Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Belkin Switch2 USB KVM switch met kapotte 'schakelaar'.

Pagina: 1
Acties:

• Da_maniaC
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 11-11 16:12

Da_maniaC

a.k.a. The Sequenz Pounder

Topicstarter
Hey,

Ik heb van een vriend van me heel goedkoop een vrij nieuwe Belkin Switch2 USB KVM switch kunnen overnemen.
Zo'n dingetje dus:

Afbeeldingslocatie: http://pan.fotovista.com/dev/7/8/00032787/l_00032787.jpg

De rede dat deze zo goedkoop was is dat de manuele schakelaar die los bij deze switch geleverd word niet meer leek te werken.
Hij wilde zelf toch al een andere switch kopen en aangezien het switchen met de software gewoon prima werkte leek het mij wel interessant dit ding over te nemen.
(Op het internet is op zeer veel plekken te lezen dat de manuele switches die bij deze KVM komen snel kapot gaan).

Ik zocht zelf nog een USB KVM switch om mijn muis en toetsenbord te kunnen schakelen tussen 2 PC's.
Mijn monitor (Samsung 2493HM) schakel ik apart omdat deze ook aangesloten zit via HDMI.
Alles goed en wel aangesloten en via de software switch werkt alles prima.

Toen dacht ik...laat ik voor de gein eens kijken naar de manuele switch.
Dus ik trek dat ding open (kleine kastje links op de foto) en kon zo 1,2,3 geen rare dingen ontdekken behalve
dat er een stukje draad van 1 van de 4 aders tijdens de productie ook vertint was geraakt met meer dan 1 aansluiting.
Ah, kortsluitinkje dacht ik dus en ik heb de verbinding los gepulkt met mijn schroevendraaier.
(Voor de duidelijkheid.... ik ben bekend met PCB productie en het was overduidelijk dat deze soldering niet met opzet was maar een productiefout.. het was slechts een stukje draad van de gehele draadkern welke doorverbonden was zeg maar).

Na dit verholpen te hebben deed de schakelaar nog niets, echter toen ik met mijn schroevendraaier begon te spelen bleek dat ik de switch toch manueel kon laten schakelen.
Het is een schakeling met 4 pins en om de switch van A naar B te laten schakelen moet ik Pin 1 en 2 doorverbinden.
Wil ik vervolgens terug schakelen lukt dit echter niet tenzij ik met de schroevendraaier Pin 3 en 4 doorverbind en vervolgens op het schakelaartje druk wat zich op de PCB bevind. (Het LEDje wat aanwezig is begint ook te branden tijdens het doorverbinden van Pin 3 en 4, maar alleen wanneer de switch al is geschakeld naar de B kant).

Hier een paar foto's van het PCB:
Zie: Da_maniaC in "Belkin Switch2 USB KVM switch met kapott..."

Terwijl ik dit verhaal hierboven post begin ik te twijfelen of de LED misschien niet verkeerd om op de PCB gesoldeerd is....

Maar tevens dus de rede van dit topic... of iemand anders misschien wel een hint kan geven waar het defect hem in zit. :)
Leek me erg leuk als ik de manuele schakelaar zo weer kon maken en het bovenstaande laat ook zien dat hij fysiek niet defect is.

[ Voor 4% gewijzigd door Da_maniaC op 01-02-2009 11:34 ]

Inventory | Instagram: @sequenzpounder | http://www.zdaemon.org | ZDaemon! Client/Server port for DOOM!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:08
Het is heel fijn dat je netjes scherpgesteld hebt op je scherm, maar die print interesseert me iets meer. Kan je even je foto's opnieuw nemen met de macro-stand (het bloemetje)?

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Da_maniaC

Da_maniaC

Topicstarter
naftebakje schreef op zondag 01 februari 2009 @ 11:04:
Het is heel fijn dat je netjes scherpgesteld hebt op je scherm, maar die print interesseert me iets meer. Kan je even je foto's opnieuw nemen met de macro-stand (het bloemetje)?
Ik was al bang dat ze te onduidelijk waren.... :X
Had met name te maken met de weerkaatsting van de flits op de print omdat het hier zo donker was.
Ik had niet gedacht dat macro's zo veel scherpte op zouden leveren, maar deze zien er echt een stuk beter uit :) :

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/djthesp/PC/siwtch2pcb1-th.jpg

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/djthesp/PC/siwtch2pcb2-th.jpg

Let AUB niet op die 'doos' op de achtergrond. :P

[ Voor 9% gewijzigd door Da_maniaC op 01-02-2009 11:36 ]

Inventory | Instagram: @sequenzpounder | http://www.zdaemon.org | ZDaemon! Client/Server port for DOOM!

• StapelPanda
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 19-11 11:29

StapelPanda

PB0MV

Als ik het zo zie zit het als volgt aangesloten:
1: Geen draadje, verbonden aan ground
2: Groen, verbonden aan de knop, als de knop in word gedrukt word deze verbonden met de ground
3: Rood, gaat naar een van de twee ledjes
4: Zwart, gaat naar het andere ledje
5: Wit, moeilijk te zien maar waarschijnlijk ground

Als je 5 ( of 1) en 2 kort met elkaar verbind zou de switch moeten schakelen.

Ook zou ik de hotglue proberen te verwijderen en aan de bovenkant het een paar draadjes hersolderen (bijv zwart)

Zat de doorverbinding tussen 4 en 5?

[ Voor 21% gewijzigd door StapelPanda op 01-02-2009 11:56 ]

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-11 11:00

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Sow, je bent al lekker bezig geweest met je schroevendraaiertje of niet? :D
Ik kan alleen niet echt iets fouts ontdekken aan de foto's, het zou kunnen dat het druktoetsje kapot is of altijd contact maakt. Daar kun je even naar kijken maar voor de rest denk ik dat de problemen ergens anders zitten.

Kun je dat andere kastje ook openpeuteren?

• Da_maniaC

Da_maniaC

Topicstarter
Gieltjev schreef op zondag 01 februari 2009 @ 11:48:
Als ik het zo zie zit het als volgt aangesloten:
1: Geen draadje, verbonden aan ground
2: Groen, verbonden aan de knop, als de knop in word gedrukt word deze verbonden met de ground
3: Rood, gaat naar een van de twee ledjes
4: Zwart, gaat naar het andere ledje
5: Wit, moeilijk te zien maar waarschijnlijk ground

Als je 5 ( of 1) en 2 kort met elkaar verbind zou de switch moeten schakelen.

Ook zou ik de hotglue proberen te verwijderen en aan de bovenkant het een paar draadjes hersolderen (bijv zwart)

Zat de doorverbinding tussen 4 en 5?
De doorverbinding zat idd tussen pin 4 en 5. Ik had al gekeken of er een soldering los zat en ondanks dat die zwarte idd een beetje slecht is, lijken ze allemaal wel contact te maken. Ik zal ze nog een keertje solderen om te kijken wat dat doet.
AtomicShockwave schreef op zondag 01 februari 2009 @ 11:52:
Sow, je bent al lekker bezig geweest met je schroevendraaiertje of niet? :D
Dat valt reuze mee hoor. :)
Zijn voornamelijk krasjes in de hars die je ziet. (En een paar kleintjes op de solderingen om contact te maken... dat lukt niet echt zachtjes als er epoxy overheen zit).
AtomicShockwave schreef op zondag 01 februari 2009 @ 11:52:
Kun je dat andere kastje ook openpeuteren?
De switch is 100% in orde dus ik wil eigenlijk wel voorkomen dat ik die open moet pulken aangezien er geen schroeven in zitten maar het zo'n fragiel kliksysteem is.

[ Voor 68% gewijzigd door Da_maniaC op 01-02-2009 13:44 ]

• Da_maniaC

Da_maniaC

Topicstarter
Heb nu alle 4 de contacten opnieuw gesoldeed, maar dit heeft niet tot verbetering geleid.
Alle verbindingen zitten iig wel vast. Zou het niet kunnen dat de LED verkeerd om in de schakeling zit?
Het is wel SMD dus als dat zo is, valt er weinig aan te veranderen. (SMD Weerstandjes is me wel eens gelukt om te solderen maar een SMD LED met 4 pootjes 1 mm van elkaar is niet bepaald makkelijk...).

Het zou me niet echt uitmaken als ik zelf een heel klein kastje kon bouwen met 2 drukschakelaartjes erin.
Ik vraag me alleen af of de schakeling dan wel werkt. (Dat ik hem nu telkens mee moet helpen door iets door te verbinden komt door de LED lijkt me.... 2-3 schakelen als ik ze door verbind en als ik vervolgens wil schakelen moet ik 4-5 door verbinden waarna de LED gaat branden en dus geleid.

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-11 11:00

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

De led kan niet eens branden als deze verkeerd in de schakeling zit omdat deze dan spert. Bovendien lijkt ie goed te zitten. de "grote" kathode zit aan de zwarte draad, dus gnd.

Als je dmv doorverbinden de switch kan laten werken moet je dat zeker doen, Als het werkt met een draadje dan werkt het ook met een schakelaar.

Maar zoals ik al eerder zei, het probleem zit hem waarschijnlijk in het andere "kastje" omdat hier niet echt iets aan kapot kan zijn. Op de membraantoets na.

[ Voor 19% gewijzigd door AtomicShockwave op 02-02-2009 17:49 ]

• Da_maniaC

Da_maniaC

Topicstarter
Ik kan de switch inmiddels laten schakelen met de losse draden. :)

Zwart en Wit moeten doorverbonden worden en dan kan ik schakelen van A naar B als ik contact maak met de Groene draad.
Als ik dan vervolgens terug wil schakelen moet ik Groen met Rood verbinden.

Ik kan hem dus repaeren met een klein wisselschakelaartje. Erg leuk dit. :P

Pagina: 1