Laptop harde schijf vervangen, hoe data overzetten?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leolinedance
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17-09-2024
Ik heb een nieuwe harde schijf voor mijn laptop gekocht. Hoe krijg ik alle data van mijn oude schijf makkelijk op de nieuwe? Er staat veel muziek ed. wat ik graag over zou willen zetten.

Ik heb al mijn data met True Image op een externe hd gezet. Echter kan ik niet booten van die externe schijf, wel van een usb stick. Ik ben al met BartPE aan de gang geweest maar ik krijg de nieuwe schijf niet gepartioneerd en geformatteerd. Ik heb geen externe case voor mijn oude schijf. Ik gebruik Windows XP Pro, heb de search al doorzocht maar het lukt me niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frag_Zero
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 08-06 21:21
Via ebay heb je voor 5€ een externe behuizing, niet erg duurzaam maar perfect om data van de schijf te halen !

Frag_Zero

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leolinedance
Frag_Zero schreef op maandag 02 februari 2009 @ 13:39:
Via ebay heb je voor 5€ een externe behuizing, niet erg duurzaam maar perfect om data van de schijf te halen !
Ik zou het graag vandaag nog doen, ik ben niet in de gelegenheid een externe case te halen. Ik heb USB sticks en een externe hd tot mijn beschikking. Het betreft overigens een Samsung HM160HC 2.5" ATA schijf.

[ Voor 7% gewijzigd door Leolinedance op 02-02-2009 13:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CLB
  • Niet online

CLB

Je hebt een externe HDD lees ik?
Externe HDD aan laptop koppelen (met oude HDD erin) en alles overzetten...
Nieuwe HDD in laptop proppen, OS installeren, externe HDD eraan en alles weer overpompen op de nieuwe HDD!

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frag_Zero
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 08-06 21:21
Edit : vraag slecht gelezen.

Met True - image een image gemaakt toen schijf nog in laptop zat hoop ik ?

Ik ook al eens iets gelijkaardig gehad en toen was er iets mis met de bootsector.Ik heb toen Grub geinstalleerd als bootmanager en toen was alles weer in orde ( windows-repair console deed het niet goed)

Frag_Zero

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10-05 20:21

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Image maken van je oude harde schijf en wegschrijven op je externe schijf, en deze weer terugzetten?

programma's als ghost, of ping en trueinmage kunnen dat.

booten van cd is het makkelijst lijkt me?

partineren en formateren een probleem? Doe dat anders met je Xp recovery disk.

[ Voor 16% gewijzigd door leuk_he op 02-02-2009 13:43 ]

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leolinedance
CLB schreef op maandag 02 februari 2009 @ 13:40:
Je hebt een externe HDD lees ik?
Externe HDD aan laptop koppelen (met oude HDD erin) en alles overzetten...
Nieuwe HDD in laptop proppen, OS installeren, externe HDD eraan en alles weer overpompen op de nieuwe HDD!
Ik heb een externe harde schijf die helemaal dicht zit. Ik kan mijn oude schijf hier niet in zetten. En graag zou ik een 1:1 kopie van de oude schijf maken omdat ik dan al mijn programma's etc. behoud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CLB
  • Niet online

CLB

't Is me ook nog niet helemaal duidelijk wat 'data' bij de TS inhoudt?
Data in de vorm van foto's, muziek en films...
Data in de vorm van het OS, die dus geghost moet worden...

Waarom installeer je niet gelijk Windows XP Professional opnieuw? Is toch geen probleem voor 'n Tweaker?
Leolinedance schreef op maandag 02 februari 2009 @ 13:43:
[...]
Ik heb een externe harde schijf die helemaal dicht zit. Ik kan mijn oude schijf hier niet in zetten. En graag zou ik een 1:1 kopie van de oude schijf maken omdat ik dan al mijn programma's etc. behoud.
Hij hoeft toch niet open :?

[ Voor 38% gewijzigd door CLB op 02-02-2009 13:44 ]

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leolinedance
Frag_Zero schreef op maandag 02 februari 2009 @ 13:41:
Edit : vraag slecht gelezen.

Met True - image een image gemaakt toen schijf nog in laptop zat hoop ik ?

Ik ook al eens iets gelijkaardig gehad en toen was er iets mis met de bootsector.Ik heb toen Grub geinstalleerd als bootmanager en toen was alles weer in orde ( windows-repair console deed het niet goed)
Ja, vanaf de oude schijf een image gemaakt op de externe schijf. Toen de nieuwe schijf erin gezet. Ik kon echter niet van de externe hd booten, dus heb ik een usbstick met BartPE gemaakt. Toen kwam ik dus wel weer in windows maar ik kreeg op geen enkele manier de nieuwe schijf te zien, laat staan dat ik hem kon formatteren/partitioneren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Bandit
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 01-06 18:52
Om eerlijk te zijn vat ik het probleem niet? Als je je oude HD er al uit hebt gehaald, moet je deze maar weer aansluiten en alles op de externe HDD kopieren, en dan de nieuwe aansluiten. Lijkt me dat je met een beetje nadenken dat toch ook wel vantevoren had kunnen bedenken :S

Tenzij er iets anders aan de hand is, maar dan moet je toch echt iets duidelijker je probleem omschrijven.

Oh, je wilt de gehele install overzetten? Lijkt me tijdrovender dan alles opnieuw installeren toch? En fresh install is wel zo nice. Maar goed, is persoonlijk an sich.

[ Voor 18% gewijzigd door B-Bandit op 02-02-2009 13:47 ]

Psn=Boobybandit - i7 8700K | Asus Prime Z370-A | Corsair Vengeance 16GB DDR4 @3200Mhz| AORUS GTX 1080TI 11Gb Extreme edition | Logitech Z-5400 | Corsair 750W | ASUS PB 279Q

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CLB
  • Niet online

CLB

Gewoon rechtermuisknop op 'deze computer' gedaan en voor 'beheren' (en daarna 'schijfbeheer') gekozen neem ik aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leolinedance
CLB schreef op maandag 02 februari 2009 @ 13:43:
't Is me ook nog niet helemaal duidelijk wat 'data' bij de TS inhoudt?
Data in de vorm van foto's, muziek en films...
Data in de vorm van het OS, die dus geghost moet worden...

Waarom installeer je niet gelijk Windows XP Professional opnieuw? Is toch geen probleem voor 'n Tweaker?

[...]

Hij hoeft toch niet open :?
De complete harde schijf overzetten bedoel ik, dus alles wat er nu op staat. Ik heb True Image gebruikt maar die kan niet wegschrijven naar een ongepartitioneerde schijf. Hij wordt helemaal niet gezien (wel tijdens de boot).

Windows opnieuw installeren is een optie maar gaat me veel tijd kosten gezien alle programma's die ik gebruik (met mogelijke problemen met activatie wellicht).

Ik kan mijn oude schijf toch niet extern aan mijn computer koppelen zonder de externe schijf open te maken? Het is een Lacie 300gb (en hij is niet van mij..).

[ Voor 8% gewijzigd door Leolinedance op 02-02-2009 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CLB
  • Niet online

CLB

Leolinedance schreef op maandag 02 februari 2009 @ 13:48:
(met mogelijke problemen met activatie wellicht).
Aka illegale software en warez?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leolinedance
Shailesh schreef op maandag 02 februari 2009 @ 13:46:
Om eerlijk te zijn vat ik het probleem niet? Als je je oude HD er al uit hebt gehaald, moet je deze maar weer aansluiten en alles op de externe HDD kopieren, en dan de nieuwe aansluiten. Lijkt me dat je met een beetje nadenken dat toch ook wel vantevoren had kunnen bedenken :S

Tenzij er iets anders aan de hand is, maar dan moet je toch echt iets duidelijker je probleem omschrijven.

Oh, je wilt de gehele install overzetten? Lijkt me tijdrovender dan alles opnieuw installeren toch? En fresh install is wel zo nice. Maar goed, is persoonlijk an sich.
Wat ik eigenlijk wil is mbv. een usb stick de nieuwe schijf partitioneren en formatteren. Vervolgens alles wat nu op de externe hd staat copieren naar de nieuwe schijf. Maar mijn nieuwe schijf is niet toegankelijk.

En schone install is wel zo nice maar ik heb mijn computer dagelijks nodig. Dus daar is even geen tijd voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leolinedance
CLB schreef op maandag 02 februari 2009 @ 13:49:
[...]

Aka illegale software en warez?
Nee.

En mocht dat wel zo zijn, daar hebben tweakers wel hun truukjes voor dacht ik ;)

[ Voor 23% gewijzigd door Leolinedance op 02-02-2009 13:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CLB
  • Niet online

CLB

Er zit een 2,5" HDD in je laptop, waarop al je data / muziek / programma's staan...
Je hangt je externe HDD aan je laptop en pompt al je muk over, zodat je 'n backup hebt...
Je propt je nieuwe 2,5" HDD in je laptop en gooit er 'n OS-DVD in.. dan kun je partities maken...
Je kan zelfs een Clean OS-install doen.. (in die 20 minuten dat je hier post had XP al geinstalleerd geweest)
Daarna hang je de externe HDD er weer aan en pompt al je data over...
En als je geen illegale software / warez gebruikt, heb je ook geen problemen met installatie / activatie daarvan...

Dingen als 'computer is dagelijks nodig' en / of 'daar is geen tijd voor' vind ik onzin :+

[ Voor 7% gewijzigd door CLB op 02-02-2009 13:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baazie
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online
gebruik true image home en zet de image op een ander hdd een externe bijv
zet de nieuwe schijf in je laptop en start weer met true image op zet je backup trug op de nieuwe hardeschijf en alles is weer van ouds, waarschijnlijk hou je ruimte over dus maak je nieuwe partitie voor aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leolinedance
CLB schreef op maandag 02 februari 2009 @ 13:54:
Er zit een 2,5" HDD in je laptop, waarop al je data / muziek / programma's staan...
Je hangt je externe HDD aan je laptop en pompt al je muk over, zodat je 'n backup hebt...
Je propt je nieuwe 2,5" HDD in je laptop en gooit er 'n OS-DVD in.. dan kun je partities maken...
Je kan zelfs een Clean OS-install doen.. (in die 20 minuten dat je hier post had XP al geinstalleerd geweest)
Daarna hang je de externe HDD er weer aan en pompt al je data over...
En als je geen illegale software / warez gebruikt, heb je ook geen problemen met installatie / activatie daarvan...

Dingen als 'computer is dagelijks nodig' en / of 'daar is geen tijd voor' vind ik onzin :+
Het gaat mij vooral om alle software die ik nu niet bij de hand heb. Maar kan ik ook partitioneren zonder het OS te installeren? Windows heb ik hier wel liggen. Dat ik geen tijd heb en het erg onpraktisch vindt om alles opnieuw te installeren en de laptop nodig heb lijkt me toch niet zo'n slecht excuus?

Waarom suggereer jij tot 2x toe dat ik illegale software gebruik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-05 00:25

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Leolinedance schreef op maandag 02 februari 2009 @ 13:36:
Ik heb al mijn data met True Image op een externe hd gezet.
Hoe? Vanuit een draaiende Windows van de oude HD? Als je een opstart CD hebt, dan zie ik je probleem niet.
Booten van CD, image van oude HD naar externe HD, nieuwe disk inbouwen, booten van CD, image van externe HD naar niet lege HD.

This footer is intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CLB
  • Niet online

CLB

Tsjaa ik vind 't goed...
Alle oplossingen worden hier aangeraden en 'n beetje voor- / zelfkennis is ook wel handig als je dit wil doen..

En waarom ik dat suggereer:
Leolinedance schreef op maandag 02 februari 2009 @ 13:48:
(met mogelijke problemen met activatie wellicht).
und
Leolinedance schreef op maandag 02 februari 2009 @ 13:50:
En mocht dat wel zo zijn, daar hebben tweakers wel hun truukjes voor dacht ik ;)
Succes ermee ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10-05 20:21

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Leolinedance schreef op maandag 02 februari 2009 @ 13:58:
[...]

Maar kan ik ook partitioneren zonder het OS te installeren? Windows heb ik hier wel liggen. Dat ik geen tijd heb en het erg onpraktisch vindt om alles opnieuw te installeren en de laptop nodig heb lijkt me toch niet zo'n slecht excuus?
bartpe, of windows recovery mode(op install cd van xp):

fdisk+format (command prompt vanaf recover mode)
en/of controlpanel->system management->diskmanagement(bartpe) gebruiken om je disk te formatteren. Als die hem niet zien dan is hij wellicht niet goed ingebouwd in de laptop? herkend de laptop bios de grotere harde schijf?

[ Voor 12% gewijzigd door leuk_he op 02-02-2009 14:05 ]

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDirect
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10:51
Ik denk dat je de instructie van True Image niet gelezen hebt.
De image die je gemaakt hebt staat nu op je externe HDD. Maar dit is niet bootable zoals je gemerkt hebt, je kunt hier zelfs helemaal niks mee.
Je had ook nog een Bootable Media moeten maken vanuit True Image. Met die CD boot je je laptop op, en dan kun je de image van je externe HDD terug zetten op je nieuwe interne HDD.
Rebooten en alles zou weer moeten zijn zoals het was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A4-
  • Registratie: September 2005
  • Niet online

A4-

Het makkelijkste imo. is om met een linux-livecd te booten en dan met het dd (bs=32768 voor meer speed) commando de hele schijf te copieren naar je externe disk. Nieuwe harddisk erin, weer livecd starten en dan met dd de image terug zetten naar je nieuwe schijf. Hiermee heb je geen gezeik met patitietabellen/mbr's. Uiteraard werkt dit niet als de nieuwe schijf kleiner is dan de oude.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leolinedance
Vatt schreef op maandag 02 februari 2009 @ 14:05:
Ik denk dat je de instructie van True Image niet gelezen hebt.
De image die je gemaakt hebt staat nu op je externe HDD. Maar dit is niet bootable zoals je gemerkt hebt, je kunt hier zelfs helemaal niks mee.
Je had ook nog een Bootable Media moeten maken vanuit True Image. Met die CD boot je je laptop op, en dan kun je de image van je externe HDD terug zetten op je nieuwe interne HDD.
Rebooten en alles zou weer moeten zijn zoals het was.
Natuurlijk heb ik wel een boot usb-stick gemaakt. Ik had geen cd bij de hand. Maar deze usb-stick werkt dus niet (onbekend besturingssysteem krijg ik als melding dacht ik). En ik kan wel booten vanaf usb ja. Maar ik heb vanavond wel lege cd's tot mijn beschikking, dan ga ik het nog maar eens proberen.

Wellicht de 'safe' optie van het bootdisk programmatje proberen, ik had ze nu beide aangeklikt volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDirect
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10:51
http://www.wilderssecurit...ronis_bootable_usb_hd.pdf
Duidelijker dan dit denk ik niet dat ik het kan vinden. Heb je je USB stick ook zo gemaakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duncanvdlinden
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 26-02 21:08
Wat ik wel een handige opensource tool vind op een disk clone te maken: CloneZilla. Kan ook een USB stick bootable versie downloaden.
Pagina: 1