ddr3 met core I7 920: 1066 mhz, 1333 mhz of 1600 mhz

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 286793

Topicstarter
Beste tweakers,

Na heel erg lang zoeken op het internet ben ik er nog niet achter wat ik nou moet nemen voor mijn core I7 920. Vanwege de locked multiplier zou ik maar 1066 mhz kunnen draaien? Ik heb namelijk gezien dat een niet oc'd systeem toch al ietsje beter scoort met 1333 mhz op dezelfde latency. Dus zou ik eerder voor 1333 mhz moeten gaan, vooral als ik wil overklokken. Maar nu zie ik in eens dat bij het bedrijf waar ik het ga kopen 1600 mhz maar 15 euro duurder is dan 1333 mhz (allebij 6 gig). Nu zou ik op zich die 6 gig 1600 mhz wel willen kopen maar deze heeft een hogere latency dan die van 1333 mhz. Ik lees op veel sites dat ik met de standaard geklokte 920 niet boven de 1066 mhz zou kunnen gaan. Dus kan ik dan beter die van 1333 mhz gaan kopen omdat deze betere latentie heeft en een beetje overklok potentieel heeft?

Draai mijn niet-overgeklokte systeem het snelst op 1333 mhz (cl7) of 1600 mhz (cl8)?

Als 1600 mhz cl8 het snelst is in beide gevallen (oc en niet oc van de processor) neem ik deze zoieso!

Verdere informatie:

Ik draai dit alles op een asus p6t deluxe. IKK ben misschien van plan om nog wat te gaan overklokken maar dat ga ik in het begin nog niet doen. Alle ddr3 setjes zijn van het merk ocz en hebben heatsinks.

P.S. Veel mensen zullen zeggen dat ik dit op internet heb kunnen vinden maar mij is het niet gelukt. Ik heb ook niet zo heel veel verstand van computers.

Bij voorbaat dank!!!

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 286793 op 01-02-2009 16:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Latencies worden uitgedrukt in aantal kloktikken. Bij een hogere kloksnelheid komen deze kloktikken sneller na elkaar waardoor een hogere latency uitgedrukt in kloktikken toch even snel kan zijn uitgedrukt in nanoseconden.

Wat je moet kiezen kan ik je niet vertellen. Ik heb zelf voor 1600MHz geheugen gekozen omdat dit snellere timings had als de 1333MHz variant én evenveel kostte. Anders had ik 1333MHz al voldoende gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Oke heel erg bedankt!

Kan mijn core I7 920 de snelheid van 1600 mhz een beetje benutten?

[ Voor 30% gewijzigd door Anoniem: 286793 op 01-02-2009 18:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ad Hox
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 15:49

Ad Hox

N/A

Ik heb me ook verdiept in deze opstelling. In een ander topic heb ik een kleine berekening gemaakt.

De i7-920 is een quad core, dat wil zeggen dat de frontsidebus van 4800 MHZ per quad 1200 MHZ is. Het geheugen dient synchroon te lopen aan de FSB van de processor om geen overkill of underload te hebben.

Mijn inziens zou ik voor 1333MHZ gaan (tenminste, dat ga ik zelf doen). OZC heeft een mooi setje, speciaal ontworpen voor de i7-920 met een CAS7 en triple channel 6GB voor een leuke prijs.

Je kunt inderdaad ook voor 1600MHZ, maar dan zul je je processor ook moet overklokken om de gewenste performance te creeëren.

Mag ik vragen naar de rest van je opstelling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ja maar het 1600 mhz setje is maar 15 euro duurder. Ik heb al begrepen dat ik zou moeten overklokken maar is de 1600 mhz niet wat meer future proof? En hoe zijn de snelheden op de stock processor?

Het probleem is dat ik nog niet zeker weet of ik wil gaan overklokken. Dan zou ik er een aparte koeler bij moeten kopen. Of kan ik al een lichte oc draaien op de stock cooler?

Die 15 euro die ik er meer aan besteed kan ik wel gebruiken voor een goede cpu koeler (althans een deel).

Volgens jou zijn die setjes van 1333 mhz van ocz speciaal ontworpen voor I7 920? Dan ljkt mij dat ook wel een goed idee.

Mijn gehele opstelling
core I7 920 (op het moment nog met stock koeler)
asus p6t deluxe
1333 mhz cl 7 of 1600 mhz cl8 3 x 2gb ddr3 hgeheugen
gtx 260 black edition
320 gb wd hdd
samsung super write master
antec neopower 650 blue
antec ninehundred two

alles draait verder op vista 64bit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _the_crow_
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-03 14:35

_the_crow_

Rare vogel

Ad Hox schreef op zondag 01 februari 2009 @ 22:02:
Ik heb me ook verdiept in deze opstelling. In een ander topic heb ik een kleine berekening gemaakt.

De i7-920 is een quad core, dat wil zeggen dat de frontsidebus van 4800 MHZ per quad 1200 MHZ is. Het geheugen dient synchroon te lopen aan de FSB van de processor om geen overkill of underload te hebben.
De FSB bestaat niet meer als zodanig en is vervangen door de QPI-bus. De snelheid van die QPI-bus, waar jij naar refereert, gaat puur over de verbinding tussen de processor en de (X58-)chipset. Dus het mooie deelsommetje gaat niet op helaas. Ook het synchroon lopen hoeft niet meer, omdat er gebruik wordt gemaakt van een baseclock die standaard op 133MHz draait. Daar wordt alles vanuit berekend. Er is dus een multiplier voor het geheugen, voor de QPI en voor de processor uiteraard.

Edit: Zie hier voor een plaatje en een verhaaltje.

[ Voor 7% gewijzigd door _the_crow_ op 02-02-2009 09:43 ]

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Format-C
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 28-05 18:58

Format-C

Tracing Rays

Voor de performance hoef je iig geen 1600MHz geheugen te hebben:

http://www.bit-tech.net/h...mory-performance-review/9
Basically, we feel the best advice is don't go crazy because the benefits in the real world are generally not there and are better spent elsewhere. Buy memory that supports your CPU overclocking: but even if you run a base clock of 200MHz on a 6x multiplier from a Core i7 920, the memory can run at 1,200MHz so you don't need the full 1,600MHz.
http://www.techspot.com/a...ry-performance/page5.html
Currently a 6GB DDR3-1600 (8-8-8-21) memory kit is going to set you back at least $250, whereas a DDR3-1066 (7-7-7-20) kit can be had for ~$150. Given the small performance difference between these two, we feel you would be mad to pick up the more expensive option. That said, most users will just be fine running a 3GB triple-channel kit, which can be had for less than $100. This could be good news for those "budget" Core i7 920 builds.
http://techreport.com/articles.x/15967/7
In the end, Core i7 processors will certainly achieve higher levels of performance when paired with faster memory, but you don't lose all that much—particularly with games and common desktop applications—by running slower, more affordable DIMMs. That's good to know for folks looking at the relatively high prices of fancy triple-channel DDR3-1600 kits. However, if you're going to overclock, it's worth having the extra headroom that faster modules can provide.
In synthetische benchmarks is het sneller, in real-life merk je er maar bar weinig van.

Ducati 899 Panigale / CM MB511 RGB/ 7800X3D @ ML360R RGB/ RTX4090 FE/ Gigabyte B650 GAMING PLUS/ G.Skill Trident Z5 DDR5 6000 CL30 A-Die / Team MP34 M2 PCIe 1TB SSD/ Crucial MX500 2,5" 1TB/ 5TB SATA / Gbyte WBAX200/ CM V850/ Scarlett Solo / AOC AG493UCX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Oke het lijkt er dus op dat je het verschil alleen echt gaat merken bij een overklok. Nu weet iknog niet zeker of ik dat ga doen en aangezien de prijzen van de koelers nogal hoog zijn (er is nog niet een goedkope oplossing).

Het prijsverschil is alleen maar 15 euro. Als het veel duurder zou zijn zou ik er niet over getwijfeld hebben?

Hoe hoog zou mijn core I7 920 geklokt moeten zijn om mijn 1600 mhz te benutten? Is er een lichte overklok mogelijk met de stock koeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motrax
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Motrax

Profileert

3.6-3.7 GHz met een geheugen multiplier van 8. Dan is het handiger om 1600 MHz te hebben, omdat je 1333 MHz geheugen het mogelijk dan niet meer trekt.

Met de stock koeler kan je overlklokken en blijf je binnen de 1333 MHz grens. Ongeveer tot 3.2 GHz met wat geluk is mogelijk op de stockkoeler, aangenomen dat je een goede kast met fans hebt.

Ik kan je dit onderwerp sterk aanraden, omdat er behoorlijk wat punten in zijn behandeld:
Intel Core i7 / X58 discussie- en benchmarktopic

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Oke heel erg bedankt! Ik heb dus alleen wat aan 1600 mhz als ik wat zwaarder ga overklokken.

Bedankt voor de reacties!
Pagina: 1