VGA max lengte bij hoge resoluties

Pagina: 1
Acties:

• Red devil
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 10:53
Beste Tweakers,

In ons nieuwe huis wil ik mijn werk-bak in de meterkast zetten en via een lange VGA kabel + USB werken. Nu zie ik het nog wel gebeuren dat ik t.z.t. achter een 24 inch 1920 x 1200 TFT ga werken. Gaat dit werken met standaard VGA kabels van 15 - 20 meter? Ik heb nu geloof ik 10 meter VGA voor een standaard 17 inch TFT en dat gaat prima, maar misschien dat de de hoge resolutie i.c. met langere kabellengte voor problemen kan zorgen?

• Banshee
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 31-12-2025
Moet lukken hoor. Als je maar een goede kwaliteit kabel gebruikt, dubbel afgeschermd en zo dik mogelijk.
Uiteraard wel in 1 stuk, en geen koppelstukken of gender changers oid gebruiken.
Let ook even of de gebruikte connectors dan van goed materiaal zijn en niet van die goedkope plastic rommel.
Ik dacht dat het tot een meter of 25 nog goed te doen was, daarna moet je er versterkers tussen gaan plaatsen.

Succes!

• Red devil
Banshee schreef op zondag 01 februari 2009 @ 18:32:
Moet lukken hoor. Als je maar een goede kwaliteit kabel gebruikt, dubbel afgeschermd en zo dik mogelijk.
Uiteraard wel in 1 stuk, en geen koppelstukken of gender changers oid gebruiken.
Let ook even of de gebruikte connectors dan van goed materiaal zijn en niet van die goedkope plastic rommel.
Ik dacht de het tot een meter of 25 nog goed te doen was, daarna moet je er versterkers tussen gaan plaatsen.

Succes!
Cool, zit dan nog met de hoeken in de kabel, hopelijk kan ik een beetje nette bocht maken (wil wel alles achter de plint houden).

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 15-05 20:18

Sebazzz

3dp

Waarom geen DVI? Meestal hebben monitors met zulke resoluties ook wel een DVI danwel HDMI ingang. DVI kan je prima verlengen, versterken, verlengen en nog eens laten versterken :) Met DVI maakt de kwaliteit van de kabel in principe voor de kwaliteit van het beeld geen verschil. Echter zal je een kabel met slechte geleiding wel moeten versterken.

[ Voor 31% gewijzigd door Sebazzz op 01-02-2009 18:37 ]

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

• Banshee
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 31-12-2025
Dat wordt lastiger denk ik.
Er zijn ook dikke vga kabels verkrijgbaar die wel flexibel zijn, alleen is de afscherming dan minder, waardoor hij niet zo stijf wordt.
Het gemis van goede afscherming bij zulke lange kabels en hoge resoluties zul je waarschijnlijk wel gaan zien.
Maar er is weinig van te zeggen. De enige manier om er achter te komen is helaas gewoon proberen.
Tis alleen jammer dat fatsoenlijke / goede kabels niet echt goedkoop zijn, al helemaal niet op zulke lengtes.

Edit:

@ hierboven:
DVI kabels op zulke afstanden storen verschrikkelijk in de praktijk.
Maar misschien heb ik hier gewoon een aantal keer pech mee gehad.

[ Voor 14% gewijzigd door Banshee op 01-02-2009 18:40 ]

• Red devil
Sebazzz schreef op zondag 01 februari 2009 @ 18:36:
Waarom geen DVI? Meestal hebben monitors met zulke resoluties ook wel een DVI danwel HDMI ingang. DVI kan je prima verlengen, versterken, verlengen en nog eens laten versterken :) Met DVI maakt de kwaliteit van de kabel in principe voor de kwaliteit van het beeld geen verschil. Echter zal je een kabel met slechte geleiding wel moeten versterken.
Goeie lange DVI kabels zijn toch erg duur?
* Red devil denkt aan de 100 euro die hij uit heeft gegeven aan een 10 meter DVI kabel.

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Refresh frekw. * aantal lijnen verticaal * aantal pixels horizontaal = aantal pixels/sec
bv
85 * 1200 * 1024 = 110 Mpixel/sec (waar ik nu mee werk)
75 * 1920 * 1200 = 173 Mpixel/sec

Hoe hoger het getal, hoe hoger de kwaliteitseisen zijn voor een vga kabel

Tel daarbij de lengte nog op. De eisen voor een langere kabel zijn nog hoger dan voor een korte kabel, bij dezelfde pixelrate.

Probeer jouw 10m kabel eens bij de hoge resolutie die je wilt gaan gebruiken. Als het resultaat niet goed is, verlaag dan de refresh frekwentie tot b.v. 60 of 50Hz (bij een tft maakt dat toch niet uit)
Pagina: 1