Ik geloof voorlopig niet in leds voor sfeervolle verlichting met een normaal kleurenspectrum (≈ zonlicht).
Als je wilt zien wat je aan het doen bent, op willekeurig welke verkplek, en normaal kleuren wilt kunnen onderscheiden, raad ik het vooralsnog niet aan.
Niets verslaat momenteel nog gloeilampen en halogeenverlichting vor sfeer en kleurkwaliteit.
En voor wie mijn 'mening' betwijfelt, er is een grote groep
ontwerpers en verlichtingsdeskundigen die tegen het EU-voorschrift tot uitbanning van gloeilampen en halogeenverlichting in gaat. Veel ondernemers met sfeer hoog in 't vaandel hamsteren alvast gloeilampen, voor als de led 't niet redt, qua kleur, in de komende jaren.
Het is hetzelfde als met electrische auto's als alternatief voor de verbrandingsmotor: het is duurder en voorlopig nog lang niet beter. En als je mensen in hun portemonnee wilt treffen om hen over te krijgen zal er ergens iets aan de aanschafprijs moeten gebeuren, aangezien ik €10-20 per lamp (met vergelijkbare lichtintensiteit en kleurweergave) niet snel terugverdien, zelfs al gaat hij 20x zo lang mee als een halogeen of gloeilamp.
[
Voor 54% gewijzigd door
Ramzzz op 01-02-2009 13:21
]
"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan