Toon posts:

Mijn 6400 RAM blijkt 5300 RAM

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik hoop iemand me hier kan helpen. Ik heb net met pijn en moeite Vista 64-bit geinstaleerd om nog wat nut van mijn nieuw gekochte 2 Gb RAM te hebben. Ik had al 2 x 1Gb DDR2 PC2-6400 (400MHz) van Kingston en ik heb nu 2 x 1Gb DDR2 PC2-6400 (400MHz) Kingston HyperX erbij gekocht. Ik heb de twee stickies goed geinstaleerd, want Vista herkent ze, maar ik heb ook CPU-Z gedraait om wat meer te zien en wat blijkt: mijn nieuwe stickies zijn 2x 1 Gb PC2-5300(333MHz) Kingston HyperX.

De verpakking zegt dat het 6400 stickies zijn, CPU-Z zegt dat het 5300's zijn. Hebben ze in China de verkeerde sticks in de verpakking gedaan? Is CPU-Z een slecht programma of is het bewijs genoeg dat ik mijn aankoop terug kan sturen voor RAM wat wel de goede snelheid heeft? Ik heb ze trouwens bij Databyte gekocht.

• Snippertje
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 23:16

Snippertje

Light up your life

Verwijderd schreef op zaterdag 31 januari 2009 @ 18:09:
Ik hoop iemand me hier kan helpen. Ik heb net met pijn en moeite Vista 64-bit geinstaleerd om nog wat nut van mijn nieuw gekochte 2 Gb RAM te hebben. Ik had al 2 x 1Gb DDR2 PC2-6400 (400MHz) van Kingston en ik heb nu 2 x 1Gb DDR2 PC2-6400 (400MHz) Kingston HyperX erbij gekocht. Ik heb de twee stickies goed geinstaleerd, want Vista herkent ze, maar ik heb ook CPU-Z gedraait om wat meer te zien en wat blijkt: mijn nieuwe stickies zijn 2x 1 Gb PC2-5300(333MHz) Kingston HyperX.

De verpakking zegt dat het 6400 stickies zijn, CPU-Z zegt dat het 5300's zijn. Hebben ze in China de verkeerde sticks in de verpakking gedaan? Is CPU-Z een slecht programma of is het bewijs genoeg dat ik mijn aankoop terug kan sturen voor RAM wat wel de goede snelheid heeft? Ik heb ze trouwens bij Databyte gekocht.
De SPD staat vaak lager afgesteld zodat hij sowieso boot. Waarschijnlijk werken die stickies met 2.1 volt, dit staat niet standaard aan in de bios.

Discord kanaal: https://discord.gg/X3CqdTKd

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 00:29
Kijk je op het memory tabblad, of op het SPD tabblad?
Kijk eens op de SPD naar de waardes die daar staan.
Hoogstwaarschijnlijk staat daar bij JEDEC 333MHz (bij 1,8V) en bij EPP 400MHz (bij 2,0V).
Dan is het slechts een kwestie van het voltage omhoog te gooien en de juiste devider in te stellen :).
Post eventueel eens een screenshot.

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

• Wackoz
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 00:25
Kijk even op de stickers van de modules. Daar staat precies op wat voor sticks het zijn. Als jij PC6400 geheugen gekocht hebt maar er zitten 2 PC5300 modules in de verpakking dan moet je uiteraard terug gaan en ze laten ruilen ;)

één is geen, twee is één

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 12-07 17:19

Bolletje

Moderator Harde Waren
Q4: Why does CPU-Z misreport my memory module specification ? For example, my DDR2-800 is reported as DDR2-667.
A: The memory theorical bandwidth is computed using the module access time information for the maximal CAS# latency value, included in the SPD area. If the computed bandwidth is lower than the one specified on the memory module, that means that the SPD information on the module is not correctly programmed, or most likely that the bandwidth is not given at the default memory voltage, but at a voltage defined in an extended profile (EPP or XMP).

:'), staat letterlijk op de CPU-z site.

Je moet dus even het BIOS induiken. Alles goed instellen (eventueel de spanning), opslaan en opnieuw opstarten :)

Verwijderd

Topicstarter
Dank jullie. Ik ben al iets wijzer geworden. Ik heb op de site van Kingston gekeken en mijn nieuw geheugen zou op 2.0 V moeten lopen, maar volgens CPU-Z op de SPD tabblad staat die op 1.8 V.

Ik heb al in de BIOS gekeken (mobo is ASUS M2N-SLI Deluxe) en daar is het mogelijk om het DDR2 voltage van auto op bijvoorbeeld 2.0 V te zetten, maar ik neem aan dat mijn oude geheugen gewoon op 1.8 V zou moeten lopen. Zou het mijn oud geheugen kwaad doen als ik het voltage handmatig op 2.0 V zet? Of is er een wat nettere manier om mijn twee setjes geheugen op twee verschillende voltages te laten lopen?

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-07 00:23
Voor zover ik weet zijn er geen moederborden die qua voltage onderscheid kunnen maken tussen verschillende DIMM's. Al met al was het eigenlijk niet zo handig van je om verschillende DIMM's te halen. Practisch gezien kun je gewoon 2.0 volt op die andere DIMM's zetten en waarschijnlijk kunnen ze er wel tegen, maar er valt eigenlijk niets te garanderen of met zekerheid te zeggen zodra je buiten de specificaties van de fabrikant gaat.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

• Malantur
Wat voor oud geheugen is het?
Je kan ook proberen om het op 1,8V te zetten en handmatig op 800MHz, met bv 5-5-5-15 timings.
De kans is groot dat beide latjes zo ook wel doen.
Gewoon alles op 2,0V zetten kan je ook doen, normaal zal het weinig invloed hebben op je oude geheugen (het zal wel iets warmer worden).
En anders kan je nog altijd 2x2GB kopen en je oude geheugen op V&A of ebay verkopen.

Verwijderd

Topicstarter
Het oude geheugen is TakeMS.

Ik heb net via de BIOS het DDR2 voltage op 2.0 V gezet, maar dat haalde volgens CPU-Z niets uit. Is CPU-Z uberhaupt wel een goede utility om dit te bekijken? De SPD tabel geeft neem ik aan alleen theoretische data weer. Is er een utility wat ik kan gebruiken om het daadwerkelijke voltage te zien?

Ik heb verder SIW gebruikt en EVEREST en allen geven ze in de SPD aan dat het om 5300 RAM gaat.

Aha! Ik lees hier in de datasheet:

Each module pair has been tested to run at DDR2 800MHz at low latency timing of 5-5-5-15 at 2.0V. The SPD is programmed to JEDEC standard latency 667Mhz timing of 5-5-5-15 at 1.8V.

Dus geen wonder. Ik heb in ieder geval dus de goede latjes. :)

Ik laat mijn voltage gewoon op 1.8 V, maar ik zou wel de snelheid naar 400 MHz per latje willen brengen. Wat voor een utility kan ik daarvoor gebruiken? En welke waarden moet ik dan aanpassen?

• kalizec
Je moet dan natuurlijk niet alleen het voltage op 2.0 zetten, maar ook de overige spullen met het handje instellen in je BIOS. Kortom, ga die BIOS in en stel in zoals het 'moet' staan.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

• Malantur
Zet bij je geheugeninstellingen je geheugen op 400MHz (volgens mij aangeduid als DDR800 op je Asus M2N-SLI Deluxe), timings op 5-5-5-15 (respectievelijk CL - TRCD - TRP - TRAS) en voltage op 1,8V, dat is alles :)
Daarna even Memtest86+ draaien om te kijken of je ondervolt stabiel is.

• kalizec
Malantur schreef op zaterdag 31 januari 2009 @ 21:37:
Daarna even Memtest86+ draaien om te kijken of je ondervolt stabiel is.
En indien instabiel of boot-problemen:
- Hetzelfde proberen maar dan op 1,9 volt.
- Hetzelfde proberen maar dan op 2,0 volt.

Verwijderd

Topicstarter
Volgens SIW draaien ze alle vier nu op 800 MHz en de bios staat op 2.0 Volt. Ik draai vanacht nog even memtest, maar dat moet wel goed gaan.

Dames en heren, alle bandkt voor jullie hulp. :)
Pagina: 1