Toon posts:

Onbekende brom in subwoofer

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Mijn subwoofer geeft sinds kort een onbekende brom. Dit gebeurd wanneer de versterker uitstaat, en blijft heel klein aanwezig wanneer de versterker aanstaat. De sub is een Eltax Thunder 80 (Gewoon klein ding, verder niets bijzonders) die standaard komt zonder ge-aarde aansluiting. De versterker komt ook gewoon ongeaard vanuit de fabriek. Op de versterker is een 5 tal aan speakers aangesloten, alsmede de DVD-speler die via een Coax verbonden is. Ook deze staat weer in contact met een LG Lcd TV dmv een RGB-scart. De TV is wel voorzien van een 3 pins aansluiting, (die niet geaard is) die bijv in de PSU van een PC gaat.

Is deze bron ontstaan omdat de TV nu ongeaard is aangesloten, of via de DVD speler toch een ongeaarde brom meestuurt naar mijn versterker?

Het is behoorlijk storend, en zal het straks ter test even ontkoppelen. Onder film kijken of muziek blijft die brom wel aanwezig, ik moet 'm verder terugdraaien om het helemaal niet meer te horen.

Mocht het wel de TV zijn is het een zaak om de TV zelf te aarden?

• Barres B.
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 02-02 15:46

Barres B.

six seasons and a movie!!!

Als hij uitstaat vind ik het nogal raar dat hij een brom zou krijgen van de tv die dan ongeaard zou zijn. Heb je niet slechte geshielde kabels in de beurt van je subwoofer kabel liggen? dat de subwoofer deze opvangt? Of ander storend apparatuur?

Misschien moet je even de subwoofer afzonderen en kijken of hij het dan ook doet, of gewoon simpel apparatuur uitsluiten door middel van kabels los te halen en/of juist vast te laten zitten.

...een dag uit je bed gekomen is een dag niet geleefd... barres.nl | Flickr

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08-02 23:24

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Ik denk dat dit echt een eliminatie spelletje wordt.
-probeer het eens zonder coaxkabel

Ik zit hier ook op een studentenkamer zonder fatsoenlijke aarde en ik heb bij mij de brom weggehaald door met een draad het chassis van mijn pc aan het chassis van mijn versterker te knopen.

Maarja eigenlijk kun je gewoon het beste zorgen voor goede aarding.

Verwijderd

Topicstarter
Wanneer de sub is afgezonderd is het probleem weg. Wanneer ik 'm erin prik is het probleem er weer. Het verwijderen van de Coax kabel tussen de DVD Speler en versterker lost idd het probleem maar voor een klein deel op. De brom blijft aanwezig wanneer de versterker uitstaat. De brom verdwijnt pas wanneer de relais van de versterker aanspringt wanneer ik deze aanzet (Sony STR-500).

De kabel is verder prima shielded, maar ik zal 'm morgen nog eens nalopen. Hij is een meter of 10, zodat de sub in de uiterste hoek van de kamer geplaatst kan worden ivm onderburen en een baby. Hij is op deze manier nauwelijks hoorbaar beneden.

Wat betreft de TV, kan opzich wel een geaarde verlengsnoer doortrekken.