[XP] hangt na installatie SP3*

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwiekamp
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15-09-2024
Zojuist een verse XP install gedaan op een intel systeem. XP installeert prima echter als hij zichzelf opnieuw wil opstarten blijft hij hangen op het Windows XP opstartlogo. Het logo vertoont ook rare kleuren, alsof de VGA kaart niet werkt.
Weet de specificaties van dit systeem niet. Is een Fujitsu-Siemens Scaleo 600. Is van een vriend.

Na de PC uitgezet te hebben, weer opnieuw opgestart. Loopt weer vast op het opstartlogo. Wat mij opviel is dat het BIOS splash-screen niet komt en dus hoogstwaarschijnlijk de bios niet geladen wordt. Hierop heb ik de batterij verwijdert en dus de bios gereset. Ditmaal zie ik dat de BIOS wel geladen wordt echter loopt hij daarna weer vast op het opstartlogo. Bij opnieuw opstarten wordt ditmaal weer de bios niet geladen.

Nogmaals BIOS gereset. In de BIOS de setting nagekeken maar deze lijken goed te staan. BOOT sequence en de VGA keuze nagelopen. Alles lijkt goed te staan.

Ik zie het even niet meer, ik hoop dat jullie een frisse kijk op de zaak hebben.

ASUS A8N-VM CSM | AlthlonXP 64 Venice 3200+ | 1024 DD400-X64 | Diamondmax 250GB | Acer AL1716

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

begin eens met het doornemen van: Hangen en Opstartproblemen troubleshooter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16-09 17:54

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Als je een XP logo ziet, ben je al lang voorbij het BIOS scherm. Dat wordt waarschijnlijk niet getoond omdat je TFT nog staat te kijken welke resolutie/refresh er op de VGA-kabel staat.

This footer is intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motrax
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Motrax

Profileert

Als je het Windows opstartlogo ziet, is het BIOS laden allang voorbij. Kortom, het probleem ligt hoogstwaarschijnlijk in de installatie van Windows XP.

Ik zou zeggen, aangezien het toch een verse installatie is, om voor een herinstallatie te gaan en te kijken of het nog een keer gebeurd.

Kan je trouwens in veilige modus opstarten?

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18-09 00:23
Hoe heb je geinstalleerd en wat heb je geinstalleerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwiekamp
Ok, even een update. Heb de eerste keer een corporate versie van XP pro SP3 geïnstalleerd. Hiermee begonnne alle problemen. Nadat ik dit een paar keer opnieuw heb geprobeerd, ben ik overgestapt naar de bijgeleverde XP Home SP1 Fujitsu-Siemens, in de hoop dat hier alle benodigde drivers op stonden.

Tijdens installatie ging alles weer voorspoedig. Windows was geïnstalleerd en ik zag in apparaatbeheer dat de VGA adapter en controller nog niet waren geïnstalleerd. Ik de drivers van de website gedownload en geïnstalleerd. Dit gaf ook geen problemen na rebooten. Hierna ben ik over gegaan tot het updaten van Windows naar SP2. Toen deze was geïnstalleerd, kreeg ik weer hetzelfde probleem. Na opstarten kreeg ik wel het BIOS splash-screen maar bleef hij weer hangen op het XP logo. PC reboot automatisch en de BIOS zegt: "scanning adapters" daarna krijg ik het "veilige modus keuze scherm".

Het zou dus iets in SP2 kunnen zijn. Misschien moet ik de drivers pas installeren nadat SP2 is geïnstalleerd?

ASUS A8N-VM CSM | AlthlonXP 64 Venice 3200+ | 1024 DD400-X64 | Diamondmax 250GB | Acer AL1716

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moning2
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 22:22
Probeer eens direct SP3 te installeren ipv SP2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwiekamp
Moning2 schreef op maandag 02 februari 2009 @ 17:42:
Probeer eens direct SP3 te installeren ipv SP2
Dat heb ik gedaan, staat in de eerste regel van mijn vorige reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18-09 00:23
Trek eens kabel netwerkkaart los en reboot.

Probeer dit eens.
Moederbord model uitzoeken en dan van website van moederbord fabrikant alle drivers downloaden.
Installeer eens zo:
Windows installeren,
Chipset drivers installeren, reboot,
Videokaart installeren, reboot,
Dan rest van apparaten en drivers installeren,
Dan checken bij hardware en log boek op fouten, en dit corrigeren.
Indien alles nu goed is een backup trekken naar een andere hd indien je dit hebt.
Dan updaten van windows.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moning2
mwiekamp schreef op maandag 02 februari 2009 @ 19:40:
[...]

Dat heb ik gedaan, staat in de eerste regel van mijn vorige reactie.
De corporate versie, illegale rommel van hakkietak.. :Y) Probeer eens de SP3 update bij je Fujitsi Siemens XP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-04 12:52
Euh, bij mijn weten ben je de eerste waarbij Windows XP installeren werkt zonder het BIOS te laden :+
Nee, het BIOS wordt sowieso geladen, je ziet het logo gewoon niet omdat het te snel weer weg is.

Ik heb ook rare kleuren bij de reboot na de installatie, en dat kwam door brakke videokaart.
Dat was echter wel op een Pentium I 233MHz, en een ingebouwde grafische kaart met 2.5MB geheugen :)

Geef eens wat meer uitleg bij je systeem, welke hardware zit erin.

Probeer eens Windows XP SP1 te installeren (de originele van Fujitsu) en dan, zonder drivers te installeren, Service Pack 3 erop te zetten.

En probeer eens andere hardware uit, steek er tijdelijk een andere grafische kaart in, verwijder onnodige kaarten (zoals stokoude modems) enz.

Of laat dat doen door iemand anders, omdat ik niet weet tot waar juist je computerkennis reikt...

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwiekamp
jan99999 schreef op maandag 02 februari 2009 @ 20:47:
Trek eens kabel netwerkkaart los en reboot.

Probeer dit eens.
Moederbord model uitzoeken en dan van website van moederbord fabrikant alle drivers downloaden.
Installeer eens zo:
Windows installeren,
Chipset drivers installeren, reboot,
Videokaart installeren, reboot,
Dan rest van apparaten en drivers installeren,
Dan checken bij hardware en log boek op fouten, en dit corrigeren.
Indien alles nu goed is een backup trekken naar een andere hd indien je dit hebt.
Dan updaten van windows.
Dat is precies zoals ik het gedaan heb. Ga ik SP2 installeren dan komen de problemen weer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwiekamp
Petervanakelyen schreef op dinsdag 03 februari 2009 @ 20:14:
Probeer eens Windows XP SP1 te installeren (de originele van Fujitsu) en dan, zonder drivers te installeren, Service Pack 3 erop te zetten.
Dit heb ik gedaan en dit geeft geen problemen. Ook niet als ik de VGA drivers installeer. Installeer in daarna SP2 dan krijg ik de problemen.

Dit zijn de specs zo'n beetje:
SCALEO 600 /MB ATX/P4 3,0/2x256MB/
SN: 3826800107
MOBO: Fujitsu Siemens D1675-A25

Ik heb ook al gezocht naar een BIOS update maar Siemens heeft echt een rag ondersteuning. Ik moet maar gissen welke het moet zijn....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhoogendam
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:33
mwiekamp schreef op woensdag 04 februari 2009 @ 13:08:
[...]

Ik heb ook al gezocht naar een BIOS update maar Siemens heeft echt een rag ondersteuning. Ik moet maar gissen welke het moet zijn....
Lijkt me toch niet zo lastig te vinden....
http://www.fujitsu-siemens.nl/support/downloads.html\
Type hier D1675 en selecteer windows XP, zijn nu toch genoeg optie mbt de BIOS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
mwiekamp schreef op woensdag 04 februari 2009 @ 13:08:
[...]

Dit heb ik gedaan en dit geeft geen problemen. Ook niet als ik de VGA drivers installeer. Installeer in daarna SP2 dan krijg ik de problemen.

Oh, ik vond voor m'n Amilo al hetgene dat ik nodig had, onmiddelijk op de site :+

Maar niet SP2, maar SP3 installeren !!
Dus EERST installeer je de BIOS update, ten TWEEDE de WinXP SP1 van Fujitsu, en DAN installeer je Service Pack 3.

Waarom ben je bezig over SP2, SP2 is past ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Dit lijkt me weinig met de bios vandoen te hebben, titelchange lijkt me dus op z'n plek.
Daarnaast lijkt me dit nu voornamelijk een Windows probleem, en niet zozeer de hardware, dus > WOS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moning2
Terw_Dan schreef op woensdag 04 februari 2009 @ 13:27:
Dit lijkt me weinig met de bios vandoen te hebben, titelchange lijkt me dus op z'n plek.
Daarnaast lijkt me dit nu voornamelijk een Windows probleem, en niet zozeer de hardware, dus > WOS
Titel klopt nu nog niet aangezien er nog steeds niet is geprobeerd met SP3..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwiekamp
Moning2 schreef op woensdag 04 februari 2009 @ 13:53:
[...]

Titel klopt nu nog niet aangezien er nog steeds niet is geprobeerd met SP3..
Ik heb het eerst met XP Pro SP3 geprobeerd, zelfde problemen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
mwiekamp schreef op woensdag 04 februari 2009 @ 14:11:
[...]

Ik heb het eerst met XP Pro SP3 geprobeerd, zelfde problemen...
Ja, maar dat was wel een rare, bijgeschaafde versie...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwiekamp
mhoogendam schreef op woensdag 04 februari 2009 @ 13:16:
[...]

Lijkt me toch niet zo lastig te vinden....
http://www.fujitsu-siemens.nl/support/downloads.html\
Type hier D1675 en selecteer windows XP, zijn nu toch genoeg optie mbt de BIOS.
Inderdaad, zie nu een paar opties staan. Echter zie ik geen BIOS update die te booten is met een CD?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je schreef:

quote:

dan:

Dit heb ik gedaan en dit geeft geen problemen. (!!!) Ook niet als ik de VGA drivers installeer. Installeer in daarna SP2 dan krijg ik de problemen. "

Dus heb je Sp 3 erop gezet (zeg je) met de originele van Fujitsu en toen geen problemen !!!

Vraag: waarom wil je in hemelsnaam daarna sp2 erop zetten? Dat geeft dus de problemen en is geheel overbodig!

De bios hoef je niet te wijzigen omdat die gewoon z'n werk doet, anders kan je er sowieso niets opzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
Verwijderd schreef op woensdag 04 februari 2009 @ 14:34:
Je schreef:

quote:

dan:

Dit heb ik gedaan en dit geeft geen problemen. (!!!) Ook niet als ik de VGA drivers installeer. Installeer in daarna SP2 dan krijg ik de problemen. "

Dus heb je Sp 3 erop gezet (zeg je) met de originele van Fujitsu en toen geen problemen !!!

Vraag: waarom wil je in hemelsnaam daarna sp2 erop zetten? Dat geeft dus de problemen en is geheel overbodig!

De bios hoef je niet te wijzigen omdat die gewoon z'n werk doet, anders kan je er sowieso niets opzetten.
Ik denk dat de TS bedoelt dat hij eerst de Fujitsu CD heeft gebruikt (met SP1 geïntegreerd) dan drivers heeft geïnstalleerd, en dan SP2.

Maar probeer nu eindelijk eens met SP3, en laat SP2 erbuiten !!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwiekamp
Volgens mij volgen jullie het niet helemaal meer. Lees even alle post van mij terug, dan zie je wat ik allemaal wel en niet gedaan heb. Jullie lezen denk ik alleen mijn meest recente handelingen.

Ik heb dus XP Pro SP3 geïnstalleerd met als resultaat, eerder genoemd probleem.
Toen heb ik de HOME versie geïnstalleerd, geen problemen, echter na installatie van SP2 over Windows update kreeg ik weer hetzelfde probleem als met Pro SP3. Voor de HOME versie geeft ie eerst aan SP2 te downloaden en installeren. SP3 is dan nog niet te downloaden.

Maar jullie zeggen dat het niets met de BIOS te maken heeft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Ik weet nog wel dat Scaleo600's en SP2 niet zo'n denderende combinatie waren toen Sp2 in 2004 uit kwam.
Vermoedelijk zit dat ergens in een BIOS compatibility (ACPI) die niet tegen SP2 kan.

Daar zou je wel wat over moeten kunnen vinden met de search.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwiekamp
alt-92 schreef op woensdag 04 februari 2009 @ 15:37:
Ik weet nog wel dat Scaleo600's en SP2 niet zo'n denderende combinatie waren toen Sp2 in 2004 uit kwam.
Vermoedelijk zit dat ergens in een BIOS compatibility (ACPI) die niet tegen SP2 kan.

Daar zou je wel wat over moeten kunnen vinden met de search.
Alles wat ik heb gevonden is in het duits :( erg vervelend aangezien ik dit niet kan lezen..
Ik heb al gezoch naar een geschikte BIOS echter kan ik nergens op de website van F-S vinden hoe deze uit te voeren aangezien er geen floppy disk in de PC zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

[search=bios flashen zonder floppydrive] - schiet me zomaar te binnen hoor ;)

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwiekamp
Het is gelukt, de BIOS is geupdate!

-Ik heb eerst een bootable CD-ROM gemaakt in NERO.
-Daarna de bestanden, die die bij de nieuwste BIOS update, voor een floppy behoorden, op een CD gebrand.
-Toen ik eenmaal in DOS zat door de botable CD-ROM, ben ik naar de andere CD-ROM gegaan en heb een executable gepakt om de update uit te voeren.
Dit gelukte en nu is alles in orde.

Mannen bedankt voor alle hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo, Ik heb dezelfde problemen met mijn Fujitsu Siemens Scaleo 600 en de upgrade naar SP2 of SP3.
Kan je me vertellen welke BIOS upgrade je precies hebt gedownload en welk programma je hebt gebruikt om deze BIOS te flashen. Dank, Rob

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

For Scaleo 600 with Motherboard Model: FUJITSU SIEMENS D1675, download BIOS Update "FSC_FLASHBIOSUPDATEFORDESKFLASHD1675V406R1_406102_35412.BUP" from fujitsu-siemens download site.
Use dskflash.exe to install BIOS update. (can be downloaded from fujitsu site also, search for deskflash). I used version 4.60 .

This will install BIOS Upgrade 1.02.1675. Use dskflash /? for instructions. (Can be used from dos box in windows.)

README BIOS Update=
BIOS - Change V4.06 Release 1.02.1675
====================================================
- Bug Fix: The system will hang after installation
of Windows XP SP2 recovery CD, if AGP 8x video
controllers are installed.
====================================================

After install of this BIOS Update: XP SP2 installs without a problem.

----------------------------------------------------------------------------
Usefull sites :
- Fujitsu Siemens downloads : http://www.fujitsu-siemens.com/support/downloads.html
- Deskflash instructions : http://www.fujitsu-siemen...eskview/DView_Biosset.pdf
Pagina: 1