ZB: 60HP op 2x250L Orientatie: WZW 68°; Douche-WTW; PV: 18x QCell 6390Wp Noord/Zuid, APS QS1+YC600; WP: Panasonic 7kW J-gen ; Gasloos sinds 07-2020
Schade zal je er niet door krijgen, en afgezien van dat ie onstabiel kan worden is het geen enkel probleem.Kan er schade aan de processor ontstaan door te weinig spanning?
En kunnen er zich nog andere problemen voordoen dan instabiel systeem?
Maar waarom voltage verlagen? Al wel een zwaardere koeler dan de originele boxed cooler in gebruik?
En fatsoenlijke koelpasta gebruikt?
En even uit nieuwsgierigheid: Wat zijn de temps die je draait nu je onder het standaard aantal Volts draait?
Voor ik begin, ik heb foutje getypt over voltages.Brede P schreef op zondag 01 februari 2009 @ 21:05:
Met een te laag voltage kun je voor zover mij bekend niet veel schade aanrichten.
Maar waarom voltage verlagen? Al wel een zwaardere koeler dan de originele boxed cooler in gebruik?
En fatsoenlijke koelpasta gebruikt?
En even uit nieuwsgierigheid: Wat zijn de temps die je draait nu je onder het standaard aantal Volts draait?
"Ik begon met overklokken op een voltage van 1.26875 volt en ben nu aangekomen op 1.2175 volt"
Het voltage was 1.16875 en nu 1.13125
Ik ben in bezit van een µATX behuizing en moederbordje met daarop de boxed cooler van intel, dus ook standaard koelpasta.
Aangezien het nogal krap is in me µATX passen er vrij weinig andere koelers er in. Ik heb al gezocht naar een kleine betere koeler maar nog niks bijzonders tegen gekomen.
De standaard tempratuur was Idle 44 ± en Stressed 57 ±
Nu met de verlaagde spanning op 3.3 Ghz Idle 46 ± en Stress 59 ±
Wat ik nog wel moet zeggen
Is dat ik eigenlijk niet precies weet wat de standaard CPU voltage was van me E8400...
Maar zag in CPU-Z tijdens normale klok nog het stressed in de buurt van 1.168
Dus heb ik de waarde daar dichts bij gekozen
ZB: 60HP op 2x250L Orientatie: WZW 68°; Douche-WTW; PV: 18x QCell 6390Wp Noord/Zuid, APS QS1+YC600; WP: Panasonic 7kW J-gen ; Gasloos sinds 07-2020
Dan kan je gelijk kijken hoe warm die wordt bij welke TjMax. Ik denk namelijk dat hij staat op 95 graden waardoor je waarschijnlijk te lage meting doorkrijgt.
die is per cpu verschillend, en bovendien is er niet 1 standaard voltage maar een range zodat eist/c1e wat ruimte heeft om mee te werken.Helhond schreef op zondag 01 februari 2009 @ 21:16:
[...]
Wat ik nog wel moet zeggen![]()
Is dat ik eigenlijk niet precies weet wat de standaard CPU voltage was van me E8400...en op internet 1,2,3 ook niet zo snel kunnen vinden net als intel boekje wat bij verpakking zat.
...
je kan dit oa. terugvinden in everest of in het settings schermpje van realtemp 2.90beta.
Goeie kleine koeler? Mijn stem is de Scythe ShurikenHelhond schreef op zondag 01 februari 2009 @ 21:16:
[...]
Voor ik begin, ik heb foutje getypt over voltages.
"Ik begon met overklokken op een voltage van 1.26875 volt en ben nu aangekomen op 1.2175 volt"
Het voltage was 1.16875 en nu 1.13125
Ik ben in bezit van een µATX behuizing en moederbordje met daarop de boxed cooler van intel, dus ook standaard koelpasta.
Aangezien het nogal krap is in me µATX passen er vrij weinig andere koelers er in. Ik heb al gezocht naar een kleine betere koeler maar nog niks bijzonders tegen gekomen.
De standaard tempratuur was Idle 44 ± en Stressed 57 ±
Nu met de verlaagde spanning op 3.3 Ghz Idle 46 ± en Stress 59 ±
Wat ik nog wel moet zeggen![]()
Is dat ik eigenlijk niet precies weet wat de standaard CPU voltage was van me E8400...en op internet 1,2,3 ook niet zo snel kunnen vinden net als intel boekje wat bij verpakking zat.
Maar zag in CPU-Z tijdens normale klok nog het stressed in de buurt van 1.168
Dus heb ik de waarde daar dichts bij gekozen
Waar ik overigens benieuwd naar ben is wat de tekenen zijn van een processor die net te weinig voltjes krijgt? Is dat instabiliteit onder stress? Alleen bootproblemen?
[ Voor 6% gewijzigd door Pathogen op 01-02-2009 21:50 ]
Errors bij programma's zoals Prime95, de CPU kan dan fouten gaan maken. Onder full load kan de PC rebooten.Waar ik overigens benieuwd naar ben is wat de tekenen zijn van een processor die net te weinig voltjes krijgt? Is dat instabiliteit onder stress? Alleen bootproblemen?
Edit: Eigenlijk precies de zelfde dingen als met een CPU die overgeklokt is met een te laag voltage.
[ Voor 15% gewijzigd door PilatuS op 01-02-2009 22:04 ]
Coretemp heb ik al in gebruik, en Realtemp heb ik geprobeerd, alleen wijkte deze heel erg af van Everest en Coretemp 6 graad minder om precies te zijn, dit leek me dus te ontrouwbaar en heb ik weer verwijderd.Bolletje92 schreef op zondag 01 februari 2009 @ 21:41:
Download Coretemp of Realtemp dan maar is. Dan kan je de VID aflezen, ofwel de spanning waarop je CPU werkt als hij op standaard snelheid werkt en de spanning in het BIOS op [AUTO] staat.
Dan kan je gelijk kijken hoe warm die wordt bij welke TjMax. Ik denk namelijk dat hij staat op 95 graden waardoor je waarschijnlijk te lage meting doorkrijgt.
ga iig even na of je overal de meest courante van hebt gebruikt, dan zal eea wel beter uitkomen...
Helhond schreef op zondag 01 februari 2009 @ 22:02:
[...]
Coretemp heb ik al in gebruik, en Realtemp heb ik geprobeerd, alleen wijkte deze heel erg af van Everest en Coretemp 6 graad minder om precies te zijn, dit leek me dus te ontrouwbaar en heb ik weer verwijderd.
Je kon namelijk met Realtemp de Sensor Movement testen en kijken of deze goed reageren op de belasting-temperatuur. Zo'n functie zit volgens mij niet in Coretemp.
Hangmomenten. Alsof hij aangeschoten is, dan duurt het langer voordat het systeem op acties reageert. Zodra je dus afwijkingen ziet in de responsetime, dan weet je dat je dicht bij de grens komt. Als je het voltage écht veel te laag zet, dan boot je systeem niet of kom je Windows niet in.Thrackan schreef op zondag 01 februari 2009 @ 21:45:
Waar ik overigens benieuwd naar ben is wat de tekenen zijn van een processor die net te weinig voltjes krijgt? Is dat instabiliteit onder stress? Alleen bootproblemen?
* Jejking is undervoltheld
Edit: dit is eng. Ik praat over een systeem en CPU als een ''hij''
[ Voor 5% gewijzigd door Jejking op 01-02-2009 22:09 ]
Ik heb namelijk geen idee wat TJmax inhoud.
En dan nog even snel een andere vraag tusesn door,
Hoe komt het dat ik lager score in 3Dmark met 3.3ghz ipv 3.2 ghz zal er dan sprake zijn van instabiliteit?
Het rare is, dan heb ik me videokaart op 859mhz overgeklokt. Dan geeft hij geen problemen, maar als ik dan naar 862 ga geeft hij wel problemen, en als ik hem dan vervolgens weer naar 859 terug zet of de standaard klok geeft hij artifacts.....
Artifacts = video memory clock normaalgesproken. Overigens vermoed ik dat je een 3870 hebt met de originele BIOS? 862 is een "beruchte" limiet...Helhond schreef op zondag 01 februari 2009 @ 22:14:
Okey nu ben ik even in de war, welke is nou de beste temperatuur meter?
Hoe komt het dat ik lager score in 3Dmark met 3.3ghz ipv 3.2 ghz zal er dan sprake zijn van instabiliteit?
Het rare is, dan heb ik me videokaart op 859mhz overgeklokt. Dan geeft hij geen problemen, maar als ik dan naar 862 ga geeft hij wel problemen, en als ik hem dan vervolgens weer naar 859 terug zet of de standaard klok geeft hij artifacts.....
Het zou kunnen dat ie fouten maakt. Ik weet dat het met GPU's zo is dat als ie te hoog geklokt is en fouten gaat maken, dat ie dan dingen opnieuw moet gaan doen en dat kost je punten in 3Dmark. Of het met CPU's ook zo is weet ik niet zeker, maar ik denk eigenlijk van wel.Helhond schreef op zondag 01 februari 2009 @ 22:14:
Okey nu ben ik even in de war, welke is nou de beste temperatuur meter?
3Dmark met een te hoog geklokte videokaart draaien kost je ook zeker veel punten.
Je vermoeden is fout,Thrackan schreef op zondag 01 februari 2009 @ 22:16:
[...]
Artifacts = video memory clock normaalgesproken. Overigens vermoed ik dat je een 3870 hebt met de originele BIOS? 862 is een "beruchte" limiet...
Ik heb een 4870,
die max tot 859 goed draait.
En want nog frappanter is, zodra ik memory clock maar minimaal verhoog reboot pc.
Ook dit kan ik niet echt verklaren
Voor de videokaart zou ik eens kijken naar een aangepaste video BIOS. Ik zou de standaard clocks van de 4870 er op moeten nakijken, maar volgens mij liggen die redelijk gelijk met de 3870 (waarbij verschil = shaders en mem bandwidth). Standaard clocks voor de 3870 waren 775/1126 als het goed is.Helhond schreef op zondag 01 februari 2009 @ 22:21:
[...]
Je vermoeden is fout,
Ik heb een 4870,
En want nog frappanter is, zodra ik memory clock maar minimaal verhoog reboot pc.
Het zou me niets verbazen als de 4870 precies dezelfde BIOS limiet heeft.
Wat je processor betreft: Mijn 6750 gaf me ook minder punten op 3,4 dan op 3,2.
Zijn vermoeden is juist. Als er in het BIOS een limiet zit aan de kloksnelheden, dan gaat de boel plat als je toch over die grens heengaat. Je BIOS flashen is dus een (riskantere) oplossing. Minder gevaarlijk is de boel op 859MHz houden.Helhond schreef op zondag 01 februari 2009 @ 22:21:
[...]
Je vermoeden is fout,
Ik heb een 4870,
Ja dat klinkt best logisch ook nog, alleen wist ik niet dat dit het geval was met hardware.PilatuS schreef op zondag 01 februari 2009 @ 22:19:
[...]
Het zou kunnen dat ie fouten maakt. Ik weet dat het met GPU's zo is dat als ie te hoog geklokt is en fouten gaat maken, dat ie dan dingen opnieuw moet gaan doen en dat kost je punten in 3Dmark. Of het met CPU's ook zo is weet ik niet zeker, maar ik denk eigenlijk van wel.
3Dmark met een te hoog geklokte videokaart draaien kost je ook zeker veel punten.
Dus maar dan niet hoger gaan klokken dan 859mhz
En heeft iemand nog een idee waarom ik al helemaal niet het memory kan aanpassen zonder directe reboot te hebben?
Ik heb bios weer in normale instellingen gezet, alles automatisch en weer in hun oude waardes.
Maar elke keer als ik weer herstart en Cpu-Z open blijft daar 360 van de FBS staan terwijl deze normaal 333 is.
Iemand enig idee waarom dit ook zo is??
dank u en fijne avond nog