Hallo,
Ik ben hier nieuw en heb zo een beetje rondgesnuffeld, maar kom er niet helemaal uit. Vandaar dat ik hoop dat iemand mij kan helpen.
Mijn moederbord is een tijdje geleden stuk gegaan en ik heb dus een nieuw moederbord nodig. Nou ben ik door wat speurwerk op google en hier al heel wat wijzer geworden, maar soms dan duizelen de termen me een beetje, vooral welke chipset ik moet nemen vind ik lastig. Ik zal eerst eens beginnen met wat ik had en wat ik graag zou willen:
- Mijn processor nu is een Intel Pentium 4 met HT-technologie, 2.8 Ghz, 7200, socket 478
- Mijn moederbord was een Gigabyte GA-8ISXT-FS 865 PE, model: ATX (deze is dus stuk)
Wat moet er op het moederbord:
- Minimaal 2 PCI-sloten
- Minimaal 6 USB-poorten (2.0)
- Lan-on-board
- Audio-on-board
- 2 S-ata-aansluitingen
- Ruimte voor 4gb werkgeheugen (voor het geval ik straks Vista wil draaien)
- Minimaal 1 FireWire aansluiting (IEEE 1394)
- Minimaal 2 IDE-aansluitingen (voor mijn harddisk en cd-rom speler. Of ik moet deze ook op S-ata aan kunnen sluiten? Maar dan heb ik dus weer meer S-ata aansluitingen nodig)
- Floppy connector (FDD)
- AGP-slot voor ATI Radeon 9600 256mb ddr
(zit te twijfelen of ik misschien beter over kan gaan op PCI-express, omdat dat straks de standaard schijnt te worden. Maar ja, dan zou er dus ook weer een nieuwe videokaart moeten komen en ik vind het zonde om mijn goeie videokaart weg te doen. Maar straks gaat mijn videokaart naar de kl**** en dan moet de niewere generatie videokaarten wel weer in het moederbord passen\ondersteund worden).
Wat hoeft niet:
- Seriële/Parallelle poort
- WiFi
- Hoeft geen Raid te ondersteunen
- Ik ga niet overklokken
Waar gebruik ik de computer meestal voor:
- Internet (downloaden, surfen)
- Spelletjes (hidden object games)
- Branden van video's en spellen branden voor de console
- Bewerken van foto's en video's
Ik heb al begrepen dat Socket 478 een beetje een uitstervend ras is en zit er dus over te denken om ook een nieuwe processor aan te schaffen. Maar ook hier weet ik niet zo goed wat ik nodig heb, dus alle hulp is welkom
Als ik over zou gaan op een nieuwe processor, moet het i.e.g. minimaal een Intel, 2,8Ghz zijn en liefst een beetje toegespitst op de toekomst, anders moet ik straks weer een nieuwe processor als mijn moederbord het begeeft
.
Mijn huidige voeding heeft een maximum power van 250 Watts.
Nou, ik heb mijn best gedaan (bleep, bleep...
) en hoop dat iemand hier iets mee kan. Het moet niet het duurste van het duurste zijn, maar wel goed (dus liever iets meer voor een goed merk, dan iets minder voor een B-merk).
Ik heb alles zo duidelijk en uitgebreid mogelijk opgeschreven, maar als er nog vragen zijn wil ik ze graag beantwoorden.
Alvast bedankt voor de hulp
Groetjes: Pinkycat
Ik ben hier nieuw en heb zo een beetje rondgesnuffeld, maar kom er niet helemaal uit. Vandaar dat ik hoop dat iemand mij kan helpen.
Mijn moederbord is een tijdje geleden stuk gegaan en ik heb dus een nieuw moederbord nodig. Nou ben ik door wat speurwerk op google en hier al heel wat wijzer geworden, maar soms dan duizelen de termen me een beetje, vooral welke chipset ik moet nemen vind ik lastig. Ik zal eerst eens beginnen met wat ik had en wat ik graag zou willen:
- Mijn processor nu is een Intel Pentium 4 met HT-technologie, 2.8 Ghz, 7200, socket 478
- Mijn moederbord was een Gigabyte GA-8ISXT-FS 865 PE, model: ATX (deze is dus stuk)
Wat moet er op het moederbord:
- Minimaal 2 PCI-sloten
- Minimaal 6 USB-poorten (2.0)
- Lan-on-board
- Audio-on-board
- 2 S-ata-aansluitingen
- Ruimte voor 4gb werkgeheugen (voor het geval ik straks Vista wil draaien)
- Minimaal 1 FireWire aansluiting (IEEE 1394)
- Minimaal 2 IDE-aansluitingen (voor mijn harddisk en cd-rom speler. Of ik moet deze ook op S-ata aan kunnen sluiten? Maar dan heb ik dus weer meer S-ata aansluitingen nodig)
- Floppy connector (FDD)
- AGP-slot voor ATI Radeon 9600 256mb ddr
(zit te twijfelen of ik misschien beter over kan gaan op PCI-express, omdat dat straks de standaard schijnt te worden. Maar ja, dan zou er dus ook weer een nieuwe videokaart moeten komen en ik vind het zonde om mijn goeie videokaart weg te doen. Maar straks gaat mijn videokaart naar de kl**** en dan moet de niewere generatie videokaarten wel weer in het moederbord passen\ondersteund worden).
Wat hoeft niet:
- Seriële/Parallelle poort
- WiFi
- Hoeft geen Raid te ondersteunen
- Ik ga niet overklokken
Waar gebruik ik de computer meestal voor:
- Internet (downloaden, surfen)
- Spelletjes (hidden object games)
- Branden van video's en spellen branden voor de console
- Bewerken van foto's en video's
Ik heb al begrepen dat Socket 478 een beetje een uitstervend ras is en zit er dus over te denken om ook een nieuwe processor aan te schaffen. Maar ook hier weet ik niet zo goed wat ik nodig heb, dus alle hulp is welkom
Als ik over zou gaan op een nieuwe processor, moet het i.e.g. minimaal een Intel, 2,8Ghz zijn en liefst een beetje toegespitst op de toekomst, anders moet ik straks weer een nieuwe processor als mijn moederbord het begeeft
Mijn huidige voeding heeft een maximum power van 250 Watts.
Nou, ik heb mijn best gedaan (bleep, bleep...
Ik heb alles zo duidelijk en uitgebreid mogelijk opgeschreven, maar als er nog vragen zijn wil ik ze graag beantwoorden.
Alvast bedankt voor de hulp
Groetjes: Pinkycat