• m0ridin
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 12:11
Ik ben dus een nieuwe lcd-tv aan het overwegen maar loop met een aantal dilemmas rond.

Ten eerste wil ik er natuurlijk wel een tijdje mee doen dus wat dat betreft wil ik graag een Full-HD tv zodat ik gewoon 'op de toekomst voorbereid ben'. Nu las ik echter dat full-hd pas nuttig is bij tv's groter dan 32" (vandaar mijn interesse in een 37"). Daar tegenover staat de tv op het moment op zo'n 2.5 meter, en dan lijkt 37" misschien weer te groot...

Als je namelijk 3 tot 5 maal de diagonaal als kijkafstand aanhoudt zit je op eigenlijk minimaal zo'n 3 meter. Nu is dat halve metertje natuurlijk geen enorme afstand maar als 3 meter al 'het minimum' is...

Verder las ik dat op zich dichtbij zitten minder erg is bij het kijken van dvds aangezien de kwaliteit dan gewoon goed genoeg is maar bij het kijken van tv de kwaliteit wel storend kan zijn... Geldt dit alleen voor analoog? Ikzelf heb namelijk digitale televisie dus hoop dat dit dan ook in orde moet zijn.

Al met al, zijn hier mensen die inderdaad op vrij korte afstand van hun scherm zitten en is dit storend? Icm (digitale) televisie of dvds. Is HD-ready of een 32" lcd tv kwalitatief een groot verschil met full-HD op een 37"? Is behalve de grotere diameter de full-HD techniek ook echt een toegevoegde waarde ivm hd-ready op een 32".

Ik heb op dit moment overigens geen blueray zut en ook geen full-hd pakket van digitale tv...

Had overigens mijn oog laten vallen op de LG 37LG7000...

• Mad_Manic
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:54
Heb zelf getwijfeld tussen een Philips 32PFL7603 (HD ready) en een 32PFL9603 (Full HD).
Mijn vrouw en ook een andere klant konden het verschil niet zien op een 32", wel het prijsverschil.
Vanaf een 37 inch is het verschil inderdaad wel duidelijk.

• m0ridin
Hmmm, zit nu wat meer te lezen over hd-ready tov full-hd en lees nu zelfs dat je pas bij 42" en groter ECHT wat hebt aan fullhd en daaronder net zo veel plezier hebt van hd-ready omdat je het niet kan odnerscheiden. Dan ben ik meer geneigd naar een wat bescheidenere 32"

Blijf ik nu nog met de 100Hz of geen 100Hz vraag zitten hehe...

32" hd-ready zonder 100HZ: 350 - 425 euro
32" hd-ready met 100HZ: 550 - 625 euro
37" full-hd met 100Hz: 700 - 800 euro

Dan is het bijna weer zonder om voor 550 tot 600 euro een 32" hdready te kopen als je voor zo'n 150 euro meer een fullhd 37" hebt. Verschil tussen 32" zonder 100Hz en de 37" fullhd is wel weer aardig...

Verwijderd

Zit hier op 2.75 meter van een 50" HD-Ready tv en de scherpte is prima. Als je het budget hebt voor de 37" zou ik dat altijd doen. Op 3 meter vind ik 37 inch zelfs nog wat klein, als ik heel eerlijk moet zijn. Die 32 inch echt uit je hoofd zetten!

• m0ridin
Verwijderd schreef op zondag 01 februari 2009 @ 21:29:
Zit hier op 2.75 meter van een 50" HD-Ready tv en de scherpte is prima. Als je het budget hebt voor de 37" zou ik dat altijd doen. Op 3 meter vind ik 37 inch zelfs nog wat klein, als ik heel eerlijk moet zijn. Die 32 inch echt uit je hoofd zetten!
Hmmm, mjah... Vind 32" nou niet bepaald klein hehe. Maar denk dat ik wel beter gewoon wat meer uit kan geven en dan gewoon voorlopig klaar zijn dan nu 400-500 euro uit geven aan een tussenoplossing om dan over 2 jaar ofzo weer een nieuwe te kopen. Valt nog niet mee om de knoop door te hakken :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 01 februari 2009 @ 21:29:
Dat hangt er helemaal vanaf wat je met de TV wilt. Is het om een thuis-bioscoop te creeren, dan kan het niet groot genoeg.
Heb je de tv slechts om tv te kijken en sporadisch een film (tv of dvd), dan kun je imho met 'goedkoper' (en dus kleiner in dit geval) ook toe.
Ik zit zelf op ongeveer 4 meter en heb laatst een 32" hd-ready gekocht (omdat mijn 26" crt het eindelijk begaf). En persoonlijk vind ik dit scherm voor tv groot genoeg, voor dvd's had ie inderdaad wat groter gemogen. Maar goed, dat is 4 meter, op 2.5 meter is de beleving natuurlijk weer wat anders en is 32" misschien wel groot genoeg.

In alle eerlijkheid: Ik was eigenlijk een beetje aan het orienteren voor een 42" voor in ons nieuwe huis medio oktober. maar de crt had besloten afgelopen maand de brui eraan te geven, dus moesten we op zoek naar een 'betaalbaar' alternatief. De 32" zal wel naar de slaapkamer verdwijnen als we gesetteld zijn in het nieuwe huis en weer genoeg gespaard hebben voor een goede full-hd 42" (of 46") lcd.
quote: m0ridin
Dan is het bijna weer zonder om voor 550 tot 600 euro een 32" hdready te kopen als je voor zo'n 150 euro meer een fullhd 37" hebt. Verschil tussen 32" zonder 100Hz en de 37" fullhd is wel weer aardig...
Vergis je niet. Full-HD wil niet meteen zeggen dat het beeld beter is. Een 720p scherm(hd-ready) voor 600euro kan wel eens beter beeld geven dan een 1080p scherm (full-hd) voor 850euro.

Wat betreft 50Hz vs 100Hz. Daar zijn de meningen over verdeeld. Ikzelf zag het verschil niet in de winkel en vind het dus het prijsverschil niet waard.

• kh65
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 14:01
Ik heb kortgeleden een 32" Full HD + 100Hhz (Panasonic LCD-TV) gekocht.
Geen spijt, perfect beeld.
Natuurlijk is het de vraag wat voor verschill HD-Ready zou zijn...
Ik heb simpelwel nog te slechte aanleverende apparatuur (DVB-T, DVD -speler)
om er echt een HD film op te kunnen afspelen.

Nu doe ik ook veel met de computer er aan... (blijkt goed te doen).
En dan is Full-HD al snel beter/mooier...
Ik zou dus weer gaan voor Full HD.

Het enige waar ik een beetje spijt van heb is dat ik niet voor 37" of zelfs 40" ben gegaan.
Want de lettertjes worden toch wel erg klein op 32"...
Dan draai ik bv. op 1400x1050 op mijn laptop -> Dat is prima te doen,
behalve als je veel kleine lettertjes op je scherm hebt staan -> dat wordt te klein...

• m0ridin
Tja, ik heb op dit moment geen echte HD bronnen...

Ik kijk wel graag films, veel dvds dus, en heb ook digitale tv van ziggo dus dat zal het vooral zijn. Geen xbox360 of ps3 ook, ook geen plannen om die te gaan nemen en voor mn pc heb ik gewoon een 24" scherm dus dat is ook geen overwegingspunt.

Maar moet gewoon de winkels in denk ik, hoewel ik het daar ook altijd maar matig vind aangezien ze vaak 10 tvs op 1 aansluiting hebben zitten ofzo waardoor je ook weer geen goed beeld kunt vormen (naast het feit dat ik winkels als mediamarkt en steenweg sowieso redelijk ruk vind).

Zit op dit moment nog met een 'oude' crt breedbeeld van 66cm ofzo dus wat dat betreft zal 32" al echt een stuk groter zijn. Maar lastige afwegingen wel....
Pagina: 1