[Vista/Win7] pc gaat automatisch aan

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ik heb een probleem dat zich op meerdere pc's voordoet, onder zowel Vista als Windows7 Beta. Ik zet de pc altijd in sleep mode (dmv. de rode powerknop in het startmenu), omdat ik sleep/hibernate prefereer boven het compleet uitzetten van de pc (hier verder geen discussie over). Onder XP ging dat altijd prima, maar sinds Vista en ook Win7 Beta gaat de pc dan regelmatig gewoon weer aan na een tijdje. Als ik in de event viewer kijk heeft het een heleboel verschillende oorzaken, bijv. door de netwerkkaart (vinkje uitgezet bij 'allow device to wake up pc'), een of andere service (ehrecvr.exe), windows update (ingesteld dat ie alleen moet notificeren en pas downloaden+installen als ik toestemming geef). Verder staat in het bios alls qua power management uit (dus niet aan gaan vanaf usb/ps2/WOL etc.).

Ondanks alles blijft de pc toch soms automatisch aangaan. Ik word hier dus vrij moedeloos van. Ik zoek dus een globale instelling oid om te de pc onder geen enkel beding uit zichzelf aan te laten gaan. Een globaal verbod dus ;) Weet iemand of zoiets bestaat? Het handmatig uitschakelen van alle mogelijke oorzaken/services/geplande taken is geen doen, omdat er telkens weer een andere oorzaak is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snajo
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 16-01-2024
Voor zover ik weet is er geen globale instelling zoals jij zoekt. Het is echter wel mogelijk om met het commando powercfg een aantal oorzaken op te zoeken ("powercfg /?" geeft een lijst met mogelijkheden). Ook kun je zoals je zelf al door had de logs doorkijken naar wake events (kan ook met powercfg).

Handmatig de oorzaken langs gaan en uitschakelen is denk ik de enige optie. Ik zou beginnen met de Scheduled Tasks door te lopen (kijk in de buurt van de tijd van de wake-event). Deze tasks kun je dan zo instellen dat ze geen wake-event meer triggeren. Ik deed hier één keer vijf minuten moeite voor, maar heb sindsdien geen last meer :)

Succes ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Scheduled Tasks kun je trouwens met
schtasks /query /fo table /v > d:\taskslist.txt
naar een lijst exporteren om ze makkelijker na te lopen.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartena
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-09 06:16
Kan ook een BIOS instelling zijn. Ik heb bijv. mijn computer thuis (die ook in de logeerkamer staat) zo ingesteld dat deze elke ochtend om 10:00 automatisch aanspringt. Heb ik bijvoorbeeld gasten thuis uit Nederland, en moet ik gewoon werken, dan zet ik de PC s'avonds netjes uit zodat deze mijn gasten niet stoort, en dan om 10:00 springt ie automatisch aan.

Zo kan ik altijd bij mijn PC. :)

"I reject your reality and substitute my own!"
Proud to be an American.
Hier woon ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
alt-92 schreef op maandag 02 februari 2009 @ 20:26:
Scheduled Tasks kun je trouwens met
schtasks /query /fo table /v > d:\taskslist.txt
naar een lijst exporteren om ze makkelijker na te lopen.
Heb es goed zitten kijken en er staan idd allemaal tasks om 3:00, 2:30 etc. (wie bedenkt dat?). Ik kan dat nu wel gaan wijzigen, maar daar schiet ik weinig mee op, omdat ik de pc vaak overdag ook niet gebruik. Dan wil ik ook niet dat ie aan gaat.

Ik zie bij elke taak overigens wel staan: "Wake the computer to run this task", maar dat stond (helaas..) allemaal al default uitgeschakeld. Waarom ie dan toch gewekt wordt is me een raadsel. Ik kan geen enkele task vinden die daar een vinkje heeft staan. Is daar uberhaupt niet simpel op te zoeken? Want ik vind die hele event viewer _nogal_ onoverzichtelijk. Ik moet nu handmatig al die tasks bijlangs gaan om het te checken.

Verder ligt dit niet aan het bios. Ik heb dit probleem op minstens 2 pc's met totaal andere hardware, andere locatie. Onder XP had ik het nooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Palomar schreef op dinsdag 03 februari 2009 @ 00:20:
[...]

Heb es goed zitten kijken en er staan idd allemaal tasks om 3:00, 2:30 etc. (wie bedenkt dat?).
Tja, wat is de kans dat je op dat uur van de dag actief van je PC gebruik maakt als ie op dat tijdstip aanstaat?
Minder dan om vier uur 's middags lijkt me :)
Ik zie bij elke taak overigens wel staan: "Wake the computer to run this task", maar dat stond (helaas..) allemaal al default uitgeschakeld. Waarom ie dan toch gewekt wordt is me een raadsel. Ik kan geen enkele task vinden die daar een vinkje heeft staan.
Ik meen me te herinneren dat jobs ook een PME event mogen aanmaken (RTC_WAKEUP) dus het zou best kunnen dat dat evengoed gebeurt.
Is daar uberhaupt niet simpel op te zoeken? Want ik vind die hele event viewer _nogal_ onoverzichtelijk. Ik moet nu handmatig al die tasks bijlangs gaan om het te checken.
Het is wat makkelijker als je zo'n lijst hebt, je kan de jobs die mogelijk de oorzaak zijn in ieder geval sneller terugvinden dan.

offtopic:
En onoverzichtelijker.. tja, dat wel - maar qua mogelijkheden is het ding echt 10x beter dan de XP/2003 Scheduler.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Pagina: 1