[VISTA] GA-MA790GP-DS4H & SPDIF problemen (hort-stoot)

Pagina: 1
Acties:

• Wish
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online

Wish

ingwell

Topicstarter
Hallo,

Vandaag mijn HTPC geupgraded van een oude A8N-E naar de Gigabyte GA-MA790GP-DS4H.

Specs voor zover nodig:
  • MB: Gigabyte GA-MA790GP-DS4H (specs)
  • CPU: AMD Athlon X2 5050E
  • Geheugen: 4x 1 GB
  • OS: Windows Vista Home Premium 32bit (en ja... ik weet dat van dat geheugen ;) )
  • Audio chip set: High quality 106dB SNR ALC889A HD audio
Het issue: mijn vorige incarnatie van mijn HTPC had geen enkel probleem met het geluid naar mijn Harman Kardon receiver te sturen via SPDIF. Mijn nieuwe setup echter wel. In principe dezelfde setup, ook via SPDIF out naar de receiver toe, maar:

Als ik een mp3 afspeel of een .avi krijg ik wel geluid via de boxen, maar met horten en stoten. Alsof hij telkens even aarzelt. Wel geluid [eeeeeeeeh] wel geluid [eeeeeeh] etcetera.
Bij het testen van de audio configuratie via de Realtek en Dolby tools hetzelfde geluidsbeeld: haperend geluid.

En geen idee waar dit aan kan liggen. Wat heb ik al gedaan:
  • Verschillende versies van de (Realtek) audio drivers geprobeerd (oud en nieuw).
  • Alle opties in de Realtek configuratie aangepast. Ook Dolby 5.1 forceren of stereo output maakt niet uit.
  • Codecs waarvan ik dacht dat die misschien interfereerden verwijderd.
  • Gigabyte FAQ geraadpleegd
  • Google op verschillende wijzen geraadpleegd
  • GOT geraadpleegd
En natuurlijk, misschien gebruik ik de verkeerde zoektermen, maar ik heb de oplossing nog niet kunnen lezen.
Iemand enig idee?

No drama

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

> AUD

• Firestorm
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05-11-2025

Firestorm

Ik hou altijd schroefjes over

probeer eens een andere kabel... klinkt alsof het signaal niet goed aankomt.

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16:41
Heb je een verse installatie gedaan na je hardware-upgrade?

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• Wish
  • Nu online

Wish

ingwell

Topicstarter
Firestorm schreef op zondag 01 februari 2009 @ 15:56:
Lijkt me stug en heb op dit moment even geen alternatieve liggen helaas. Maar tot de hardware upgrade geen centje pijn met de kabel. Zou ook niet weten wat daar zo snel aan kapot kan gaan als hij gewoon in de kast blijft liggen tot het opnieuw aansluiten.
Xander schreef op zondag 01 februari 2009 @ 16:03:
Heb je een verse installatie gedaan na je hardware-upgrade?
Jazeker, helemaal vers. Zelfs nieuwe harde schijf voor het OS etc etc. Chipsetdrivers ook vers. Alles kraakvers.

Verder ben ik deze gebruiker nog tegengekomen op het gigabyte forum. Hij heeft vergelijkbare problemen met SPDIF op een iets ouder MB, namelijk de GA-MA78GM-2SH.

Als uiteindelijke verklaring geeft hij dit:
OK ben met een andere GA-MA78GM-2SH gebruiker in aanraking gekomen die ook tegen een probleem aanliep met een DTS versterker welke geen geluid gaf omdat de SPDIF connector (intern) geen 48KHz geeft... rommel dus.
Zou dat betekenen dat de het MB niet de standaard 48Khz doorgeeft terwijl dit (vziw) geen standaard is? Is dat überhaupt mogelijk?

No drama

• Wish
  • Nu online

Wish

ingwell

Topicstarter
Firestorm schreef op zondag 01 februari 2009 @ 15:56:
+1 Firestorm.

Gisteren in frustratie toch maar even de case een beetje uit de mediakast getrokken en gefiddled met het snoertje en het er opnieuw ingeschoven.

Geen gestotter meer :X

4 dagen frustratie en 4 threads op verschillende fora verder en ik had gewoon naar de 1e reply moeten luisteren. Mooie les in nederigheid.

Thanx.

No drama

• Firestorm
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05-11-2025

Firestorm

Ik hou altijd schroefjes over

:Y)
Tof dat je nog even laat weten waar het in gezeten heeft, maakt dit (kleine) topic waardevol voor het forum!
geen dank, have fun! *O*
Pagina: 1