cwRsync: Windows - Windows via SSH

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joolee
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Na lang zoeken naar een goede backup tool heb ik besloten te gaan voor rSync. Reden daarvoor zijn de goede compressie, diff synchronisatie en de mogelijkheid voor een goede (client) gui.

Ik maak gebruik van de volgende software:
- CopSSH 2.0.1 (met OpenSSH Server)
- cwRsync 3.0.1
- DeltaCopy Client (gebruik ook de comandline voor het testen)

Gelukt:
- Verbinding via SSH met enkel een username & private key
- Synchronisatie uitvoeren via SSH.

Momenteel moet ik voor iedere extra backup gebruiker een nieuwe Windows gebruiker maken, deze authoriseren via copSSH en dan nog een SSH key genereren zonder wachtwoord. Is het mogelijk / slim om alle synchronisaties via één SSH user te laten lopen en daarbij verschillende 'modules' toe te voegen aan rsyncd.conf?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
use chroot = false
strict modes = false
hosts allow = *
log file = rsyncd.log

# Module definitions
# Remember cygwin naming conventions : c:\work becomes /cygwin/c/work
#
[Test]
path = /cygdrive/d/Files
read only = false
transfer logging = yes
comment = Redhead User Files
secrets file = users.conf

Momenteel negeert de rsync de module "Test". Als ik bij DeltaCopy de mogelijke directory's opvraag komt wel Test naar voren maar bij een synchronisatie komt de data te staan in D:/software/cwRsync/Home/BackupUser/Test/
Ook hoeft er na de SSH authentificatie geen rSync wachtwoord meer opgegeven te worden. Wat doe ik verkeert?
rsync.exe  -v -rlt -z -u --delete -e "ssh -l backupUser -i sshkey" "/cygdrive/C/Downloads/" "backup1.server.nl:Test/Downloads/"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turdie
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20-08-2024
Waarom gebruik je niet gewoon robocopy? Volgens mij maak je, het je zo onnodig moeilijk.
Joolee schreef op zaterdag 31 januari 2009 @ 21:26:

Momenteel moet ik voor iedere extra backup gebruiker een nieuwe Windows gebruiker maken, deze authoriseren via copSSH en dan nog een SSH key genereren zonder wachtwoord. Is het mogelijk / slim om alle synchronisaties via één SSH user te laten lopen en daarbij verschillende 'modules' toe te voegen aan rsyncd.conf?
Waarom draait je backup onder meerdere gebruikers? Mij lijkt het handig om de backup ondereen user te laten lopen i.p.v van verschillende users, maakt het ook makkelijker in de toekomst als je moet gaan troubelshooten waarom de backup fout gaat o.i.d.

Ik snap niet precies wat je probeert te bereiken en hoe je wil gaan backuppen (incrementeel/daily/full). Kun je eens proberen uit te leggen hoe je omgeving eruit ziet?

[ Voor 115% gewijzigd door Turdie op 31-01-2009 22:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 06:29
Waarom gebruik je niet gewoon robocopy? Volgens mij maak je, het je zo onnodig moeilijk.
Maar nu kan je server ergens op de wereld staan, en je hoeft alleen maar een SSH connectie te kunnen maken. Met RoboCopy ben je altijd verplicht om een "windows" connectie naar die machine te hebben, firewall technisch een werkeld van verschil.Daarbij kan robocopy geen diff synchronisatie uitvoeren. Files worden dus altijd volledig gecopieerd. Ondanks de huidige internet verbindingen, maakt dit een groot verschil uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joolee
  • Niet online
De bedoeling is inderdaad dat laptops, overal ter wereld, een backup kunnen sturen naar een fileserver. Zolang er altijd een up-to-date kopie op die server staat regel ik daar de zaak wel verder met Cobian.

Ik heb al syncback geprobeerd maar die is nu al een paar weken bandbreedte aan het verstoken omdat het moeite heeft een bestand van 1,5GB te versturen via FTP. rSync leek mij daarom een betere oplossing.

//Edit:
Bovendien kan ik voor rSync zelf nog wel een gebruiksvriendelijk GUI schrijven.

[ Voor 9% gewijzigd door Joolee op 01-02-2009 15:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joolee
  • Niet online
Ik van 't weekend maar eens proberen een Linux server op te zetten. Dan kan ik wel eenvoudig voor iedere nieuwe backup gebruiker een linux user maken die ook beperkte rechten krijgt via SSH.