Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Alternatief eigen mailserver met eigen domeinnaam

Pagina: 1
Acties:

• MatMich
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 31-08-2023
Ik blijf dit maar niet snappen.
Ik heb thuis een mailservertje draaien en ik heb een eigen domein.
Alle mail die binnenkomt gaat naar aparte mapjes (automatisch) van mijn 2 huisgenoten.
Als een van ons drieen mail ophaalt komt keurig de mail in outlook van iedere gebruiker apart
Dus mail van a@huis.nl naar computer a, mail van b@huis.nl naar computer b, etc.
Nu wil ik van dat mailservertje af.
Hoe kan ik nu met mijn eigen domeinnaam hetzelfde bereiken bij bv mijn provider.
Ik heb daar een mailadres (van hun) en volgens mij als ik mijn huisgenoten dan daar de mail laat ophalen krijgt de eerste die inlogt altijd alle mail voor iedereen (toch?)
Ik blijf maar niet snappen hoe ik dit voor elkaar moet krijgen (hosting of zoiets?)
Zoals wel duidelijk mag zijn heb ik van dit onderwerp ook alleen maar de klok horen luiden maar snap dus nooit waar de klepel hangt 8)7
Daarom weet ik ook niet goed waar ik precies naar moet zoeken op Google of hier op wat voor trefwoorden.
Ik weet zelfs niet eens of ik wel in het goede forum zit.
Wie kan me voor eens en voor altijd ,zonder allerlei technische termen als mx-records dns etc. heel simpel vertellen wat ik moet doen.
Thx

• PowerSp00n
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17-11 07:41

PowerSp00n

There is no spoon

Hoewel je huidige setup mij wat onduidelijk is heb ik het idee dat je gewoon verschillende e-mail accounts per gebruiker wil opzetten? Bij Access ISP's zal je zo'n setup inderdaad niet echt op kunnen zetten, je zit altijd met het punt dat iedereen op het volledige account zit te werken. Hosting ISP's kunnen een dergelijke setup wel bieden. Dat hoeft niet.

[ Voor 11% gewijzigd door IEF op 01-02-2009 17:18 ]

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:42
PowerSp00n schreef op zondag 01 februari 2009 @ 15:19:
Bij Access ISP's zal je zo'n setup inderdaad niet echt op kunnen zetten, je zit altijd met het punt dat iedereen op het volledige account zit te werken.
Da's ook wat kort door de bocht, ik kan bij XS4all zo 5 mailboxen aanmaken. Alleen niet op mijn eigen domeinnaam (wél als ik die daar geregistreerd zou hebben volgens mij).

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• job
  • Laatst online: 21-11 13:13

job

MatMich schreef op zondag 01 februari 2009 @ 03:23:
Alle mail die binnenkomt gaat naar aparte mapjes (automatisch) van mijn 2 huisgenoten.
Als een van ons drieen mail ophaalt komt keurig de mail in outlook van iedere gebruiker apart
Dus mail van a@huis.nl naar computer a, mail van b@huis.nl naar computer b, etc.
Waarom heb je daar voor gekozen?
Je hoeft je mail pas te lezen als je je mail programma opstart.. dus waarom zou a de mail van b op moeten halen?

edit:
MatMich schreef op zondag 01 februari 2009 @ 03:23:
Hoe kan ik nu met mijn eigen domeinnaam hetzelfde bereiken bij bv mijn provider.
Ik heb daar een mailadres (van hun) en volgens mij als ik mijn huisgenoten dan daar de mail laat ophalen krijgt de eerste die inlogt altijd alle mail voor iedereen (toch?)
Uhm, nee meestal niet. a@domein hangt meestal aan de mailbox van a
b@domein hangt aan de mailbox van b, enz..
Elke gebruiker haalt met pop3 alleen zijn eigen box leeg.

[ Voor 34% gewijzigd door job op 01-02-2009 15:29 ]

• PowerSp00n
  • Laatst online: 17-11 07:41

PowerSp00n

There is no spoon

Xander schreef op zondag 01 februari 2009 @ 15:22:
Da's ook wat kort door de bocht, ik kan bij XS4all zo 5 mailboxen aanmaken. Alleen niet op mijn eigen domeinnaam (wél als ik die daar geregistreerd zou hebben volgens mij).
Ja precies, dus daar schiet je niet echt veel mee op (niet echt kort door de bocht dus...). Bij XS4All kun je inderdaad wel je domein registreren maar dan betaal je ook direct de hoofdprijs. Als je XS4All ook als Access ISP hebt weet ik niet of je dan ook je accounts aan het domein kan hangen. Demon had destijds ook wel zo'n achtige setup, maar die werkte nog vager dan met normale accounts ;).

• fotoklaasje
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 27-11 08:12
misschien moet je eens naar google apps kijken, daar kun je gewoon je eigen domein aan hangen, met max 50 mailboxen als je wilt, benaderbaar via pop en imap en als bonus de relaxte webmail van google. Moet je wel zelf je mx records in kunnen stellen, maar als je eerst een thuis server had moet je dat waarschijnlijk wel kunnen.

edit: lees hier meer info

[ Voor 14% gewijzigd door fotoklaasje op 01-02-2009 15:32 ]

http://www.klaasje.com

• evaarties
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 27-11 13:15

evaarties

Powerball @ 12.582

job schreef op zondag 01 februari 2009 @ 15:24:
[...]
Waarom heb je daar voor gekozen?
Je hoeft je mail pas te lezen als je je mail programma opstart.. dus waarom zou a de mail van b op moeten halen?
Mijn vermoeden is dat de topicstarter een catchall adres heeft en dat de gebruikers verwijzen naar een eigen mailserver. De mailserver krijgt van de gebruiker de opdracht om zijn mail op te halen, waarop de mailserver alle mails gaat binnenhalen van het catchall adres.

De mailserver zal nu vast regels hebben om mail voor a@thuis.nl in de box van a te zetten.

Als je nu ook zoiets wilt met een eigen domein, dan zul je inderdaad hosting moeten hebben. Voor elke gebruiker zul je een mailbox moeten inrichten. Elke gebruiker krijgt dan een eigen naam en wachtwoord om zijn mail op te halen.

Je kunt, uiteraard afhankelijk van je provider, zoveel mailboxen aanmaken als je wilt.

• job
  • Laatst online: 21-11 13:13

job

evaarties schreef op zondag 01 februari 2009 @ 15:32:

Mijn vermoeden is dat de topicstarter een catchall adres heeft en dat de gebruikers verwijzen naar een eigen mailserver. De mailserver krijgt van de gebruiker de opdracht om zijn mail op te halen, waarop de mailserver alle mails gaat binnenhalen van het catchall adres.
Dat lijkt logisch, maar dan blijft bij mij de vraag waarom hier voor is gekozen. :)

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 30-11 11:53

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Neem ergens een domeinnaam + hosting-accountje voor max €2 per maand en maak 3 mailboxjes aan?

Piet heeft dan als mailadres piet@ranzigedomeinnaam.nl en haalt dat binnen op zijn pc, in zijn mailprogramma.
Matmich heeft dan als mailadres Matmich@ranzigedomeinnaam.nl en haalt dat binnen op zijn pc, in zijn mailprogramma etc.

Of snap ik het probleem niet? Echt duidelijk is het inderdaad niet :P

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• MatMich
Nog even voor alle duidelijkheid wellicht
Ik heb een mailserver (op een FSG-3 Wlan) draaien waar als ik een mapje aanmaak voor iemand ,het maakt niet uit wat voor naam, dat automatisch met de toevoeging @mijndomein.nl een emailadres is
Binnen dat mapje wordt nl. automatisch een mapje "mail" aangemaakt.
Vervolgens ga ik naar een van de computers in huis en maak in Outlook een nieuw account aan met de verwijzing naar die map (dus de emailadresnaam) met een eigen ingesteld inlognaam en wachtwoord welke eerder aan die map is toegekend op de FSG mailserver.
Met "Fetchmail" wat bij de mailserver software zit haal ik automatisch elke 30 min (instelbaar) alle mail op van mijn ISP account (Online) waar het middels Transip waar mijn domeinnaam is geregistreerd en wordt doorverwezen is terechtgekomen.
Voordelen:
Een oneindig aantal emailadressen in een paar seconden aan te maken
Mailbox limiet is HD groote.
Mailbox op ISP loopt nooit vol.
Bij veranderen van provider hoef ik alleen maar even wat "records" Bij Transip te wijzigen maar houdt altijd mijn eigen emailadres.

Wat ik wil veranderen is het feit dat ik de opslag en het onderhouden van de mailserver eigenlijk niet meer wil.
Als bij mij de boel vasloopt of crashed ben ik alles wellicht kwijt (mail) en het staat niet meer op de ISP want ik wil geen mail op de server houden omdat dan de mailbox daar zo weer vol zit.

Volgens mij is het cruciale punt in mijn geval dus Fetchmail wat er voor zorgt dat ieders mail in een aparte map komt en zo dus met zijn eigen Outlook opgehaald kan worden.
Anders is de eerste die mail ophaalt iedere keer de gelukkige met alle mail van iedereen en dat vindt ik geen optie.

Vraagje:
Hoe doen bv. 10 studenten in 1 huis met 1 provider dit dan?

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 30-11 11:53

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

MatMich schreef op maandag 02 februari 2009 @ 01:46:
Wat ik wil veranderen is het feit dat ik de opslag en het onderhouden van de mailserver eigenlijk niet meer wil.
Dan kom je dus uit op hosting, zoals ik al voorstelde.
Vraagje:
Hoe doen bv. 10 studenten in 1 huis met 1 provider dit dan?
Gmail/hotmail of Uni/hogeschoolmail.

Ken weinig studenten die hun providermail gebruiken.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• MatMich
Gizz schreef op maandag 02 februari 2009 @ 09:41:
[...]

Dan kom je dus uit op hosting, zoals ik al voorstelde.

[...]

Gmail/hotmail of Uni/hogeschoolmail.

Ken weinig studenten die hun providermail gebruiken.
Ok dus het toverwoord voor mij is dus hosting (met meerdere mailboxen?)
Ik snap alleen niet hoe alle duizenden gezinnen in Nederland en wellicht de rest vd wereld dit dan doen.
Iedereen wil toch zijn eigen mail op zijn eigen computer bij meer dan een computer in huis?
Thx

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:03

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Die duizenden gezinnen hebben veelal gewoon meerdere popboxen bij hun provider (xs4all ondersteund er dacht ik bv 10). Of hebben gewoon een hotmail/gmail/uni account, welke hellemaal niet afhankelijk is van anderen (via webmail of zelfs outlook).

Beetje provider heeft een aardige limiet op email (hotmail/gmail dacht ik 1GB), jou verhaal voelt een beetje als een 'waarom zo moeilijk doen?'

Je kan zelfs bij de registar (er?) zelf al email laten onderbrengen, zo heb ik bv bij godaddy 2 domeinen ondergebracht, inclusief pop3/imap en ongelimiteerd aantal accounts. Andere optie is inderdaad gewoon hosting pakketje nemen, paar euro in de maand voor enkel email-account.

En net als je mailserver, zijn die mailadressen ook in 'een paar seconde aangemaakt'.

[ Voor 6% gewijzigd door SinergyX op 02-02-2009 13:48 ]

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• wagenveld
  • Niet online
Sterker nog, Gmail zit aan de 7+GB inmiddels, dus idd, waarom zo moeilijk doen?

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 27-11 21:00

Sick Nick

Drop the top!

Ik heb gewoon een simpel hosting pak zoals hierboven genoemd, kost me 1.25 per maand. Daarvoor krijg ik je naast webspace uiteraard ook het hele email gedoe. Ik werk met imap mail dus alle mail staat lekker bij hun op de server (die automatisch ook gebackupped word) plus zo eens per 2 weken draai ik zelf even een backup voor het geval dat. Het voordeel van imap op hun server is dat ik overal bij m'n email kan, op m'n desktop, laptop en telefoon heb ik dezelfde mailbox. En uiteraard via webmail toegang. Alles gewoon onder m'n eigen domein met verschillende email adressen. Voor dat geld kan ik thuis niet zelf een server draaien, dat kost veel meer (hardware plus stroom). En nu werkt het gewoon altijd en overal.

• mangahuisman
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 11-03 10:12
Alledrie een eigen gmail account aanmaken en bij je domeinhouder de mail voor iedereen apart laten forwarden naar zijn eigen account

A > het google a account
B> naar google b account

enz...

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:44
mangahuisman schreef op maandag 02 februari 2009 @ 14:09:
Alledrie een eigen gmail account aanmaken en bij je domeinhouder de mail voor iedereen apart laten forwarden naar zijn eigen account

A > het google a account
B> naar google b account

enz...
Dan houdt je dus weer een SPOF, dit keer bij je domeinhouder. Gewoon die MX'en laten forwarden naar Google. Als je provider geen DNS voor elkaar kan krijgen is hij de naam provider niet waard.

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

Pagina: 1