Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

leds boven keuken voor verlichting

Pagina: 1
Acties:

• Gamma_ed
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 26-06 20:14
Ik wil graag led verlichting plaatsen, weet dat ik ongeveer 1500 lux nodig heb voor boven keukenblok..
ZOek iets goedkoops, en plat, het komt onder een melkglas plaat verspreid van ongeveer 1,8 x 1,2 meter die boven me keukenblok komt te hangen

maar wat raden jullie me aan?

Verwijderd

"led noven keun voor verlchtin"
Een spellingscursus? Een spellingschecker? Hoe lees ik iets wat ik eerder heb getypt cursus?

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:47

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Drank was lekker? :+

Maargoed, berg ledjes allemaal in serie en travo/adapter erop.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• zeef
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-11 14:10
Titl gefixt ;)

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
aaaaaaaaaaw .... het stond zo leuk :)

Magoed, back OT : een LED balk is wat je zoekt maar die zijn volgens mij niet zo goedkoop.

https://discord.com/invite/tweakers

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01:04
Ik heb juist onder me keuken kastjes led verlichting gemaakt over een breedte van 1.8 meter.
Hiervoor heb ik 4 led strips gebruikt plus een RGB controler zodat ik ook de kleur kan instellen.
De verlichting is ruim voldoende met die strips voor die lengte met een afstand van +/- 65 cm tot aan keukenblad.

De ledstrips zijn te koop op samenkopen bij een Actie van Niels (iets met led strips en motoren ofzoiets heet die actie)
Zelf bouw kan natuurlijk ook maar toen ik dat wou gaan doen kwam ik er al snel achter dat de meeste leds een zeer beperkte hoek hebben waarmee het licht uit de led komt.

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

• Gamma_ed
Thx, ik geloof inderdaad dat ik me bril niet op had, en zomaar wat blind aan het typen was. hahaha, alleen me hand was een plek opgeschoven. hahaha.

Ik wil inderdaad iets van een led bak maken,

zit nog te denken aan een lichtslang onder het melkglas 2.00 meter x 1,20 meter te plaatsen, maarja, hoeveel heb je hiervoor voor nodig? Afstand van de bak tot aan keukenblad is ongeveer 1,6 meter.

Hoeveel lux houd je nog over door het melkglas, of misschien word het wel plexiglas melkdoorzichtig zodat je de led puntjes niet zo ziet zitten of de lichtslang niet ziet. Nu zag ik wel staan dat 1000 lux voldoende is, maar volgens mij is dat per vierkante meter.

[ Voor 22% gewijzigd door Gamma_ed op 01-02-2009 12:59 . Reden: correctie info ]

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 02:03

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Misschien wat offtopic;

Kan het aan mij liggen of ben ik de enige die "witte" LED verlichting ongeloofelijk lelijk vind?
Die grijze tint die eraf komt vind ik afgrijselijk. Tenminste, als ik hier in de buurt zo eens een paar pas geplaatste keukens met LED verlichting inkijk, wanneer ik met de blaffer langsloop.
Daarnaast vind ik de lichtopbrengst maar laag t.o.v. wat ik b.v. van een paar halogeenlampjes heb.
Maar dat kan ook (bewust) een keuze zijn geweest, dat weet ik niet.

Alles kan stuk.

• Foxfire
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19:47
1500lux is wel heel erg veel, zeker als je dit met LED's wilt doen. Voor een kantooromgeving schrijft de norm (NEN-EN12464-1) bijvoorbeeld 500lux voor, dat is m.i. ook een prettige hoeveelheid licht op je bureaublad. Dus je kunt je voorstellen dat 1500lux stevig is voor een keukentje. Volgens mij schrijven is 1500lux gebruikelijk op een operatietafel.
Wil niet zeggen dat jij geen 1500lux nodig hebt op je keukentafel, ik weet niet hoe goed jouw ogen zijn. Mensen met slechte ogen hebben immers veel meer licht nodig. Ofwel dit kan heel persoonlijk zijn.

LED's geven per watt natuurlijk meer licht als halogeen, maar zijn niet te koop in grote vermogens. Gemiddelde powerLED slikt 3-5Watt. 5mm LED's nog veel minder. Om dus dezelfde lichtopbrengst als een halogeen 50Watt te hebben moet je misschien wel 20-25Watt aan LED's ophangen. Dat zijn doorgaans heel wat LED armatuurtjes.
Het valt dan ook niet mee om met LED's 1500lux te krijgen.

Overigens zijn LED's in steeds meer kleuren te koop, (of zelfs regelbaar RGB) dus je kunt werkelijk elke kleur krijgen die je maar wilt, niet alleen het dode wit dat mensen lijken te kennen.

Dat dan weer wel......

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:56
Tegenwoordig zijn LED's ook al in warmwit te krijgen.

Ga eens kijken bij de Gamma, die heeft 4.4Watt LED's waar volgens mij wel veel licht vanaf komt

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Aan topicstarter:
Weet je zeker dat je weet wat je wilt met die 1500 lux? De verlichtingssterkte in lux is nl. het aantal lumen
per m2. Die 1500 lux is dus 1500 lumen op elke m2. Het is al aangegeven dat 500 lux al heel veel is, ruim voldoende voor b.v. heel fijn werk.

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18:20

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Heeft LED-verlichting al een ruim genoeg kleurenspectrum voor normale toepassingen tegenwoordig? Wij hebben ook LEDS op de gang en bij de WC, maar ik moet er niet aan denken dat ik onder dat licht groente mag gaan inspecteren of iets dergelijks. Het ziet er allemaal verlept uit dan :P

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• Gamma_ed
Jullie zetten me aan het denken, ik denk dat 1500 llux al erg veel is, en vermoed dat 500 al meer dan genoeg is. Overigens is warm wit voor mij al voldoende al is het wel grappig als je het bij kunt kleuren op de manier zoals je wilt maar niet perse noodzakelijk, beetje afhankelijk van het prijs verschil.

Begrijp ik goed dat je met rgb leds kleur verandering kunt krijgen.

Ik heb me vergist in de afmeting, het eiland wat ik zou willen verlichten met zo;n bak zou 2 meter x 1,2 meter moeten worden. Ik zit te denken aan melkglas of perplex melk achtig kleur, dit hangt af van de prijs, en dan daarboven die leds, aangezien ze tegenwoordig al zo goed zijn en lekker koel blijven in de zomer lijkt het me een uitstekende oplossing.

Maar nu is het opervlak dus ook 2 x 1,2 meter, de led lampen moeten door die melkglas, heen wat al wat zal breken en dan 1,5 meter omlaag,
- en nu vraag ik me af hoeveel leds heb ik nodig en welke leds zijn dan het goedkoopst om te pakken?
-Er komt overigens ook een dimmer bij, kan ik het ook aanzetten als sfeer verlichting indien gewenst.

• jdm8
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11-03-2024

jdm8

PSN-id: JDM8, origineel he?

Je kunt geen gewone dimmer gebruiken bij leds he? :p (Leds zijn niet te dimmen door het voltage aan te passen). Je moet met PWM aan de gang als je leds wil dimmen.

[ Voor 18% gewijzigd door jdm8 op 01-02-2009 13:14 ]

• Ramzzz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Ramzzz

Ziet alles :|

Ik geloof voorlopig niet in leds voor sfeervolle verlichting met een normaal kleurenspectrum (≈ zonlicht).

Als je wilt zien wat je aan het doen bent, op willekeurig welke verkplek, en normaal kleuren wilt kunnen onderscheiden, raad ik het vooralsnog niet aan.

Niets verslaat momenteel nog gloeilampen en halogeenverlichting vor sfeer en kleurkwaliteit.

En voor wie mijn 'mening' betwijfelt, er is een grote groep ontwerpers en verlichtingsdeskundigen die tegen het EU-voorschrift tot uitbanning van gloeilampen en halogeenverlichting in gaat. Veel ondernemers met sfeer hoog in 't vaandel hamsteren alvast gloeilampen, voor als de led 't niet redt, qua kleur, in de komende jaren.

Het is hetzelfde als met electrische auto's als alternatief voor de verbrandingsmotor: het is duurder en voorlopig nog lang niet beter. En als je mensen in hun portemonnee wilt treffen om hen over te krijgen zal er ergens iets aan de aanschafprijs moeten gebeuren, aangezien ik €10-20 per lamp (met vergelijkbare lichtintensiteit en kleurweergave) niet snel terugverdien, zelfs al gaat hij 20x zo lang mee als een halogeen of gloeilamp.

[ Voor 54% gewijzigd door Ramzzz op 01-02-2009 13:21 ]

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
TS:
Als je bedenkt dat LED's en spaarlampen ongeveer 80 lumen per watt leveren, heb je voor 500 lux (dan heb je echt een zee van licht) tenminste 500/80 = 6,25 watt per vierkante meter nodig. Komt wat verstrooiing bij, dus reken ruwweg 10 watt per vierkante meter te verlichten oppervlak.
Dan heb je verlichting die geschikt is voor zeer fijn werk.

• real[B]art
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01-11 00:41

real[B]art

CTRL+ALT+D1337

Het is niet heel erg tweakerig, maar wel makkelijk :)

http://www.ikea.com/nl/nl/search/?query=dioder

Voor 30 Euro heb je 4 x 25cm LED-strips of 4 LED-spots met wit licht, voor 50 Euro heb je 4 x 25cm LED-strips of 4 LED-spots RGB.

Voor een tientje pak je de keukenla ook nog mee ;)

"The general rule on about people on IRC seems to be "Attractive, single, mentally stable: choose two"

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 02:03

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Ja maar leuk met of zonder RGB mixing, je krijgt uit LEDs dus gewoonweg geen mooi licht. Leuk dat je dan alle kleuren van de regenboog af kan gaan, maar fatsoenlijk wit is er niet bij lijkt me.
Blij dat dat niet aan mij lag dan.

* remco_k is erg blij met de 50W halogeen spots in de keuken.

[ Voor 13% gewijzigd door remco_k op 02-02-2009 00:08 ]

Alles kan stuk.

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 19-11 22:00
Waarom wil je per sé leds, als je ze achter melkglas gaat stoppen?

Ik zou gewoon een spaarlamp of TL nemen. Is véél goedkoper, zeker als je geen keihard wit licht wilt. (wat met (sowieso al dure) leds alleen in de duurdere prijsklassen lukt)

• Gamma_ed
Hiermee kun je ze zowat in elke kleur krijgen die je maar wilt. http://www.dotlight.de/pr...-case-remote-control.html
(ik hoop niet dat dit reclame is maar als iemand anders een goedkoper weet die het ook goed doet, hoor ik het graag)

Melkglas gebruik ik zodat je al die bekabeling niet ziet, en een mooie egale verspreiding van licht te krijgen.

En wat wel leuk is van led, dat de bak uiltra plat kan blijven. En dan brengt voor mij rust op die locatie zo plat mogelijk.
Pagina: 1