Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 05-04 21:23

Wiethoofd

Broadcast TOM

Topicstarter
Zoals de titel zegt heb ik twee schijven op het oog.Qua prijs is er bijna geen verschil (41 tegen 42 euro). Qua specs is het wel verschillend, hogere/lagere rpm en grotere/kleinere hoeveelheid cache etc.

Als ik puur op de specs af moest gaan zou het de 7200rpm schijf worden als hij in m'n desktop/laptop etc. zou komen, helaas is dat niet het geval. De schijf moet in een externe behuizing komen en die sluit ik het liefst met 1 USB-stekker (van de twee) aan om zo nog een toetsenbord en muis op m'n EEE PC aan te kunnen sluiten.

Qua opspin amperages is het (volgens de specs) 900mA voor de 5400rpm en 1000mA voor de 7200rpm. Een enkele USB-aansluiting kan 500mA leveren, dus als ik de specssheet moet geloven zit ik vast aan beide stekkers.

Gaat bovenstaande vlieger op en zit ik vast aan beide stekkers of moet ik gewoon een 'standaard' bus-powered externe schijf halen die met 1 stekker van genoeg prik valt te voorzien, een WD Passport van 160GB bijvoorbeeld.

Mocht het toch de 7200rpm worden als je vast zit aan de 2 usb-stekkers, gaat dat dan wel lukken met 2x usb (2x 500mA met een 1A opspin amperage) of is die dan handiger om in een PC te bouwen of het gewoon te laten als externe schijf?

Volg me op Twitter/X & Bluesky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 9449

Die 7200 toeren heeft i.i.g. geen zin wat snelheid betreft want die USB is toch zwaar belemmerend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 05-05 19:05
Anoniem: 9449 schreef op zaterdag 31 januari 2009 @ 23:55:
Die 7200 toeren heeft i.i.g. geen zin wat snelheid betreft want die USB is toch zwaar belemmerend.
Dat klopt zolang het gaat om sequentiële datatransfer. De access times van 7.2k rpm schijven zijn meestal wel een stuk rapper dan die van 5.4k rpm.

Ik heb zelf een externe behuizing (Pocketec) met een 4.2k rpm harddisk die erbij geleverd zat, omdat die een max heeft van 500 mA wat de meeste USB poorten nog wel trekken, maar hoewel het gemiddeld gebruik van mijn 5.4k rpm schijfje veel lager ligt kan die in de meeste gevallen niet opspinnen op USB-only. Je zal dus echt op zoek moeten naar een schijf die max 500mA trekt (mijne is een Fujitsu) of een tweede USB stekker erbij hebben voor het opspinnen.

Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

Topicstarter
Dan wordt het denk ik gewoon die WD Passport en die 5400rpm voor in m'n externe behuizing qua stilte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 00:33

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Stilte maakt niet veel uit.. maar de snelheid is zeker te merken al hangt het er natuurlijk vanaf wat je er mee doet.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

DukeBox schreef op zondag 01 februari 2009 @ 00:11:
Stilte maakt niet veel uit.. maar de snelheid is zeker te merken al hangt het er natuurlijk vanaf wat je er mee doet.
mwah, usb is toch niet sneller dan 30 MB/s

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 9449

gertvdijk schreef op zondag 01 februari 2009 @ 00:03:
Dat klopt zolang het gaat om sequentiële datatransfer. De access times van 7.2k rpm schijven zijn meestal wel een stuk rapper dan die van 5.4k rpm.
Maar gevoelsmatig zou ik juist zeggen dat die access time heel nadelig beinvloed wordt door de USB interface (en dus niet zoveel boeit voor de schijven). Of heb jij andere ervaringen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

Misschien kun je wat benchmarks vinden van 2.5" hdd's, dan zul je zien dat er wel degelijk een flink verschil is. Bijkomend voordeel van het hogere toerental is dat hij minder gevoelig is voor schokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:11
Let wel op dat die extra warmte van een 7200RPM drive ook weg moet kunnen. Ik heb een Seagate Momentus 7200.3 250GB als vervanging van een 5400RPM 100GB Fujitsu disk in mijn 12" MSI Megabook gezet, mooi wat extra performance (veel hogere datadichtheid en een hoger toerental), maar ook de nodige extra warmte. In een 12" notebook voer je dat niet makkelijk af, en een externe schijfbehuizing is vaak ook niet gebouwd op het koelen van 7200RPM disks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

Topicstarter
Het huidige 5400rpm schijfje in de externe behuizing blijft lekker koel op de al tochtige bovenverdieping bij mijn bed ;) maar als de snelheidswinst minimaal is (op de lagere accestime na) lijkt mij de 7200rpm-versie overkill.

Alhoewel is de 7200 wel een nieuwer type Samsung, dus waarschijnlijk stiller en evt koeler, tevens kan ik hem evt nog in een normale computer gebruiken om een kleine bootschijf te hebben, en dan merk je het verschil in snelheid wel. Die ene euro maakt in dit geval dan geen verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

Wat voor data wil je er op gaan zetten ? Als je er bijv. een paar duizend mp3's op zet dan is die 7200 wel erg fijn als je een index o.i.d. wilt opbouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

Topicstarter
Het gaat hoofdzakelijk om series en films, eventueel een bult mp3'tjes, al zijn dat dan meestal livesets van 50MB of meer.

Ik haal gewoon de 7200rpm voor in de externe behuizing, mocht ik nog eens een snelle schijf nodig hebben in een Nvidia Ion ([Nvidia Ion] Nieuws & Discussie Topic) dan heb ik die alvast ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyclonist
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 22:57
Even een kickje.. ik ben namelijk ook aan het kijken voor een externe 2,5" schijf. Nu wil ik de 7200 rpm schijf uit mijn laptop vervangen voor een grotere, en de 'oude' in een losse behuizing steken.

Na wat zoeken kwam ik uit op de Conceptronic CHD2SU, maar nu lees ik op de website van de fabrikant dat de 'supported harddisk speed' slechts 5400 rpm is..

Weet iemand toevallig of er een geschikte behuizing verkrijgbaar is voor zo'n 7200 schijf, die ook met enkel USB te voeden is? Het gaat om een Seagate 7200.1 100GB schijf. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

Topicstarter
Met enkel USB zijn de meeste 2,5" harde schijven in zo'n behuizing wel te voeden, of het bij 1 enkele USB-aansluiting blijft bij een 7200rpm betwijfel ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

Kijk gewoon naar de specs, zolang je onder de 500mAh blijft zitten gaat het werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 144949

DukeBox schreef op zaterdag 21 maart 2009 @ 18:12:
Kijk gewoon naar de specs, zolang je onder de 500mAh blijft zitten gaat het werken.
Erboven vaak zelfs ook, hangt af of de aanwezig USB-poorten in werkelijkheid ook gelimiteerd zijn tot 500mA (niet mAh) zoals ze gespecifieerd zijn door de USB-specs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyclonist
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 22:57
Hmm, volgens deze datasheet is de startup current van de Seagate schijf (max.) 1280 mA...

De specs van mijn Thinkpad T60p staan hier, maar daar kan ik verder niets vinden over de max. stroom op de USB-poorten, maar ik mag er wel vanuit gaan dat dat geen 1280 mA is lijkt me ;)

Het ziet er dus naar uit dat ik deze schijf niet kan gebruiken zonder externe voeding..? @ Wiethoofd, ik lees dat jij ook een 7200 RPM in een behuizing hebt/wilde steken, is dat wel gelukt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

Cyclonist schreef op zaterdag 21 maart 2009 @ 19:02:
Het ziet er dus naar uit dat ik deze schijf niet kan gebruiken zonder externe voeding..? @ Wiethoofd, ik lees dat jij ook een 7200 RPM in een behuizing hebt/wilde steken, is dat wel gelukt?
Meestal is dat de stroom die getrokken wordt bij het opspinnen. Deze wordt in een goede casing wel gebufferd door een elco o.i.d... het gaat om het continue afgenomen vermogen.. dat ligt meestal niet hoger dan 3Watt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

Topicstarter
Cyclonist schreef op zaterdag 21 maart 2009 @ 19:02:
@ Wiethoofd, ik lees dat jij ook een 7200 RPM in een behuizing hebt/wilde steken, is dat wel gelukt?
Uiteindelijk was m'n WD Passport redelijk snel binnen en heb ik de 7200rpm geannuleerd omdat deze na 4 weken nog niet binnen was. Tegen de tijd dat het Ion-platform als bouwpakket uitkomt zoek ik wel een nieuwe uit :+

Pagina: 1