Google blokkeert toegang tot alle sites door storing -update

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kw4h
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 22-09 09:00
Beste redactie,

In dit nieuwsitem (http://tweakers.net/nieuw...-door-storing-update.html) staat het volgende:
De storing kwam volgens Google door een fout bij Stopbadware.org, de non-profitorganisatie die Google de url's geeft van sites, waarvan bekend is dat ze malafide zijn. In de lijst met nieuwe url's stond het adres '/'. Google nam dat op in de database met 'foute' sites. Omdat elke url een '/' heeft, werden daarom alle sites geblokkeerd.
Als ik het stuk van Google zelf er op nalees, staat het volgende:
We maintain a list of such sites through both manual and automated methods. We work with a non-profit called StopBadware.org to come up with criteria for maintaining this list, and to provide simple processes for webmasters to remove their site from the list.
De interpretatie van de redactie is anders dan het blog aangeeft. Het blog zegt namelijk dat het samenwerkt met Stopbadware.org om criteria op te stellen waar websites aan moeten voldoen om op die lijst te komen. Het nieuwsitem zegt echter dat Google Stopbadware.org beschuldigt van het aanleveren van een foute lijst. Dat laatste is echter niet wat het blog zegt.

Ik zou graag een reactie hierop willen zien, het nieuwsitem komt namelijk partijdig over op deze manier.

Groeten,
- Kw4h

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilbert de Vries
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 01-10 14:24

Wilbert de Vries

Ex-hoofdredacteur
Scherp opgemerkt. Het artikel is aangepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kw4h
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 22-09 09:00
Dank!

Het schijnt trouwens zo te zijn dat er inderdaad een beschuldiging op het Googleblog heeft gestaan, echter is dit aangepast. Ik ga er dus vanuit dat het nieuwsitem de eerste versie van het Googleblog item als basis had, en dat het nog niet gelijk was getrokken met de nieuwe versie van het Googleblog item.
De eerste versie heb ik echter nooit gelezen, dus heel zeker weet ik het niet.

- Kw4h

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfredo
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 31-07 19:40
Het staat er dus nog steeds fout, StopBadWare levert helemaal geen lijst met malafide webadressen aan.
De storing kwam volgens Google door een menselijke fout. Stopbadware.org, de non-profitorganisatie die Google voorziet van een lijst met malafide webadressen, had in zijn jongste overzicht ook het adres '/' opgenomen.
Volgens het blog van StopBadWare:
Google has posted an update on their official blog that erroneously states that Google gets its list of URLs from us. This is not accurate. Google generates its own list of badware URLs, and no data that we generate is supposed to affect the warnings in Google’s search listings.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoudwokke
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 11:39

arnoudwokke

Redacteur
*zucht* Google heeft deze zaterdag dus twee keer geblunderd...

Er waren inderdaad twee verschillende verklaringen van Google. In de eerste wees Google met de beschuldigende vinger naar StopBadware ('verkeerde lijst aangeleverd', en dat was ook de basis van de aanvulling op het nieuwsbericht), maar die organisatie wees er daarna op dat er geen hout van klopte. Vervolgens is het een (of twee) keer aangepast door Google.
StopBadWare zegt overigens op zijn eigen site dat het een 'common misconception' is dat zij lijsten aanleveren met malafide sites (een misverstand dat dus ook binnen Google bestaat!): in feite is het dus omgekeerd inderaad, StopBadware levert volgens de faq lijsten aan van sites die onterecht op die 'zwarte lijst' van Google staan.

Omdat dat inderdaad nog niet strookte met het bericht, heb ik dus nogmaals het bericht gewijzigd, met dank voor de melding :).