Rechten systeem cms

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PainkillA
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 26-08 19:26
Ik ben bezig met het ontwerpen van het rechtensysteem van een cms waarin modules komen. Content en bestanden module bijv.

Nu moet ik een zo flexibel mogelijk systeem krijgen. Nu heb ik al het volgende idee:

een algemene user lijst en een groepenlijst.

een groep bevat users.

Per module kan individueel of per groep rechten gegeven worden. Bijv. bij de bestanden module een bepaalde (project)groep bepaalde bestanden wil laten zien. Dus nu kan iemand van een projectgroep ook teovallig lid zijn van administrators maar ook een projectadministrator zodat hij ook alle projectbestanden kan zien en ook het userbeheer van die groep kan doen. Kwa flexibiliteit moet eigelijk alles mogelijk zijn en daardoor zie ik ff door de bomen het bos niet meer.

dit alles word in php+mysql gemaakt. Maar de technische implementatie is van latere zorg. Heeft iemand ervaring met een goed flexibel usermanagement systeem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Check Drupal eens met de module ACL

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerd
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
PainkillA schreef op maandag 02 februari 2009 @ 15:14:
Nu moet ik een zo flexibel mogelijk systeem krijgen. Nu heb ik al het volgende idee:
een algemene user lijst en een groepenlijst.
een groep bevat users.

Per module kan individueel of per groep rechten gegeven worden
Hoe ik het doe:
-algemene user lijst en een groepenlijst
--een groep bevat users => een user is lid van 1 groep, groepen
-Per module kan individueel of per groep rechten gegeven worden => per module wordt per groep rechten gegeven

Dus eigenlijk bijna hetzelfde, maar ik zie niet in waarom je per user rechten zou willen geven...

Modelbouw - Alles over modelbouw, van RC tot diorama

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PainkillA
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 26-08 19:26
Sjoerd schreef op donderdag 05 februari 2009 @ 10:00:
[...]

Hoe ik het doe:
-algemene user lijst en een groepenlijst
--een groep bevat users => een user is lid van 1 groep, groepen
-Per module kan individueel of per groep rechten gegeven worden => per module wordt per groep rechten gegeven

Dus eigenlijk bijna hetzelfde, maar ik zie niet in waarom je per user rechten zou willen geven...
dit om bepaalde users iets meer rechten geven dan andere of juist minder? Geeft meer flexibiliteit.
Of mischien toch maar in een groep plaatsten waar diegene dan in zijn eentje in zit?

[ Voor 20% gewijzigd door PainkillA op 06-02-2009 11:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerd
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
PainkillA schreef op vrijdag 06 februari 2009 @ 11:40:
[...]

dit om bepaalde users iets meer rechten geven dan adner of juist minder? Geeft meer flexibiliteit.
Of mischien toch maar in een groep plaatsten waar diegene dan in zijn eentje in zit?
Bij mijn zijn er groepen waar inderdaad maar 1 user inzit, vond dit zelf makkelijker om te bouwen en ook om mee te werken.

Modelbouw - Alles over modelbouw, van RC tot diorama

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Gekkie_
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 24-06 20:21

_Gekkie_

And the cow said: Helloooooow?

Toch kom je denk ik verder met een ACL-systeem dan een user/group systeem...
Kijk even goed naar een RBAC (RoleBasedAccessControl) het is *bijv* binnen ZendFramework goed te implementeren en alle grotere frameworks maken er nu gebruik van...

Ikzelf heb ook een user/group en rights-bit-achtige structuur geïmplementeerd (ook voor een CMS) maar ben blij dat we nu overgaan naar een RBAC... Het is daarmee gewoon sneller en overzichtelijker... (plus je kunt rollen makkelijk overerven wat ook weer je hiërarchie ten goede komt... )

Gekkie is a proud member of TheBenny!

Pagina: 1