Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miles
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 14:50
Ik ben nieuw in de wereld van de fotografie en vraag me het volgende af.

Het statief en de camera kan ik aan elkaar bevestigen dmv een soort bout die uit het statief steekt en een schroefdraad die in de camera zit.
Nu vind ik dit niet zo'n handige bevestiging. Je moet goed opletten tijdens het bevestigen dat het toestel niet scheef op de bout komt te staan en de schroefdraad in het toestel niet kapot gaat.
Is er niet iets dat ik eenmalig op de schroefdraad van het toestel kan bevestigen en iets dat op de bout van het statief kan waardoor statief en camera makkelijker met elkaar verbonden (en makkelijker ook weer losgehaald) kunnen worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 24-04 11:05
Quick release plaatjes... dat zit eigenlijk wel op de meeste (lees: betere) statieven/balhoofden :)

Afbeeldingslocatie: http://farm3.static.flickr.com/2132/1572830803_6a376b06b7.jpg?v=0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• addictive
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 04-02 22:54
zo werkt het ook.

Er zit een plaatje op je statief, welke inderdaad dmv een bout je camera in gaat. Dit plaatje kun je gewoon vastzetten op de kop van je statief.
Zo kun je de camera dus snel lost halen van het statief.

Zoals jij het verteld klinkt het alsof de statiefkop mist...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11-04 19:23

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Statief kopen dat voorzien is van een quick release systeem, dan krijg je zo'n soort plaatje:
Afbeeldingslocatie: http://www.manfrotto.aspenofhereford.co.uk/bog-mn200pl14/pic01.JPG
die schroef je aan je camera en klikt deze vast in je statief.

Echter zitten ze mij in de weg, bij normaal gebruik. Ik schroef het plaatje vast als ik een statief gebruiken wil (ik heb meerdere plaatjes voor meerdere bodies/statiefgondels), zodat ik wel snel de camera van het statief kan halen. Met een beetje beleid vastschroeven gaat er echt niks stuk.

Edit: spuit 99 :)

This footer is intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miles
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 14:50
Ohkeee, uit het antwoord van ajhaverkamp begrijp ik dat ik waarschijnlijk voor m'n sony alpha een ander plaatje nodig heb dan voor m'n canon videocamera.
Zijn er nog dingen waar ik nog meer op moet letten.
(Ik heb nu een driepoot statief en wil op korte termijn een éénpoot kopen ivm gemak om mee te nemen.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:15

PD2JK

ouwe meuk is leuk

De schroefdraad is gestandaardiseerd, dus het maakt niet uit wat voor camera je hebt. Maar wil je het zeker weten, gewoon de camera meenemen naar de winkel.

[ Voor 3% gewijzigd door PD2JK op 02-02-2009 13:00 ]

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11-04 19:23

ajhaverkamp

gewoon Arjan

miles schreef op maandag 02 februari 2009 @ 12:53:
Ohkeee, uit het antwoord van ajhaverkamp begrijp ik dat ik waarschijnlijk voor m'n sony alpha een ander plaatje nodig heb dan voor m'n canon videocamera.
Met meerdere plaatjes, bedoel ik dat ik bv 3x een Manfrotto RC2 plaatje heb. Dus identieke. Videocamera's hebben doorgaan 2 uitsparingen, 1x met draad, 1x zonder draad. Het plaatje uit mijn vorige reactie heeft ook de 2 pinnen zitten die hierin passen. Degene zonder draad is een plastic dopje dat je er zo uitdrukt, anders past je fotocamera er niet op.

This footer is intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
De plaatjes kunnen wel onder de meeste camera's het verschil is meer dat een plaatje bij een bepaald type balhoofd hoort zoveel fabrikanten nog meer verschillen.
Voor video worden wel andere koppen (balhoofd) gebruikt omdat je daar wat meer mee wil pannen oid.
voor fotografie zijn ze wat eenvoudiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CashMoney
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16-10-2024
Ik heb net dit systeem via Ebay gekocht, voor mij erg handig!
http://dcam.dc-accessories.com/hakuba-h-qs-sg.gif

Dat schroef je gewoon op de bestaande aansluiting en je hebt een quick release systeem.

[ Voor 27% gewijzigd door CashMoney op 02-02-2009 20:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andurill
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 23-04 17:39
Ik laat het quick release plaatje altijd onder mijn camera zitten.

Eigenlijk heb ik twee redenen hier voor:

1. Ik voel er niet veel voor om iedere keer het plaatje er op en er af te schroeven, deels omdat ik lui ben en deels vanwege het schroefdraad.

2. Ik gebruik geen neckstrap maar een handstrap, de handstrap van nikon zit normaal gesproken met een plaatje aan de onderkant van de camera gemonteerd. Als je dan je camera op een statief wil zetten moet je het quick release plaatje weer onder het plaatje van de handstrap schroeven wat nogal omslachtig is, er niet uit ziet en niet ten goede komt van de stabiliteit.

Zie hier dus mijn oplossing:

Afbeeldingslocatie: http://farm4.static.flickr.com/3493/3248557858_34d1496f0a.jpg?v=0

In de onderste circel is het orgineel te zien (zoals het aan weerskanten van het plaatje was). In de bovenste circel heb ik in het plaatje een gleuf gefreest waar het riempje van de handstrap door heen kan. Om deze manier hoef ik nooit het plaatje er af te halen en heb als nog een handstrap.
Pagina: 1