Toon posts:

Opstartloop en monitor failure

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Ik weet niet zeker of dit het goede topic is voor mijn probleem maar ik probeer het toch maar. Mijn probleem is dat mijn computer zomaar ineens van de een op de andere dag niet meer normaal opstartte. Mijn monitor gaf een out of range error aan en dat bleef hij doen na een aantal reboots. Toen kwam ik er ineens achter dat ik via mijn tv wel beeld had maar dat windows in een opstartloop terecht is gekomen, ook als ik de tv eruit trek doet de monitor het niet. Is dit een software matig probleem of hardware. Op zich was ik al van plan mijn computer te vernieuwen maar ik zou toch graag wat documten en save games willen behouden... Heeft iemand een idee wat er mis kan zijn en wat ik eraan kan doen? Heb gezocht in andere topics maar kan dit specifieke probleem niet terugvinden over een gecombineerd opstartprobleem en monitorprobleem.

• Zenyatta
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 10:41

Zenyatta

Tsjakka!

En opstarten in veilige modus? Of een ander monitor? Geeft ie dan ook problemen?

The answer is 42.

• ricardo246
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 10:52

ricardo246

Life's what you make it!

- Test je monitor eens op een ander systeem.
- Als je TV wel werkt, je monitor ook op een ander systeem werkt, dan zou het de uitgang van je graka kunnen zijn (DVI, VGA? post je spec dan weten we wat meer)..

I have no special talent. I am only passionately curious.

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 14:43
Out of Range wil niets meer zeggen dan dat je PC een resolutie aanstuurt die buiten de specificaties van je beeldscherm ligt (een te hoge of te lage resolutie/refresh dus).
Zoals hierboven al aangedragen, probeer eens een veilige modus.
Mocht je dan wel beeld op je monitor krijgen, of op je TV een volledige boot van Windows zien, zit het zeer hoogstwaarschijnlijk in je Windows installatie die beschadigd is geraakt.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02:12

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Dit kan werkelijk van alles zijn, idd gewoon software of daadwerkelijk een hardwareprobleem (en dan waarschijnlijk niet monitor of videokaart).

Begin eens met software uit te sluiten - download (op een andere PC als het niet op deze lukt) een liveCD; het maakt niet uit welke, het gaat er puur om om te kijken of je dezelfde problemen met een ander OS hebt. Ubuntu is bijvoorbeeld een populaire keuze.

Werkt het met de LiveCD wel goed? Dan is je Windows install b0rked en moet je dat fixen of herinstalleren.

Krijg je met de LiveCD dezelfde problemen? Dan is het waarschijnlijk een hardwareprobleem. Zie dan hier voor tips:
Hangen en Opstartproblemen troubleshooter

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb al op allerlei manieren geprobeerd om op te starten, veilige modus en volgens de laatste werkende configuratie maar elke keer net na het windows laadbalkje start ie opnieuw op. Mijn specs:
- AMD Athlon XP 3000+ OEM
- Asus A7V600
- ATi Radeon 9600 XT/TD
- Q-tec 350 W voeding (Is een cheap ding maar deed het wel altijd)

Mijn beeldscherm is van Iiyama prolite van 4 jaar oud ongeveer.
Die out of range error gaf hij eigenlijk altijd wel tijdens het opstarten maar dan maar heel kort, iets voor het laadscherm van windows was het beeld dan weer goed.

Ik zal een andere monitor proberen en een ander OS installeren, maar dat moet dan via mijn tv scherm neem ik aan? Hoe groot is de kans dat het een hardware probleem is? Ik wil toch een heel nieuw systeem hebben en graag bij mijn oude documenten kunnen.

Bedankt voor de reacties

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 02-02-2009 14:13 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb net een oude monitor op mijn pc gezet en nu krijg ik wel meteen beeld maar de opstartloop blijft bestaan... Op een andere pc doet mijn monitor het wel. Waar kan dit aan liggen?

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Ik gok dat je windows installatie gewoon brak is.

Ik zou windows even opnieuw installeren als ik jou was. Eventueel je documenten redden via een live cd.

• Zenyatta

Zenyatta

Tsjakka!

Verwijderd schreef op maandag 02 februari 2009 @ 19:20:
Ik heb net een oude monitor op mijn pc gezet en nu krijg ik wel meteen beeld maar de opstartloop blijft bestaan... Op een andere pc doet mijn monitor het wel. Waar kan dit aan liggen?
Je hebt zo in ieder geval uitgesloten dat het probleem in je monitor zit.

Wat heb je gedaan dat je computer niet meer normaal opstart? Drivers geüpdatet? Je zou dan kunnen proberen de optie in Windows te gebruiken een oudere configuratie te herstellen (zelf nooit gebruikt, maar ik dacht dat die optie erin zit). Dan hoef je misschien niet direct opnieuw Windows erop te zetten. En anders kan je op die manier misschien makkelijk een backup maken zonder een live CD te moeten gebruiken. Kan je daarna rustig een keer gaan herinstalleren.

The answer is 42.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb niets geupdate voor dat dit probleem begon. Ik zou niet weten wat ik heb gedaan toen het begon. Hoe kom ik aan zo'n live CD en hoe werkt dat dan? Ik heb ook al geprobeerd op te starten met oude configuratie maar dat hielp niet.

Verwijderd

Topicstarter
ik heb een livecd van ubuntu gebrand maar als ik wil installeren geeft hij ineens een error reading boot cd... zie dat het vaker voorkomt. ben nu aan het branden op traagste snelheid

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 02-02-2009 22:46 ]

• Zenyatta

Zenyatta

Tsjakka!

Je kan ook proberen een andere Live cd te branden. Het is vooral bedoeld om je data te kunnen restoren en om te testen of je vanuit het andere besturingssysteem wel normaal beeld hebt.

Probeer anders Knoppix of Dynebolic. Die laatste gebruik ik zelf ook zeer regelmatig en daar heb ik ook goede ervaringen mee. Overigens moet de nieuwste Knoppix op DVD en kan de laatste versie van Dynebolic op CD.

The answer is 42.

Verwijderd

Topicstarter
het is nu wel gelukt om de ubuntu live cd draaiend te krijgen maar als ik dan mijn C schijf wil openen, waar windows op staat geinstalleerd en al mijn documenten, geeft ie een melding: cannot mount volume...
Ik heb een 2e harde schijf met media en die kan ik wel openen...
Hoe kan ik nu alsnog mijn documenten redden? Of doe ik iets verkeerd?

• Zenyatta

Zenyatta

Tsjakka!

Ik ken de Ubuntu Live distributie niet. Daar kan ik je helaas niet mee helpen, maar het klinkt alsof je Ubuntu niet in staat is de C schijf te openen. Dit ligt ofwel aan je schijf ofwel aan je Ubuntu. Welke van de twee kan ik niet zeggen. Als een andere live-CD het ook niet doet, zou ik vrezen voor de hardeschijf.

Maar anders kan je ook proberen even op te zoeken hoe je een schijf moet mounten in Ubuntu. Dan kun je gewoon proberen zo je backup te maken.

The answer is 42.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het een en ander opgezocht over het mounten van die schijf. Het zou moeten kunnen met een force command, maar dat werkte niet helaas. Waarschijnlijk is mijn schijf naar de klote. Wel jammer maar goed, denk dat ik maar aan een nieuw systeem ga denken. Heb de best buy guide gelezen voor een high-end game system, is dat wat?

Bedankt voor de hulp in ieder geval

• Zenyatta

Zenyatta

Tsjakka!

Je kan nog steeds proberen via een andere Live-cd.

En anders bouw je je schijf toch even in een andere PC in om je data eraf te halen. Of in een externe behuizing, als je dat liever hebt.

Als je de schijf in een ander systeem gaat draaien, kan je ook even een programmatje downloaden om te testen of je hardeschijf inderdaad brak is.

The answer is 42.

Pagina: 1