terug te krijgen zoals ik het had, ik moest van x86 naar x64, hoop gedoe met programma's, games en bestanden herinstalleren/terugzetten.

Maar een lijst met services die ik kan uitschakeling, is dat al een begin? Aangezien het geheugen al 10x het proces 'Host proces voor Windows Services' bevat? En één daarvan neemt 100 MB in, een andere 50 en nog een andere 15. Als ik services ga uitschakelen, wordt er dan minder geheugen gebruikt? (en automatisch het opstarten sneller?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Overzicht van alle services en wat je wel en niet uit kan/mag/moet zetten: http://www.blackviper.com/WinVista/winvista.htm

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

start -> uitvoeren -> services.msc

Hier gewoon alle prut uitgooien die je niet nodig hebt. Dat scheelt ook al heel wat resources :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Scheelt eerder resources door meer geheugen te kopen, die processen uitzetten scheelt zo weinig, dat is eigenlijk niet echt merkbaar. Als je 64bit hebt ram je er gewoon 4GB in en dan heb je daar echt geen last van.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tsurany schreef op maandag 02 februari 2009 @ 17:05:
Scheelt eerder resources door meer geheugen te kopen, die processen uitzetten scheelt zo weinig, dat is eigenlijk niet echt merkbaar. Als je 64bit hebt ram je er gewoon 4GB in en dan heb je daar echt geen last van.
Elk proces doet ook aan I/O naar je disk, dus elk proces wat wel draait en niet gebruikt wordt is er imho 1 teveel. Processen die veel I/O trekken kunnen je systeem aardig vertragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20:44

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Terw_Dan schreef op maandag 02 februari 2009 @ 17:00:
start -> uitvoeren -> services.msc

Hier gewoon alle prut uitgooien die je niet nodig hebt. Dat scheelt ook al heel wat resources :)
_/-\o_ Probleem is alleen dat in de manier waarop topicstarter over (bijvoorbeeld) HostProcess praat, ik vermoed dat er niet voldoende kennis aanwezig is om services zelf te kunnen inschatten en waar nodig uitzetten. Dat resulteert dan morgen of overmorgen in een topic waarin we horen dat de PC raar doet of niet meer opstart.

Ik snap helaas niet waarom topicstarter volhoudt "geen zin te hebben" in een herinstallatie en ook geen zin heeft om de hints van Blackspot te volgen; handje vasthouden was toch geen optie op GoT?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

...of suggestie?
Ik heb al zitten zoeken, maar ik krijg alleen dingen zoals vLite, maar ik heb dus al geinstalleerd.
Suggestie: ga niet voor standaardscripts / tools maar ga zelf per instelling / service / applicatie / bloatwaredinges uitzoeken wat het is (doe dat voor elk lopend proces en elke service), of het iets voor jou is en wat er gebeurt als je het uitzet. Er zijn in dit topic al zat tip-lijsten genoemd, die je natuurlijk ook via Google al had gevonden (aangenomen dat je vLite daar vond). Dus lees die, interpreteer ze en probeer (na het maken van een backup, zie later) de verschillende instellingen uit.

Dat zelf-bepalen is ten eerste zekerder/sneller (want geënt op jouw situatie) en het is ten tweede nog leerzaam ook :Y) En verwijder niet (al die tips om 100MB te verwijderen zijn imho tegenwoordig zinloos), maar schakel uit. Kijk natuurlijk, als het om performance gaat, ook naar de juiste drivers voor je hardware. (En idd, meer RAM is misschien wel veel effectiever).

Aangezien je zegt dat reinstall geen optie is: voordat je over performance ga denken, maak een goede backup :Y)
GWTommy schreef op maandag 02 februari 2009 @ 16:59:
Omdat ik daar gewoonweg geen zin in heb. Sorry.
Ik neem even aan dat dat slaat op het herinstalleren vanaf 0, niet op het doornemen & interpreteren & uitproberen van de vele vele tips. Anders past o.a. dit topic echt niet op GoT ;)

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GWTommy
MAX3400 schreef op maandag 02 februari 2009 @ 17:13:
[...]

_/-\o_ Probleem is alleen dat in de manier waarop topicstarter over (bijvoorbeeld) HostProcess praat, ik vermoed dat er niet voldoende kennis aanwezig is om services zelf te kunnen inschatten en waar nodig uitzetten. Dat resulteert dan morgen of overmorgen in een topic waarin we horen dat de PC raar doet of niet meer opstart.

Ik snap helaas niet waarom topicstarter volhoudt "geen zin te hebben" in een herinstallatie en ook geen zin heeft om de hints van Blackspot te volgen; handje vasthouden was toch geen optie op GoT?
Ik was te laat, ik was mn post aan het typen.

Ik heb idd totaal geen idee welke services ik kan uitschakelen. Ik ga kijken naar die lijst. Ik heb al wat tweaks van Blackspot gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GWTommy
F_J_K schreef op maandag 02 februari 2009 @ 17:20:
[...]

Suggestie: ga niet voor standaardscripts / tools maar ga zelf per instelling / service / applicatie / bloatwaredinges uitzoeken wat het is (doe dat voor elk lopend proces en elke service), of het iets voor jou is en wat er gebeurt als je het uitzet. Er zijn in dit topic al zat tip-lijsten genoemd, die je natuurlijk ook via Google al had gevonden (aangenomen dat je vLite daar vond). Dus lees die, interpreteer ze en probeer (na het maken van een backup, zie later) de verschillende instellingen uit.

Dat zelf-bepalen is ten eerste zekerder/sneller (want geënt op jouw situatie) en het is ten tweede nog leerzaam ook :Y) En verwijder niet (al die tips om 100MB te verwijderen zijn imho tegenwoordig zinloos), maar schakel uit. Kijk natuurlijk, als het om performance gaat, ook naar de juiste drivers voor je hardware. (En idd, meer RAM is misschien wel veel effectiever).

Aangezien je zegt dat reinstall geen optie is: voordat je over performance ga denken, maak een goede backup :Y)

[...]

Ik neem even aan dat dat slaat op het herinstalleren vanaf 0, niet op het doornemen & interpreteren & uitproberen van de vele vele tips. Anders past o.a. dit topic echt niet op GoT ;)
Als mn salaris van de AH er is, komt er een kitje van 8 GB :)

Ik heb alles op mn externe HDD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20:44

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Alles meer dan 4GB RAM op Vista heeft geen significante performance-verbetering tenzij je heel veel programma's hebt die inderdaad gebruik kunnen maken van dit geheugen zoals een Photoshop of een Sony Vegas ofzo.

Vergelijking; ik draai Server 2008 (inclusief een aantal roles en features) op mijn laptopje maar "maar" 4GB geheugen en geen pagefile en het gaat als een speer (ten tijde van schrijven 1.3GB RAM nog vrij). Vista gebruikt, uit eigen ervaring, minder geheugen dan mijn huidige Server-installatie dus tenzij je nu maar 2GB RAM hebt, is uitbreiding niet echt nodig maar dat is mijn mening na een paar jaar Vista en nu dik een jaar Server 2008.

PS: Liever niet meerdere replies achter elkaar van jezelf; kan zomaar een slotje op je topic opleveren... ;)

[ Voor 8% gewijzigd door MAX3400 op 02-02-2009 17:40 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18:27

Sick Nick

Drop the top!

Sowieso, vista ultimate (meest uitgebreide versie die er is) installeren en dan dingen uit gaan zetten omdat het teveel is? Had dan vista business of vista home premium gekozen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GWTommy
Sick Nick schreef op maandag 02 februari 2009 @ 17:42:
Sowieso, vista ultimate (meest uitgebreide versie die er is) installeren en dan dingen uit gaan zetten omdat het teveel is? Had dan vista business of vista home premium gekozen.
Ik had geen andere installatie. Is weer zo duur.

Ik heb idd maar 2 GB RAM. Ik was vergeten dat ik al had gepost.
Pagina: 1