Zelfbouw Sub? HELP!

Pagina: 1
Acties:

• fabian92ff
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 16:39
Hee,

Ik wil samen met/voor een makker van me een zelfbouw sub bouwen, maar voor weinig.
Hij heeft inmiddels een subwoofer goedkoop aangeschaft van Gelhard, blijkt dus een aardig onbekend merk.
Nu moeten we alleen weten hoe groot de kast moet zijn. De enigste specs die we hebben zijn deze:
  • freq 25-2000 Hz
  • uitgangsvermogen 400 watt
  • nominale belastbaarheid naar DIN 266 watt
  • inbouwdiepte 119 mm
  • inbouwopening 278 mm
  • buitendiameter 300 mm
  • 30 oz magneet
  • papierversterkt, speciaal gecoatet membraan
  • schuimstof uitholling
  • impedantie 4 ohm
Maar dit is geloof ik niet echt genoeg om in WinISD intevoeren en dan uit te berekenen.
Ik hoop dat iemand mij kan helpen! :9

Verwijderd

Heb je ook een typenummer van die speakers?

• fabian92ff
Het is een Gelhard GXL 12 S.

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10:34

JT

VETAK y0

Even die Thiele/Small parameters opzoeken. Zonder die kan je geen kast ontwerpen.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• fabian92ff
JT schreef op zondag 01 februari 2009 @ 22:53:
Even die Thiele/Small parameters opzoeken. Zonder die kan je geen kast ontwerpen.
Tjhaa dat weet ik maar het probleem is dat ik die nergens kan vinden 8)7 , ik hoop dat iemand mij kan helpen ze te vinden en of er miss een andere mogelijkheid is om in de buurt te komen van het aantal benodigde liters en kastontwerp.

Maar voor nu ga ik even slapen, morgen weer vroeg op :/ :z

Verwijderd

25-2000 Hz? Nulletje te veel?

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10:34

JT

VETAK y0

Tja, als je de T/S parameters niet kan vinden, ook niet na een mail naar de fabrikant, dan kan je een gesloten kist van 50l proberen ofzo en hopen dat het goed komt. En 25hz....tja, dat haal je dan misschien bij -25db ofzo.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• noks
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21-11-2025
Gelhard - GXL
TSP Parameter des Lautsprechers: Gelhard - GXL

Hauptdaten:
Qts: 0,64
Fs (Hz): 22
Vas (l): 80

Dit bovenstaande op een duitse site gevonden, geen idee og het over de 12" variant gaat ;o Misschien heb je er wat aan.

*edit*: waar heeft ie hem aangeschaft? Misschien daar proberen?

[ Voor 12% gewijzigd door noks op 02-02-2009 11:21 ]

• Seers
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12-10-2025
Met die parameters zou ik zeker gesloten doen. 50 Liter klinkt als een goede optie.

Verwijderd

Ha, Noks was me voor... Ik vond de zelfde parameters, incl. 4ohm voor de weerstand. Schijnt inderdaad over een 12" basluidspreker *voor auto's* te gaan...
In dat geval is een kleine behuizing (50L) inderdaad een goede (en veilige) optie.

• fabian92ff
Oke , ja hij heeft hem aangeschaft bij iemand op marktplaats. Zal wal ff proberen daar een mailtje naar te sturen maar denk niet dat hij meer er van weet ;)
Maar ik zat ook al rond de 40/50L te denken, had ik ergens al gelezen als je niet genoeg weet van T/S.

Maar van de fabrikant kan ik echt helemaal niets vinden:S Gelhard dus.

• fabian92ff
Ik zat te denken aan een kist van 40x40x35cm , dat zou dan 45L zijn. Heb ik dan nog een goede basweergave? doel is toch wel eigenlijk minimaal de 30Hz te halen... Hopelijk lukt dit met geluk :9

Alleen moet ik dan ook nog versteviging in de kist maken? Zo'n dwars plaat met gaten erin? En dempingsmateriaal?

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08-02 23:24

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Ik denk dat je die lage basweergave kunt vergeten.
Ik heb net even een peerless xls12 in een gesloten en vented kast getekend, en het verschil is gigantisch.

Die poort die je nu niet kunt maken (door het ontbreken van T/S parameters) is essentieel voor een boost in het laag.

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08-02 15:17

voodooless

Sound is no voodoo!

Met een Qts van 0.64 kun je een poort sowieso vergeten... De hoge Q zorgt op zich zelf al een boost in het laag.

Hoe het echt gaat uitpakken weet je natuurlijk niet precies, je kunt eigenlijk alleen maar gokken en proberen :)

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• Bumpy_NL
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 05-02 16:37
Waar wil je hem gebruiken? In een kamer heb te maken rromgain waardoor ook en niet zown vlakke frequentiecurve toch goed kan uitvallen. In een auto zijn deze effecten ook aanwezig en misschien nog wel sterker.

• fabian92ff
Bumpy_NL schreef op donderdag 05 februari 2009 @ 10:45:
Waar wil je hem gebruiken? In een kamer heb te maken rromgain waardoor ook en niet zown vlakke frequentiecurve toch goed kan uitvallen. In een auto zijn deze effecten ook aanwezig en misschien nog wel sterker.
Het is voor in een slaapkamer, we proberen een zeer harde bass te creeren met zo min mogelijk geld, is tot nu maar 30 euro besteed.

Maargoed de slaapkamer is niet zo heel groot, zo'n 6 m² schat ik. :P
Pagina: 1