Digitale piano | Korg Concert 5000

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 289262

Topicstarter
Ik ben op zoek naar info over de Korg Concert 5000 digitale piano. Google is vaak je beste vriend, maar met een digitale piano van 20 jaar oud weet hij geen raad meer.

Ik vraag me bijv. af
- Hoe is de aanslag? Is het te vergelijken met een acoustische piano?
- Hoe is het geluid? Is het te vergelijken met een acoustische piano?
- Hoe zit het met de speakers?
- Wat zijn de overige opties op het apparaat?
- Hoeveel kostte een Korg Concert 5000 20 jaar geleden ongeveer?

Ook wil ik graag weten of de Korg Concert 5000 te vergelijken is met bijvoorbeeld de Casio Privia PX100, die inmiddels volgens mij ook al 5 jaar op de markt is.

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Qips
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 17:11

Mr.Qips

Meneer Kips dus

Ik denk dat je beter naar een goede muziekwinkel kan gaan. Ik weet niets over je piano, maar kan wel wat inschatten:
Korg is een goed merk, dus de kwaliteit zal goed zijn. Aangezien het hier om een 'concert'-serie 'digitale piano' gaat (dus niet keyboard), zal het een soort pianokopie zijn. Zware aanslag dus (zoals een echte piano). Het geluid zal uiteraard minder zijn. Zelf vind ik het geluid van digitale piano's altijd een stuk minder. Deze is dan ook nog eens twintig jaar oud. Meestal zit er op dit soort piano's een minimale hoeveelheid knopjes. Je kan meestal wel wat reverb en sustain instellen, maar verwacht er niet veel van.

Speel je al lang piano? Wat zoek je ongeveer? Dit is gewoon leuk als je een piano zoekt, maar deze wel zachter wilt kunnen zetten en geen last wil hebben van valse snaren etc. Een echte piano klinkt natuurlijk altijd mooier ;) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik ga toch echt voor de digitale piano vanwege de vele voordelen:
- Midi, mogelijkheid tot makkelijk aansluiten op de PC
- Mogelijkheid zacht (desnoods met koptelefoon) te spelen
- Makkelijk te vervoeren (moet ik zeggen dat de Korg niet bepaald licht is, maargoed)
- Hoeven we niet te stemmen

Vandaar dus. Ik speel al een jaar op een keyboard, maar de nadelen daarvan irriteren me enorm (slecht geluid, geen pianoaanslag, geeneens aanslaggevoeligheid). Dus ik ben echt wel toe aan een digitale piano.

Bedankt voor je advies!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jzn21
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11-03 07:57
Waarom wil je eigenlijk zo'n oud ding? Want juist de laatste 5 jaar zijn aanslag & pianogeluid akelig dichtbij de echte varianten gekomen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Omdat ik deze voor redelijk goedkoop kan krijgen. Maar ik probeer wat meer over deze piano te vinden, maar ik kan vrij weinig vinden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 194589

Kun je dan niet beter een goede (Korg) synthesizer kopen? Dan heb je naast piano nog veel meer geluiden. En die hebben alle voordelen die jij opnoemt (wel een 88 toetsenversie nemen vanwege de piano aanslag). (Goede) synthesizers hebben allemaal aanslaggevoeligheid en 88-versies de zware piano aanslag) ... ik ga er vanuit dat je dat gewend bent of zeker wil hebben? Ik kan er zelf niet mee om gaan (zware aanslag).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barres B.
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 08-05 09:08

Barres B.

six seasons and a movie!!!

Anoniem: 289262 schreef op maandag 02 februari 2009 @ 16:33:
Omdat ik deze voor redelijk goedkoop kan krijgen. Maar ik probeer wat meer over deze piano te vinden, maar ik kan vrij weinig vinden..
Als je die kan krijgen, dan kun je deze toch ook wel uitproberen? Dat lijkt heel redelijk als je een muziekinstrument koopt. Dat zou de verkoper ook moeten begrijpen.

...een dag uit je bed gekomen is een dag niet geleefd... barres.nl | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ja, maar het is uiteraard tweedehands, dus dan moet ik eerst een roteind voor rijden. Dus ik wil eerst graag wat info van anderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poltergeist
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-05 17:24
Hou er rekening mee dat dit apparaat 'maar' 16 stemmig polyfoon is. Dat houdt dus in dat als je het sustain pedaal gebruikt, je (in combinatie met flinke accoorden) nog wel eens een toontje kan gaan missen. Nou gebeurt dat niet vaak, en als het gebeurt zal het de toon zijn die het langste doorspeelt, maar het is wel iets om een beetje rekening mee te houden.

Daarnaast: volgens mij zijn er twee versies: Een met een standaard, een zonder. Die zonder standaard hebben, dacht ik, geen pedalen. En da's verrot piano spelen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Het is met pedalen.
Weet je eventueel ook meer over de aanslag en geluid?

[ Voor 41% gewijzigd door Anoniem: 289262 op 02-02-2009 16:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poltergeist
Aanslaggevoeligheid is goed. Geluid is persoonlijk. Ik heb er jaren (denk inmiddels al 18 jaar) geleden op gespeeld, en toen vond ik het goed klinken. Alleen, hoe het nu klinkt in vergelijking met andere apparaten: Ik zou het niet durven zeggen. Daarvoor is het te lang geleden.

Om heel eerlijk te zijn: zowel aanslaggevoeligheid als klank zijn persoonlijke dingen. Zo ken ik mensen die het liefst spelen met een superlichte aanslag - en de piano (of meestal vleugel) daar ook op aan laten passen, terwijl anderen juist weer een beetje zwaar willen spelen. Bovendien scheelt het weer van piano tot piano - alhoewel het bij electronische piano's iets stabieler is. Daar kom je alleen achter door het uit te proberen.

Ik weet overigens ook zeker dat er iig midi-out op zit. Ik heb ooit wel eens wat in lopen spelen in een sequencer op een computer. Midi in weet ik niet, maar dat zal dan bijna wel.

En licht is die niet. Onverwoestbaar wel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ja klopt. Midi zit er standaard op. Het geluid is dan in principe voor mij dan ook 'bijzaak'. Aangezien ik hem dan op de PC aansluit en zelf een ander pianogeluid ervan maak..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poltergeist
Je PC zal vast en zeker een minder goed geluid geven dan dit. En je koopt een electrische piano toch om piano te spelen, niet om doedelzakgeluiden te maken, neem ik aan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12:01
Ik ben het eens met jzn21, de laatste paar jaar is de techniek van digitale piano's gigantisch vooruit gegaan wat betreft toetsaanslag (er zitten tegenwoordig gewoon hamertjes onder te toetsen om de piano-aanslag na te maken),maar ook wat betreft de digitale capaciteiten. Ik heb zelf een Yamaha P85 (is een vrij nieuw model wat iets van €650,- kost) en heb hem al een paar keer vergeleken met een echte piano, maar ook met duurdere digitale piano's en kan hem (als je in dat budget zoekt) zeker wel aanraden. Het enigste nadeel vind ik overigens dat hij geen echte line-uitgangen heeft, maar alleen koptelefoonuitgangen wat het aansluiten op een versterkerinstallatie niet ten goede komt (je moet veel meer versterken, afhankelijk van ingangsimpedanties enz.), maar heeft verder wel midi en standaard een sustain-pedaal. Eventueel kan je een uitgebreidere pedaal unit kopen geloof ik.

Verwacht overigens van geen één digitale piano een prachtig mooi geluid uit de ingebouwde speakertjes. Het is dan ook altijd aan te raden om hem op een versterker met boxen aan te sluiten naar mijn mening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Qips
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 17:11

Mr.Qips

Meneer Kips dus

Een goed keyboard heeft net zo'n mooi pianogeluid als een 'digitale piano'. Ook hebben bijna alle keyboards aanslaggevoeligheid (of je moet er eentje van de Kijkshop oid gekocht hebben). Een digitale piano is vrijwel even slecht te vervoeren als een normale piano. Een keyboard daarintegen kan je zo onder je arm dragen. Voor midi-werk raad ik een usb-keyboardje aan, want die kan je makkelijk meeslepen.

Wat ik zelf erg mis aan alle neppiano's, zijn de trillingen. Dat als je op een toets drukt, dat 'ie dan op twee-derde een soort van 'plop' doet. En dat je bij lage tonen dat ook in de toetsen en pedalen voelt. Meestal klinken digitale piano's ook wat 'dof'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12:01
Mr.Qips schreef op maandag 02 februari 2009 @ 17:25:
Een goed keyboard heeft net zo'n mooi pianogeluid als een 'digitale piano'. Ook hebben bijna alle keyboards aanslaggevoeligheid (of je moet er eentje van de Kijkshop oid gekocht hebben). Een digitale piano is vrijwel even slecht te vervoeren als een normale piano. Een keyboard daarintegen kan je zo onder je arm dragen. Voor midi-werk raad ik een usb-keyboardje aan, want die kan je makkelijk meeslepen.

Wat ik zelf erg mis aan alle neppiano's, zijn de trillingen. Dat als je op een toets drukt, dat 'ie dan op twee-derde een soort van 'plop' doet. En dat je bij lage tonen dat ook in de toetsen en pedalen voelt. Meestal klinken digitale piano's ook wat 'dof'.
Wanneer heb jij voor het laatst een digitale piano gezien/bespeeld? De meeste zijn ook gewoon onder één arm te dragen (waarschijnlijk ben je in de war met het feit dat je vaak losse onderstellen voor digitale piano's kan kopen waardoor hij vaak veel groter lijkt) en zelfs kleiner dan keyboards met 88 toetsen omdat er heel wat minder knoppen achter het klavier zitten. Wat betreft de trillingen kan ik je wel gelijk geven, die heb je niet, maar dat hij pas op twee derde 'plop' doet is met de hedendaagse modellen zeker niet meer zo!

Begrijp me niet verkeerd, een echte piano is altijd nog te verkiezen boven een digitale, maar de laatste paar jaar zijn er erg goede digitale piano's bijgekomen.

[ Voor 5% gewijzigd door Invisible_man op 02-02-2009 18:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik heb nog één vraag:
Hoeveel is zo'n Korg Concert 5000 tweedehands met pedalen en standaard nog waard?
Zoals hier te zien: http://cgi.ebay.com/KORG-...0.m14&_trkparms=72%3A1205|66%3A2|65%3A12|39%3A1|240%3A1318|301%3A1|293%3A1|294%3A50

Alleen dan met zwarte houten kast eromheen en pedalen unit (2 pedalen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poltergeist
't is een apparaat wat 22 jaar geleden op de markt is gekomen. Wat de gek ervoor geeft, maar dat zal niet al te veel zijn... Die 800 usd lijkt mij iig veel te veel. Ik zou er zelf niet meer dan 200 euro voor betalen, maar dat is ook afhankelijk van de kwaliteit... Voor iets meer kun je veel nieuwere apparaten kopen...
Pagina: 1