[HP2510p] Snellere HDD gezocht

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark Wanderer
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11-08-2024
Beste Mensen,

Heb hier een 2510p laptop van HP (zon travelding, heel klein).

Probleem is dat de 1,8 inch 4200RPM PATA hdd erg traag is.
Hierover heb ik 3 vragen:

- Ik heb een 120GB 5400RPM PATA schijf gevonden (hp part "467847-001"), maar deze is niet/slecht/alleen extreem duur verkrijgbaar in Nederland, en buiten nederland moet je overal een quote voor het ding aanvragen. Weet iemand een site waar je een hp nummer kan intikken, en dan je dan een lijst met vervangingsonderleden te krijgt (niet-genuine HP parts) ??
- Is er voor 1,8 inch pata drives een standaard aansluiting? Zo ja, wordt deze gebruikt voor de 2510P?
- Zul je het verschil in prestaties merken tussen 4200 RPM en 5400 RPM?

hand·te·ke·ning (de ~ (v.))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark Wanderer
Schopje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:54

Onbekend

...

Hoewel tussen het toerental bijna 25% verschil zit, zal de snelheidsverhoging van de harde schijf zeker geen 25% zijn.
Maar wat doe je allemaal precies op die laptop?
En heb je Vista er op staan? Dit besturingssysteem is gewoon een stuk trager dan XP en je processor is dan meestal de bottleneck.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark Wanderer
Onbekend schreef op donderdag 05 februari 2009 @ 17:58:
Hoewel tussen het toerental bijna 25% verschil zit, zal de snelheidsverhoging van de harde schijf zeker geen 25% zijn.
Maar wat doe je allemaal precies op die laptop?
En heb je Vista er op staan? Dit besturingssysteem is gewoon een stuk trager dan XP en je processor is dan meestal de bottleneck.
Hmm nee er staat geen vista op, allereerste was ik heb gedaan is XP erop zetten.
Wat ik open is autocad tekeningen van 30 mb. Zodra die eenmaal geopend zijn, loopt t allemaal supersoepel.
Het is echt de hdd. Als je outlook opent, moet je dus lang wachten, omdat hij die PST in moet lezen enzovoort. Je merkt het echt dat de hdd altijd moeilijk aan het doen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackangel
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16-05 15:46
De 1.8" PATA hdd's hebben een standaard aansluiting, een zogenaamde ZIF connector. Hiervoor kun je ook SSD's krijgen, die vermoedelijk een veel hogere performance boost geven dan van 4200rpm naar 5400rpm. Helaas wel met een hoger prijskaartje, ik weet dat mtron er een aantal heeft. Op ebay betaal je voor 32GB een dikke 200E. Misschien zijn er nog andere varianten, maar daar heb ik zelf nooit naar gekeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparta
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 02-05 16:32
blackangel schreef op donderdag 05 februari 2009 @ 18:52:
De 1.8" PATA hdd's hebben een standaard aansluiting, een zogenaamde ZIF connector. Hiervoor kun je ook SSD's krijgen, die vermoedelijk een veel hogere performance boost geven dan van 4200rpm naar 5400rpm. Helaas wel met een hoger prijskaartje, ik weet dat mtron er een aantal heeft. Op ebay betaal je voor 32GB een dikke 200E. Misschien zijn er nog andere varianten, maar daar heb ik zelf nooit naar gekeken.
Dit kan ik beamen inderdaad; hier op het werk hebben we tientallen 2510p's, bijna allemaal met de standaard 4200rpm 100Gb schijf. Enkelen hebben er een SSD-variant inzitten en het verschil is behoorlijk (zoals het moet zijn met ssd, natuurlijk..).
Helaas wel aan de prijs, maar als ik naar wat snellers zocht zeker een interessante optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark Wanderer
Sparta schreef op vrijdag 06 februari 2009 @ 08:28:
[...]

Dit kan ik beamen inderdaad; hier op het werk hebben we tientallen 2510p's, bijna allemaal met de standaard 4200rpm 100Gb schijf. Enkelen hebben er een SSD-variant inzitten en het verschil is behoorlijk (zoals het moet zijn met ssd, natuurlijk..).
Helaas wel aan de prijs, maar als ik naar wat snellers zocht zeker een interessante optie.
Goed dat ik iemand tref die het probleem kan beamen ;)

Je bent mijn held als je even een artikelcode/bestelnummer oid hier post van die SSD. 200 tot 250 geen probleem, als het maar sneller is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiepeks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 04-05 11:32
Ik zie in de PW 1.8" van Intel 80 Gb voor een 'whopping' 390E

(ik heb zelf de mini-note 2133 van HP, ook interesse)

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark Wanderer
tiepeks schreef op maandag 09 februari 2009 @ 15:40:
Ik zie in de PW 1.8" van Intel 80 Gb voor een 'whopping' 390E

(ik heb zelf de mini-note 2133 van HP, ook interesse)
hmm thanks for effort, maar dit is SATA. dat ding pakt toch alleen PATA ?
er zit nu een 1,8 inch pata hdd in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 19:18
Is deze SSD dan niets voor jou. Volgens deze press release hebben ze ook een 128 GB versie, maar die zie ik zo snel niet op de website.

Ook Runcore zou er ook moeten hebben. Evenals Intel en Samsung.

En als je nog even langer googled dan de 3 minuten die ik erin heb gestoken, dan vind je er vast nog meer ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark Wanderer
LuukNouwen schreef op maandag 09 februari 2009 @ 17:19:
Is deze SSD dan niets voor jou. Volgens deze press release hebben ze ook een 128 GB versie, maar die zie ik zo snel niet op de website.

Ook Runcore zou er ook moeten hebben. Evenals Intel en Samsung.

En als je nog even langer googled dan de 3 minuten die ik erin heb gestoken, dan vind je er vast nog meer ;)
Mjah maar voor dit geld weet ik liever wel zeker dat ie echt compatible is met een 2510p. Volgens mij betekent ZIF aansluiting niet per sé P-ata of wel ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 19:18
Dark Wanderer schreef op dinsdag 17 februari 2009 @ 10:59:
[...]

Mjah maar voor dit geld weet ik liever wel zeker dat ie echt compatible is met een 2510p. Volgens mij betekent ZIF aansluiting niet per sé P-ata of wel ?
Niemand gaat jij een 100% garantie geven dat het werkt. Ook HP niet (ik heb er zelf gewerkt, dus ik ken de policy daar). Mocht je 100% zekerheid willen hebben, dan moet je bij HP of een partner van hun een onderdeel kopen met hetzelfde spare-partnummer. Maar daar heb je in dit geval weinig aan.

ZIF is volgens mij wel altijd P-ATA, maar er zijn verschillende soorten P-ATA. Vergelijk een een P-ATA-aansluiting op een 2,5" HDD maar eens met een 3,5" HDD.

Je kunt het beste je "oude" harde schijf er eens uithalen en dan die vergelijken met een SSD/HDD die je zou willen aanschaffen. Dat geeft denk ik het beste beeld. Kijk ook eens op deze link, want daar staat beschreven hoe je de harde schijf kunt vervangen en een gedeelte van de eisen waar deze aan moet voldoen. Helaas staat er bij de connector enkel P-ATA.

Daarnaast is dit met een simpele zoekopdracht te achterhalen (samen met wat moeite doen om de notebook uit elkaar te halen). Dit is niet om je aan te vallen, maar als ik jouw postgeschiedenis zie, dan valt me op dat je veel topics opent met vragen die je zelf en gemakkelijk kunt oplossen. In de meeste topic heb je binnen 10 posts een oplossing. Vaak reageer je op een gegeven moment niet eens meer. Steek er gewoon iets meer tijd in en je hebt het topic niet nodig en veel sneller een antwoord.

[ Voor 39% gewijzigd door L.N. op 17-02-2009 12:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark Wanderer
LuukNouwen schreef op dinsdag 17 februari 2009 @ 12:16:
[...]

Niemand gaat jij een 100% garantie geven dat het werkt. Ook HP niet (ik heb er zelf gewerkt, dus ik ken de policy daar). Mocht je 100% zekerheid willen hebben, dan moet je bij HP of een partner van hun een onderdeel kopen met hetzelfde spare-partnummer. Maar daar heb je in dit geval weinig aan.

ZIF is volgens mij wel altijd P-ATA, maar er zijn verschillende soorten P-ATA. Vergelijk een een P-ATA-aansluiting op een 2,5" HDD maar eens met een 3,5" HDD.

Je kunt het beste je "oude" harde schijf er eens uithalen en dan die vergelijken met een SSD/HDD die je zou willen aanschaffen. Dat geeft denk ik het beste beeld. Kijk ook eens op deze link, want daar staat beschreven hoe je de harde schijf kunt vervangen en een gedeelte van de eisen waar deze aan moet voldoen. Helaas staat er bij de connector enkel P-ATA.

Daarnaast is dit met een simpele zoekopdracht te achterhalen (samen met wat moeite doen om de notebook uit elkaar te halen). Dit is niet om je aan te vallen, maar als ik jouw postgeschiedenis zie, dan valt me op dat je veel topics opent met vragen die je zelf en gemakkelijk kunt oplossen. In de meeste topic heb je binnen 10 posts een oplossing. Vaak reageer je op een gegeven moment niet eens meer. Steek er gewoon iets meer tijd in en je hebt het topic niet nodig en veel sneller een antwoord.
Bedankt voor je informatie. Het is zo dat ik deze laptop niet even uit elkaar kan halen, gezien diegene met de 2510p aan de andere kant van het land zit. Ik moet dus alleen maar afgaan op internetbronnen of iets compatible is of niet. Daarom zie ik het liefst een specifieke HDD gepost, van iemand die het getest heeft (HP laptops worden genoeg gebruikt, dus iemand heeft dit dus al heus wel een keer getest).

In reactie op je laatste alinea: Je hebt hierover gelijk, maar heb mezelf al iets beter opgevoed dan voorheen betreft het snel vragen om oplossingen (ask google first). Ik wil hierover wel zeggen dat het me ook zo lijkt dat als ik mijn vraag hier post, en binnen enkele dagen een sluitend antwoord op heb (met meestal ook de oplossing), het mij veel tijd bespaard. Dit is dan niet alleen ten voordele van mij, maar tevens voor mensen die in de toekomst een dergelijke specifieke vraag hebben, zij vinden dit topic dan wel met google, zodat zij ook direct een antwoord en/of oplossing hebben. Als ik deze post niet zou hebben gemaakt, dan zouden deze mensen het zelfde onderzoek moeten doen, wat hun ook weer tijd kost. De kennis is hier in huis, en mensen vinden het leuk dergelijke vragen te beantwoorden (anders zouden ze het immers niet doen lijk me), dus iedereen heeft hier baat bij, los van het feit of ik een beetje lazy (of te druk) ben om het zelf uit te zoeken.

Ik ga even verder uitzoeken ;) kom er op terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparta
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 02-05 16:32
Dark Wanderer schreef op maandag 09 februari 2009 @ 15:31:
[...]

Goed dat ik iemand tref die het probleem kan beamen ;)

Je bent mijn held als je even een artikelcode/bestelnummer oid hier post van die SSD. 200 tot 250 geen probleem, als het maar sneller is.
Zie je post nu pas, sorry :)
Zal vandaag op het werk eens kijken of ik er achter kan komen :)
We hebben hier de door HP-geleverde SSD; heb je weinig aan dus.

edit:
Sowieso zie je in deze PDF (pagina 22&23) dat hij standaard met een 64Gb SSD 1,8" P-ATA geleverd wordt.
hier vindt je nog een goede discussie over welke SSD het beste ondersteunt wordt, waarbij hier de RunCore 1.8" SSD's als beste aangemerkt worden.
Specifiek:
RunCore 64GB 5mm 1.8" ZIF SSD (best value) - $ 265
RunCore 16GB 5mm 1.8" ZIF SSD (best value) - $ 105
RunCore 32GB 5mm 1.8" ZIF SSD (best value) - $ 169

Zie overigens ook de TS van het topic dat ik hierboven aanhaal; daar staan een boel interessante foto's en analyzes in van de 1.8" ZIF aansluiting van de 2510p

Zie trouwens ook dit topic op GoT. :)

[ Voor 70% gewijzigd door Sparta op 23-02-2009 12:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MNTN
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17-05 22:59
Sparta schreef op maandag 23 februari 2009 @ 07:03:
[...]

Zie je post nu pas, sorry :)
Zal vandaag op het werk eens kijken of ik er achter kan komen :)
We hebben hier de door HP-geleverde SSD; heb je weinig aan dus.

edit:
Sowieso zie je in deze PDF (pagina 22&23) dat hij standaard met een 64Gb SSD 1,8" P-ATA geleverd wordt.
hier vindt je nog een goede discussie over welke SSD het beste ondersteunt wordt, waarbij hier de RunCore 1.8" SSD's als beste aangemerkt worden.
Specifiek:
RunCore 64GB 5mm 1.8" ZIF SSD (best value) - $ 265
RunCore 16GB 5mm 1.8" ZIF SSD (best value) - $ 105
RunCore 32GB 5mm 1.8" ZIF SSD (best value) - $ 169

Zie overigens ook de TS van het topic dat ik hierboven aanhaal; daar staan een boel interessante foto's en analyzes in van de 1.8" ZIF aansluiting van de 2510p

Zie trouwens ook dit topic op GoT. :)
@macintosh Kan jij zien welke SSD's HP heeft geleverd en wat de specs zijn (SLC/MLC etc etc )
Pagina: 1