Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Capaciteit batterij

Pagina: 1
Acties:

• Shadow_Dragon
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21-09 18:18
In het artikel Eurocom stopt Core ... vermeld men een batterij van 12 cellen met 6600 mAh.

Nu als ik naar mijn laptop batterij kijk (gekocht nov. 2007) dan is dat een 9 cell en 85 Wh. (aan 11.1V maakt dat 7660 mAh, toch?).

Maak ik nu hier ergens een foutje in mijn redenering, of heb ik meer mAh voor minder cellen met een batterij van 2 jaar terug? (Wat mij precies wat onwaarschijnlijk lijkt...)

Groetjes,
ShadowDragon.

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Is een misverstand dat wel meer wordt gemaakt. Het is echter zo dat de cellen niet parallel staan, maar in serie. Dat betekent dat ze allemaal er even kort of lang over doen om te ontladen. Uit hoeveel cellen een batterij bestaat maakt voor de capaciteit niet uit. Al zet je er 100 in serie, de capaciteit blijft gelijk aan die van die van één. Het is het type cel (lood, NiCad, NiMh of wat dan ook) wat bepalend is hoeveel de spanning per cel is en de capaciteit ervan hangt af van de afmetingen van die ene cel.

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 30-11 19:59

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Techneut schreef op maandag 02 februari 2009 @ 13:27:
Is een misverstand dat wel meer wordt gemaakt. Het is echter zo dat de cellen niet parallel staan, maar in serie. Dat betekent dat ze allemaal er even kort of lang over doen om te ontladen. Uit hoeveel cellen een batterij bestaat maakt voor de capaciteit niet uit. Al zet je er 100 in serie, de capaciteit blijft gelijk aan die van die van één. Het is het type cel (lood, NiCad, NiMh of wat dan ook) wat bepalend is hoeveel de spanning per cel is en de capaciteit ervan hangt af van de afmetingen van die ene cel.
Als je 9 Li-Ion cellen in serie zet, dan heb je wel wat meer dan 11.1V. Eén Li-Ion cel levert namelijk tussen de 3 en 4 Volt, afhankelijk van de gebruikte materialen: Wikipedia: Lithium-ion battery. Ik denk dat het eerder een combinatie is van parallel en serieel schakelen. In het geval van de TS bijvoorbeeld 3 parallel geschakelde sets (om de capaciteit te verhogen) van 3 in serie geschakelde 3.7V cellen (om het gewenste voltage te bereiken) :)

Er zijn ook laptops waar verschillende maten accu voor te krijgen zijn, die leveren vast hetzelfde voltage, maar verschillen wel in aantal cellen en capaciteit.

Maargoed, zonder het voltage te weten wat de accu in het nieuwsbericht levert is er natuurlijk weinig over te zeggen. Misschien geeft die een stuk hogere spanning en dan is het niet heel gek dat ie met meer cellen toch minder capaciteit heeft.

Verder kan het natuurlijk ook nog zijn dat de cellen an sich verschillen en bijvoorbeeld compacter zijn en er dus per cel minder capaciteit aanwezig is. Kortom, zonder een boel extra gegevens is hier volgens mij echt geen zinnig woord over te zeggen?

[ Voor 9% gewijzigd door Orion84 op 02-02-2009 13:48 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Het is me niet bekend of het parallel schakelen van cellen veel wordt toegepast (persoonlijk zou ik me verplaatsend in de persoon van de fabrikant de cellen wat groter maken zodat alleen serieschakeling overblijft). Het is wel zo, dat Lithium-cellen een aanmerkelijke hogere inwendige weerstand hebben dan lood-, NiCad- en NiMh-cellen. Daardoor is parallelschakelen minder onderhevig aan vereffeningsstromen. Vanwege die vereffeningsstromen die onvermijdelijk optreden en waardoor je het risico loopt dat een batterij spontaan leegloopt, wordt dit bij die batterijen niet veel toegepast. Door de hogere inwendige weerstand is dit bij lithium minder problematisch.

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Techneut schreef op maandag 02 februari 2009 @ 14:52:
Het is me niet bekend of het parallel schakelen van cellen veel wordt toegepast (persoonlijk zou ik me verplaatsend in de persoon van de fabrikant de cellen wat groter maken zodat alleen serieschakeling overblijft). Het is wel zo, dat Lithium-cellen een aanmerkelijke hogere inwendige weerstand hebben dan lood-, NiCad- en NiMh-cellen. Daardoor is parallelschakelen minder onderhevig aan vereffeningsstromen. Vanwege die vereffeningsstromen die onvermijdelijk optreden en waardoor je het risico loopt dat een batterij spontaan leegloopt, wordt dit bij die batterijen niet veel toegepast. Door de hogere inwendige weerstand is dit bij lithium minder problematisch.
Je hoeft ook niet perse een parallel schakeling te doen door alles aan elkaar te knopen, je kunt ook losse circuits gebruiken die enigszins gescheiden zijn (door wat electronica). Op die manier kun je veel problemen ook oplossen.

Maar om een (mogelijk) antwoord te geven voor de TS:
Jouw laptop verbruikt waarschijnlijk de helft van deze, dus moeten jouw batterijen ook de helft van de stroom leveren tov dit model. Als de stroom door een batterij (lees: cel) te groot wordt warmt deze op en kan er schade ontstaan. Het kan zijn dat de hoeveelheid stroom gewoon te hoog wordt voor 1 serie van cellen, en hebben ze er 2 of 3 parallel geschakeld.
Dat zou ook verklaren waarom er zoveel cellen (12) worden gebruikt.

[ Voor 4% gewijzigd door TheGhostInc op 02-02-2009 14:59 ]