Constante 12V voor autoradio

Pagina: 1
Acties:

• deleenheir
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 28-04-2024
Ik heb een vrij eenvoudige vraag:

Ik ga in m’n 22 jaar oude nissan micra een autoradio instaleren. Dus heb ik mezelf een Sony CDX-GT222 gekocht.
Ten tijde van de productie van de auto was de stock autoradio er één met analoge drukknoppen... Gevolg: er zit geen constane 12V aansluiting op. Dus motor uit => instellingen weg. Er zit wel een klokje in dus er moet ergens een constante 12V draad lopen. Al dacht ik dat het makkelijker zou zijn om rechtstreekt van de batterij een draadje te trekken naar de nieuwe radio met daarop een 12V 0,1A zekering op. Alvorens ik de boel kort sluit wilde ik zeker weten of deze constante voeding toch zeker aan de – pool van de batt moet komen...

"If it works, don't fix it"

• Peenutzz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 08-02 22:34
De +12 volt neem je idd rechtstreeks van de accu. De - kun je aan een willekeurig blank stuk metaal van de auto vastmaken.

Snel is hetzelfde als langzaam, maar dan sneller.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Peenutzz schreef op maandag 02 februari 2009 @ 14:42:
De +12 volt neem je idd rechtstreeks van de accu. De - kun je aan een willekeurig blank stuk metaal van de auto vastmaken.
Wel even een zekering ertussen hé henkie!!

Verwijderd

idd vergeet die zekring niet anders is het dag dag radio als er iets mis gaat

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08-02 23:56

remco_k

een cassettebandje was genoeg

deleenheir schreef op maandag 02 februari 2009 @ 14:35:Alvorens ik de boel kort sluit wilde ik zeker weten of deze constante voeding toch zeker aan de – pool van de batt moet komen...
Deze snap ik niet helemaal.
Er loopt toch al een - naar de auto radio, dus waarom wil je die dan van de accu halen?
Enkel de + van de accu halen is voldoende. (al dan niet met een zekering bij de accu ertussen om hele vervelende ongelukjes te voorkomen).

Verder, als er een klokje in je dashboard zit, krijgt die wel continu spanning dan?
Dan haal je daar toch je continu spanning van?
Of misschien van de sigaretten aansteker? (let op, die willen nog weleens geschakeld zijn).
Verwijderd schreef op maandag 02 februari 2009 @ 14:51:
idd vergeet die zekring niet anders is het dag dag radio als er iets mis gaat
Dat is nog de minste zorg, kortsluiting overleeft je radio wel, die krijgt gewoon geen spanning mee.
Maar dan is het wel dag auto :w . En de lokale brandweer heeft dan weer een gezellig brandje te blussen.

[ Voor 21% gewijzigd door remco_k op 02-02-2009 14:53 ]

Alles kan stuk.

Verwijderd

hier ook even op letten als je 12 uit je kabelboom wilt vissen of achter je klokje/aanstekker:

-Blauw met zwarte streep = ACC 12V (ontsteking)
-Rood met zwarte streep = Constant 12V

ik spreek uit ervarin, bij nissan is blauw echt donkerblauw en bijna niet te onderscheiden van zwart als je hem dus van een bestaande voeding wil pakken even doormeten voor de zekerheid of je de goede hebt

• Peenutzz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 08-02 22:34
ThinkPadd schreef op maandag 02 februari 2009 @ 14:47:
[...]

Wel even een zekering ertussen hé henkie!!
TS had het zelf al over een zekering, dus het leek me niet nodig om dat te vermelden.

Snel is hetzelfde als langzaam, maar dan sneller.

Pagina: 1