Linux home server (NAS, print,etc)

Pagina: 1
Acties:

• sobje
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-07-2025
Hallo allemaal,

Ik wil graag een home server bouwen op basis van Linux. Ik heb een aantal vragen. Om te beginnen, welke hardware kan ik het beste kiezen. Ik wil graag een zo klein mogelijk apparaatje waarbij ik wel graag gigabit ethernet, usb poorten en misschien esata wil. Een ingebouwde card reader zou grappig zijn. Kan dit alles door Linux ondersteund worden? Kan ik dan een USB hub gebruiken en in theorie een onbeperkt aantal USB/eSATA drives aansturen? Ik wil mijn printer er ook graag op aansluiten. Wat voor verdere functies zijn er te bedenken? Ik weet dat Linux in Active Directory mee kan draaien. Misschien een media server. Welke linux distro kan ik het best gebruiken? En vooral, welke hardware? Waar koop je die? Ik weet dat er diverse all-in-ones zijn maar kan ze niet echt vinden.

TIA

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:33

Cyphax

Moderator LNX
Wil je zelf een server samenstellen en in elkaar zetten, of een kant-en-klaar apparaatje kopen? Dat is me niet helemaal duidelijk in je verhaal.

Een card-reader zou moeten werken, maar je kunt het beste voor je zoiets aanschaft even het internet doorzoeken naar ervaringen met wat je op het punt staat aan te schaffen.

Om te printen ga je aan de slag moeten met CUPS. Je files delen ga je waarschijnlijk met Samba willen doen. Dan ben je al een heel eind, maar voor je dat allemaal goed hebt ben je dagen verder. :)
Gelukkig is het allemaal gedocumenteerd.

Saved by the buoyancy of citrus

• sobje
Cyphax schreef op maandag 02 februari 2009 @ 09:36:
Wil je zelf een server samenstellen en in elkaar zetten, of een kant-en-klaar apparaatje kopen? Dat is me niet helemaal duidelijk in je verhaal.
Ik wil het liefst een all-in-one apparaatje. Zit niet te wachten op een hoop lawaai in mijn meterkast en zoveel ruimte heb ik ook niet. Ja ik weet het, een USB drive maakt ook geluid maar ik wil deze niet permanent laten draaien. Kan je gewoon NTFS draaien op een Linux schijf?

Verwijderd

In principe voldoet alle hardware, waar ik vooral op zou letten is stroom verbruik. Zuinige hardware kan al zo een paar honder euro per jaar schelen. Verder maken de specs niet veel uit, wat jij wilt is allemaal vrij basic en kan ook op een Pentium 2 nog prima draaien (behalve het media gedeelte). Verder zou je inderdaad een ingebouwde cardreader kunnen gebruiken, ook meerdere hardeschijven via USB is geen punt alleen moet je er dan wel op letten dat deze dezelfde kabel delen waardoor de snelheid drastisch omlaag gaat als je er meerdere tegelijkertijd aanspreekt. Hardware kun je overal kopen, van kant en klare systemen tot zelfbouw. Neem eens een kijken op de Tweakers pricewatch: tweakers.net/pricewatch.

Je distro keuze ligt volledig aan jou, in principe kan elke distro aan jou eisen voldoen. Het gaat enkel om persoonlijke voorkeur. Als je wat gevorderder bent kun je bijvoobeeld kijken naar Debian, Arch Linux, Gentoo of CentOS. Ben je pas begonnen met Linux dan is Ubuntu misschien een betere keuze. Verder zou je ook nog naar BSD varianten (zoals FreeBSD) kunnen kijken.

• sobje
In het begin van de release van Vista (ik weet het, zwarte dag in de geschiedenis), waren er nogal wat problemen met het verwijderen van bestanden op samba-shared storage. Zijn deze inmiddels opgelost? Je kon bijvoorbeeld geen mappen verwijderen die niet leeg waren.

Verwijderd

sobje schreef op maandag 02 februari 2009 @ 09:39:
[...]

Ik wil het liefst een all-in-one apparaatje. Zit niet te wachten op een hoop lawaai in mijn meterkast en zoveel ruimte heb ik ook niet. Ja ik weet het, een USB drive maakt ook geluid maar ik wil deze niet permanent laten draaien. Kan je gewoon NTFS draaien op een Linux schijf?
Ja linux kan NTFS schrijven/lezen, maar niet op de schijf waar linux op geinstalleerd staat. Maar als je je bestanden deelt met Samba dan maakt het niet uit wat het bestandssysteem is omdat het allemaal via het samba protocol gebeurt. Persoonlijk zou ik niet voor NTFS kiezen omdat bijvoorbeeld ext3/4 meer voordelen hebben en beter ondersteunt zijn onder linux. Als je bestanden wilt delen tussen linux machine's zou ik niet voor Samba gaan maar voor NFS omdat dit een stuk sneller is. Als je bestanden wilt delen met een Windows machine dan moet dit wel via Samba.

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-01 08:08

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Ik draai al jaren zoiets op een mini-itx bordje van VIA. Dit is een passief gekoeld bordje enkel de voeding maakt dus geluid. Hij is al iets van 6 jaar oud of zo maar nooit crashes tegenwoordig zelfs raid 1 met 3ware kaartje maar als je nu een zo'n bordje koopt zit dat vast wel online.

• AlterMann
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 27-01 23:53
Wellicht is dit een mooi topic voor je : Het grote DIY RAID NAS topic deel 2 :)

• sobje
OK, bedankt voor de vele reacties. Wat ik nog mis is antwoord op de vraag over eSATA alhoewel ik uit andere posts begrijp dat dit feitelijk niets anders is dan gewoon SATA en dus probleemloos ondersteund moet worden.

Ik zoek eigenlijk een gelikt pctje met een Intel Atom of zo en wat geheugen, fanless en dan met eSATA, USB en cardreader. Weet iemand waar je zoiets koopt? Een all-in-one oplossing dus. In de pricewatch kom ik deze eigenlijk niet tegen.

• lamko
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-10-2024
Bij Picco computers kun je alle onderdelen wel bestellen die je zoekt!
Ik heb bijv ook zo iets Intel Itx moederbordje met een cellie 1,2 Ghz fanless

And this !! Is to go even further beyond!!!

• jbouwh
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 30-12-2025
Ik heb zelf nu een aantal maanden een Synology DS107+. Dit all-in-one apparaat werkt fantastisch, is klein, ondersteund SATA en hibernation van de HDD.
Het OS is linux gebaseerd en goed te gebruiken voor o.a. backups via SSH of NFS. Aan de andere kant wordt de windows omgeving ook goed ondersteund. Ik was nog geen 200 EUR kwijt en heb er geen spijt van.
Met 11 Watt stroom verbruik heb ik geen klagen. :z

Als het nèt werkt dan werkt het nèt

Pagina: 1