[TFT]Acer scherm na paar seconden op zwart

Pagina: 1
Acties:

• Meriket
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 04-04-2025
Een 5 jaar oude Acer AL1921 TFT gaat na 1 - 2 seconden beeld op zwart/standby. Als ik hem dan opnieuw aanzet weer even een flits van het beeld, en dan weer zwart. OSD is ook niet toegankelijk. Het probleem ligt duidelijk aan de monitor, en ik las op internet veel dezelfde gevallen, maar maar een oorzaak / oplossing:
I have the same problem on my Acer AL1711. The monitor was out of warranty so I opened it up and found one of the 1000 mf capacitor almost ready to pop. A 50 cents replacement from allelectronics.com fixed the problem.
Zou dit (een oplossing voor) het probleem kunnen zijn, zijn er tweakers die hier ervaring mee hebben?

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 13-05 18:49

Bolletje

Moderator Harde Waren
Heb jij nog garantie op je scherm? Zo ja, claimen. Zo nee, open maken en kijken. Als je niets extreem doet kan er weinig gebeuren :)

• Meriket
Ik heb hem geopend, de garantie was toch al verlopen. Ik kan er echter niet zo heel veel aan zien.
Wat ik veel op internet lees, is dat er sprake is van power failure, waarschijnlijk veroorzaakt door een opgeblazen condensator. Geen van de condensatoren is echter zichtbaar aangetast. Hoe kan ik testen (met multimeter) waar het fout gaat?
Afbeeldingslocatie: http://www.amethorst.nl/erik/board_thumb.jpg

• Hamish
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Check deze link. http://warrantyvoidifremoved.com/tft-repair
I rescued a 17" Sony SDM-S74 TFT from a WEEE bin. It powered up ok and displayed an image, but the screen went black after about 2 seconds. So I dismantled it and had a look around.
Symptomen lijken erg op die van jou. Succes!

• Meriket
Symptomen zijn inderdaad hetzelfde, en er ik ook een soortgelijke chip aanwezig: de Texas Instruments TF1451
Afbeeldingslocatie: http://www.amethorst.nl/erik/board3.jpg
Een datasheet zegt het volgende over deze chip:
The TL1451A incorporates on a single monolithic chip all the functions required in the construction
of two pulse-width-modulation (PWM) control circuits. Designed primarily for power-supply control, the TL1451A contains an on-chip 2.5-V regulator, two error amplifiers, an adjustable oscillator, two dead-time comparators, undervoltage lockoutcircuitry, and dual common-emitter output transistor circuits.
The uncommitted output transistors provide common-emitter output capability for each
controller. The internal amplifiers exhibit a common-mode voltage range from 1.04 V to 1.45 V. The dead-time control (DTC) comparator has no offset unless externally altered and can provide 0% to 100% dead time. The on-chip oscillator can be operated by terminating RT and CT. During low VCC conditions, the undervoltage lockout control circuit feature locks the outputs off until the internal circuitry is operational.
Aan de andere kant van het board zit een condensator en nog een ander dingetje (geel). Dit gele ding is van de bovenkant wat zwart geworden.
Afbeeldingslocatie: http://www.amethorst.nl/erik/board2_thumb.jpg
Zou dit het probleem zijn, en zou het de oplossing zijn als ik deze 2 dingen vervang?

Graag jullie hulp, want dit is de eerste keer dat ik zoiets doe. Ik vind het trouwens wel ontzettend leuk puzzelen...

• Meriket
bumperdebump

Niemand die weet wat dat gele dingetje is, en of zo'n zwart randje betekend dattie is doorgebrand?

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14:56
Dat zwarte randje is gewoon een lik verf.

Ik weet niet hoeveel condensators er precies op zitten maar die dingen kosten niet erg veel, en vaak is het probleem wel weg als je ze vervangen hebt.

Misschien dus het beste als je ze allemaal vervangt.

Of het moet natuurlijk ergens anders aan liggen.

[ Voor 21% gewijzigd door ThinkPad op 05-02-2009 21:09 ]

• Meriket
Okdido, ik probeer het wel gewoon. Het zijn er trouwens toch wel 15 a 20, maar ik begin dan met die gele en omgeving. Zal het posten als het is gelukt.

• Hamish
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Heb je nog nieuws?

En heb je de quick en dirty oplossing ook geprobeerd?
I checked the outputs and they were not shorted, so I figured something must be wrong with this short circuit detection. The pin was connected to an external capacitor which it charged up. So I went for a really nasty hack... and replaced the capacitor with a 2.7k resistor!

• Meriket
Het heeft even geduurdt, maar ik had eindelijk wat tijd om wat nieuwe condensatoren te solderen. Ik heb ze bijna allemaal vervangen, maar het probleem is nog precies het zelfde: een paar seconden beeld, daarna gaat hest scherm op zwart.
Stel dat het niet aan de condensatoren ligt, waar kan het dan aan liggen. Wat zijn die 2 grote zwarte dingen links in het midden?

PS. De quick and dirty oplossing begrijp ik niet helemaal: waarom zou je een condensator vervangen door een transistor?
Pagina: 1