• n0valyfe
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 02-10-2025
Ik weet niet zeker of dit topic hier wel thuishoort en of het wel een deftige vraag is om te stellen op tweakers.net maar het is hier nog steeds een forum en een "community" dus ik dacht... ik kan altijd proberen. Indien het op de verkeerde plaats staat mag het altijd verplaatst of gesloten worden, alleszinds mijn excuses.

here goes :)

We zitten in het jaar 2009, het jaar van de quad en dual-cores en aangezien ik hier nog steeds zit met mijn pre-build HP slimline computer met daarin een onboard grafische chip een mobile AMD singlecore processor met een kloksnelheid van slechts 1.7 GHz dacht ik... Het wordt echt wel tijd voor een nieuwe PC.

zowat elke 2 à 3 maanden stel ik mezelf en denkbeeldig systeem samen waarmee gamen zeker goed mogenlijk is maar waarvan de prijs toch relatief laag blijft, zo rond de 600 à 700 euro. Ik vind deze prijs gezien de prijzen van de moederborden, processoren en videokaarten zeer goed voor een deftig systeem aangezien je voor de dubbele prijs niet noodzakelijk het dubbele kwa performance krijgt.

En nu een beetje On-topic, jeez... O-)

Het samenstellen deed ik meestal bij azerty.nl vanwege de zeer scherpe prijzen. Het enige "nadeel" is dat ik in belgië woon en via azerty.nl bestellen redelijk omslachtig is. Na een tijdje zoeken ben ik op alternate.nl terecht gekomen die ook een belgische variant hebben, alternate.be

Alternate.be heeft ook redelijk goede prijzen, maar helaas niet zo goed als die van azerty maar ok.

The thing is, ik heb net via alternate.be ene nieuwe videokaart gekocht, de 2400 Pro en ik heb problemen gehad met de installatie aangezien mijn huidig systeem redelijk hard verouderd is. Ik heb dan besloten een nieuw systeem te kopen en niet langer te wachten totdat er een nieuwe serie processors uit komt en de prijzen zakken want dit is elk jaar hetzelfde verhaal en zo kan je blijven uitstellen.

Omdat ik problemen gehad heb met de installatie was ik toch blij dat ik diezelfde dag nog geheugen gekocht heb bij mijn lokale winkel (solutions haacht). De man achter de toonbank geeft mij altijd een newbie gevoel en praat mij met andere woorden onder de tafel, ik denk gewoon dat hij wel weet waarover hij het heeft.

Om deze reden ben ik geneigd mijn nieuwe PC bij hem te laten "samenstellen" of bestellen zodat wanneer ik in de toekomst eventueel problemen heb ik altijd bij hem terecht kan. Ookal ga ik misschien nooit problemen hebben, de gedachte dat ik safe zit geeft me wel een goed gevoel bij het voor de eerste keer samenstellen van een systeem. Er is echter 1 groot nadeel, de prijzen.

Hun online store is zeer uitgebreid en alles is er wel te vinden maar altijd tegen een hogere prijs.

Bv. de E8400 bij alternate voor 169 en bij hun voor 199. Of de Q9400 voor 270 bij alternate en voor 330 bij hun.

In het begin had ik iets van, ok, je betaald natuurlijk voor first class service indien er iets fout gaat maar na het samenstellen van een heel systeem beginnen deze prijzen toch wel flink door te wegen. 60 euro meer hier en 30 euro meer daar. Op een heel systeem geeft zo een prijs verschil al snel een verschil van 150 à 200 euro. Nu begin ik me af te vragen of dit het wel waard is.

Wat ik mij ook afvraag is of deze prijzen wel "kunnen". Natuurlijk kan hij in principe vragen zoveel als hij wil maar zou ik als relatief "vaste" klant niet kunnen vragen voor iets meer accurate prijzen?

Dit is niet iets wat ik uit mezelf doe omdat ik vind dat iedereen recht hefet op een inkomen en ik niet wil gaan snijden in zijn inkomen :P maar zoveel prijs verschil?

Een p5q se kost er nog 140 euro...

Wat denken jullie?

Is dit topic totaal overbodig en zien jullie het liever locked?
Zou ik hem hierover moeten aanspreken en vragen of het in het totaal niet goedkoper kan?
Of moet ik gewoon leren leven met het feit dat "echte" winkels minder straffe prijzen kunnen geven
en dat online retailers gewoon minder kosten hebben?

Ik weet het niet 8)7

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 26-01 20:48

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Eerlijk gezegd denk ik dat een tweaker in staat is om zelf (evt. met advies) vantevoren te bepalen wat hij wil kopen, zich niet door een verkoper in de luren laat leggen, zelf zijn systeem bouwt en bij problemen eerst zelf aan de slag gaat voordat hij naar de winkel rent. Daarom kan een tweaker het zich veroorloven dat hij zijn spullen besteld in labbegatteveen waar hij nooit komt, maar die wel veruit het goedkoopst is.

• n0valyfe
Je hebt helemaal gelijk maar ik zou mezelf niet meteen een tweaker noemen. Ik heb heus gene problemen met het open halen van mijn computer, nieuwe onderdelen te bestellen en zelf op zoek te gaan naar de oorzaak. Ik zit soms dagen en weken te googeles vooraleer ik een antwoord heb op een bepaalde vraag dus ik denk dat je een verkeerd beeld van mij hebt na deze post.

Ik ben niet iemand die meteen naar de winkel rent, integendeel. Ik ben echt wel instaat zelf problemen op te lossen nadat ik het vaak zelf verkloot heb :)

Maar ik zou het wel leuk vinden dat, ookal lees ik veel tweakers en mod-guides ik aan het eind van de dag nog nooit zelf een PC gebouwd heb. jawel, ik heb al zeer veel filmpjes van hardware.info etc. gezien over het in elkaar steken van een systeem maar het echt zelf doen is toch net iets anders, denk ik.

Ik heb het nog nooit gedaan maar uiteindelijk weet ik ook wel dat er totaal niet veel aan is. Ik beeld me gewoon de worst case scenario in, dat ik bv mezelf vergeet te ontladen en dat ik per ongeluk mijn CPU naar de knoppen help en dan zit ik hier en moet ik beginnen retourneren naar een bedrijf dat ik niet zelf kan aanspreken buiten telefoon en e-mail. Ik praat graag face to face met mensen maar goed, dat is nu eenmaal zo met over het internet bestellen.

Het gaat me nu even om de prijzen die deze en nog veel andere winkels vragen.

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:49

bonzz.netninja

Niente baffi

Gewoon de winkelier op aanspreken. Daar is toch niks geks aan.
jij: Hallo...ik wil graag bij uw winkel een systeem kopen want ik heb een goed gevoel erbij maar val helaas nogal over het grote prijsverschil met uw concurenten. Kunnen we daar iets aan doen waardoor ik met u zaken ga doen?

In het ergste geval zegt hij nee....waarna jij toch een keuze moet gaan maken. Ik zou het voor dat prijs verschil wel weten.

[ Voor 18% gewijzigd door bonzz.netninja op 31-01-2009 22:27 ]

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.wegmetbigtech.nl

• Cadezo
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Als je meerdere producten bij hem afneemt, dan kan je zeker over de prijs beginnen... Nee heb je, Ja kun je krijgen ;)...

• Zjosh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11-12-2025
Meestal is het bij winkels die vrij hoge prijzen hanteren wel mogelijk om een flinke korting te bedingen. Dus als je zegt, ik koop hem niet bij een webwinkel, probeer dan altijd of er nog wat af te krijgen is.

Edit: Net te laat.

[ Voor 5% gewijzigd door Zjosh op 31-01-2009 22:29 ]

• Yor
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 25-01 22:20

Yor

Yor1313#2571

Misschien eens een idee om te kijke adhv je postcode of er een Belgische Tweaker in de buurt woont die eventueel behulpzaam zou kunnen zijn met het bouwen van je pc?

Niet iedereen doet dat zomaar uit een boekje of van een website, kan me indenken dat je een zetje nodig hebt.

Succes ermee!

http://yor.minitroopers.com

• n0valyfe
Dus in principe is er niets mis mee met het vragen van iets betere prijzen. Ik kan misschien beter vragen voor meer "up to date" prijzen in plaats van een prijsverlaging. Om echt een prijsverlaging te gaan vragen lijkt me nogal... raar, niet meteen iets dat je doet in een land als belgië of nederland maar goed :).

Ik ga zodra een een mail sturen met daarin alle onderdelen die ik bij hem zou willen bestellen, daarbij ga ik gewoon zetten dat de prijzen op de site voor mij "outdated" lijken en of hij een iets realistischere offerte zou kunnen maken.

Alleszinds bedankt voor alle replies tot nu toe, voelde mij gewoon raar bij het hele afdingen gedoe :)

• Slapstick
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 26-01 21:23

Slapstick

Me, myself or I

Je kunt ook proberen om de lieve man jouw systeem te laten samen stellen (voor een vergoeding) en dat je dan zelf voor de onderdelen zorg? Of is dit te moeilijk gedacht?

De verkoper gewoon uitleggen dat het prijsverschil met de concurenten veel te groot is, maar dat je hem wel vertrouw in het samenstellen van het systeem en als er dan geen fikse korting van afkan, kun je altijd proberen om te vragen, en wat nou als ik alle onderdelen zelf lever?

:TweakBlog:

• Yor
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 25-01 22:20

Yor

Yor1313#2571

n0valyfe schreef op zaterdag 31 januari 2009 @ 22:39:

Alleszinds bedankt voor alle replies tot nu toe, voelde mij gewoon raar bij het hele afdingen gedoe :)
Wat je niet hoeft te betalen, hoef je ook niet te verdienen, heel simpel... 8)

http://yor.minitroopers.com

• n0valyfe
@Yor,

Dat is inderdaad zo. het fysieke in elkaar steken van een PC daar heb ik niet echt schrik voor omdat dat wel moet lukken denk ik. Koelpasta smeren en schroeven heb ik al eerder gedaan maar wanneer bv mijn BIOS niet wel samenwerken met een videokaart ofzo, dat zijn de dingen waar ik "schrik" voor heb omdat ik met mijn huide Pc zijn BIOS al HEEL wat problemen gehad heb. Daarbij komt nog eens dat ik niet zo goed begrijp hoe een BIOS net in elkaar zit... Fysieke BIOS en bios firmware etc.. is allemaal nog wat chinees voor mij.

Normaal gezien zou alles wel samen moeten werken aangezien ik een redelijk "standaard" setup ga kopen, wss p5q met 4850 etc. zou gene problemen mogen vormen, kan altijd natuurlijk.

• bredend
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:49
Op zich maakt het voor computerwinkels niet veel uit of ze het systeem zelf in elkaar gezet hebben als er problemen mee zijn.
Als je niet zeker weet of de onderdelen die je zelf uitkiest wel samenwerken kan je dit wel eens gebruiken bij het samenstellen: reviews: Tweakers.net Best Buy Guide: editie januari 2009

• n0valyfe
Of ze samen werken is niet meteen een zorg aangezien ik redelijk populaire producten ga aanschaffen. Maar goed, ik wou gewoon even weten of er niets mis is met het vragen van een lagere prijs. Bedankt voor alle replies :) Dit topic mag dicht.

Iedereen bedankt _/-\o_

• Bumba007
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 26-01 09:02
Voeg me eens toe op msn, ik wil je gerust helpen met het samenstellen van een pc. Eventueel kan ik deze ook voor jou in elkaar steken enzo of gewoon advies. ( velihan005 at hotmail punt com )

Verder over de prijzen van Alternate.be, bijna ALLES goedkoop tot zeer goedkoop wat op onderdelen betreft en hebben ook de grootste keuze maar processors vind je nog goedkoper bij bv. Tones Mechelen fzo.

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:53

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Bumba007 schreef op zondag 01 februari 2009 @ 21:43:
Voeg me eens toe op msn, ik wil je gerust helpen met het samenstellen van een pc. Eventueel kan ik deze ook voor jou in elkaar steken enzo of gewoon advies. ( velihan005 at hotmail punt com )

Verder over de prijzen van Alternate.be, bijna ALLES goedkoop tot zeer goedkoop wat op onderdelen betreft en hebben ook de grootste keuze maar processors vind je nog goedkoper bij bv. Tones Mechelen fzo.
A: Iemand hulp aanbieden is prima, maar we stellen het hier op GoT meer op prijs als iemand gewoon op het Forum geholpen wordt, dan kan elke lezer er misschien wat van leren :)
Dit topic gaat volgens mij helemaal niet over problemen rond het samenstellen van een PC. Mocht TS dáár niet uitkomen dan kan hij daarvoor prima elders op GoT terecht en kan je hem daar helpen :)

B: Het gaat hier ook niet over waar bepaalde onderdelen het goedkoopst zijn, daarvoor hebben we de Pricewatch. Er loopt hier een discussie over de mogelijkheden om af te dingen bij lokale winkels, om zodoende meer in de buurt te komen van de prijzen van Webshops terwijl je toch bij je vertrouwde lokale shop terecht kan.

Graag dus gewoon on-topic verder :)

En om dat meteen maar even een duit in het zakje te doen: Mijn ervaring is dat lokale winkels best wat met hun prijs willen doen, zeker als je er een compleet systeem (of de losse onderdelen daarvoor) aanschaft en niet enkel één los product. Echt meegaan met internetprijzen zullen ze niet doen, maar korting bedingen kan je altijd wel proberen :)

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• crazyx
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:11
Je kan er idd wel wat korting krijgen, maar dat gaat nooit die 150-200 euro zijn.

Ik zou, zoals al eerder vermeld is, gewoon een systeem nemen uit de best buy guide en die een beetje aanpassen naar wat je zelf nodig hebt. Die dan gewoon bestellen bij Alternate en daar afhalen, evt kan je daar nog bijkomend advies krijgen. Naar mijn ervaring zijn ze bij Alternate Belgie toch zeer klantvriendelijk.

• StarWing
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17:58

StarWing

Huh ?!?

//deels-offtopic

Indien je echt goede service wilt in .BE moet je naar een van de tones winkels kijken.
Zelf alleen maar goede ervaringen mee.

Prijzen zullen ook wel beter zijn dan bij de pcboer om de hoek.

Indien je dit een weekje vroeger had beslist kon je profiteren van de "dumpweek" en zo xtra korting krijgen.

//deels-offtopic 2
Bij azerty is het niet echt moeilijk om te bestellen hoor, vorig jaar daar een systeem gekocht.
Accountje aanmaken, klikkerdeklik op de producten, next next, bevestigingsmail, betalen et voila.. maar das zo bij iedere online store zeker ?

Page intentionally left blank.

• Bumba007
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 26-01 09:02
Verzending was €15 bij een bestelling van €500 dacht ik bij Azerty. ( Een paar maand geleden dan bij mij )
Pagina: 1