Hoe bios upgraden van notebook

Pagina: 1
Acties:

• AnD
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 02-11-2025
Ik heb een notebook van Compal, namelijk de jhl90 en ik heb gezien dat ik met een zeer oude bios zit dus wou ik die van mijn notebook upgraden (dan start die misschien ook wat sneller op).

Het probleem is dat ik geen diskettestation in m'n laptop heb en ben ik verplicht het te doen met een cd/dvd.
Met een USB MP3 speler heb ik het ook al geprobeerd met behulp van het programma HP USB Disk Storage Format tool, maar dit wil niet lukken omdat het blijft klagen dat mijn usb disk protected is alhoewel ik het niet kan beveiligen met een knop of eender wat. Dus blijft er maar 1 optie over met een cd of dvd.

Ik heb al een aantal dingen geprobeerd, maar het wil niet lukken, ik ben ook al met magic iso aan het prullen geweest wat maar niet wil lukken omdat als ik een bootable image open van een diskette dan kan ik mijn bios bestanden er niet bijzetten omdat het dan te groot word :s

Wie weet hoe ik dus een bootable disc maak waar de bios bestanden opstaan en zodat het in dos start ?

• Burner NL
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 06-01 12:50
Op de website van bootdisk.com staan diverse mogelijkheden beschreven.

[ Voor 24% gewijzigd door Burner NL op 31-01-2009 16:18 ]

• AnD
Volgens mij werkt het niet met mijn usb stick (creative zen), ik heb ook nog unetbootin geprobeerd en daarmee werkt het ook niet. Op de laptop en op 2 andere computers geprobeerd om ermee op te startten en het OS word gewoon gestart (ja, ik heb in de bios het zo gezet dat de usb als eerste moest opstarten).

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Waarom gebruik je niet gewoon een bootable cd? Dat werkt ook prima.

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16:47
Terw_Dan schreef op zaterdag 31 januari 2009 @ 19:41:
Waarom gebruik je niet gewoon een bootable cd? Dat werkt ook prima.
Idd, bootable cdtje maken en gaan. 700Mb ruimte lijkt me voldoende ;)

1. Download een bootdisk
2. Maak hier een image van
3. Edit dit image, cdromspeler erin (indien niet aanwezig), overbodige crap eruit (config.sys/autoexec.bat)
4. Fik bootable cd, met alle files die je nodig hebt, en gebruik image als bootdeel
5. Booten en flashen

Maar belangrijker: 'sneller opstarten' vind ik persoonlijk niet echt een spannende reden om je bios te flashen, met alle bijbehorende risico's. Hoogstens de post-time zal verkort worden, maar dat zal minimaal schelen. (en met een beetje tweaken bereik je zelf ook al aardig verkorting van de posttijd). Vraag me uberhaupt af of dat in een bios-release versneld wordt.

• AnD
DJSmiley schreef op zaterdag 31 januari 2009 @ 19:48:
[...]

Idd, bootable cdtje maken en gaan. 700Mb ruimte lijkt me voldoende ;)

1. Download een bootdisk
2. Maak hier een image van
3. Edit dit image, cdromspeler erin (indien niet aanwezig), overbodige crap eruit (config.sys/autoexec.bat)
4. Fik bootable cd, met alle files die je nodig hebt, en gebruik image als bootdeel
5. Booten en flashen

Maar belangrijker: 'sneller opstarten' vind ik persoonlijk niet echt een spannende reden om je bios te flashen, met alle bijbehorende risico's. Hoogstens de post-time zal verkort worden, maar dat zal minimaal schelen. (en met een beetje tweaken bereik je zelf ook al aardig verkorting van de posttijd). Vraag me uberhaupt af of dat in een bios-release versneld wordt.
Ik heb dat al geprobeerd, maar als ik dan mijn bestanden die nodig zijn voor het flashen erbij zet dan zie ik ze niet als ik van de boot disc heb geboot ?

• Dysmael
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01-08-2019
Jawel, dan zie je ze wel.

Dat was misschien wel erg bot...

Als ik zo lees hoe je een bootable CD maakt ga ik ervanuit dat er van FDD emulatie sprake is.
In je bootable disc gedeelte moet dan al de cdromdrivers geladen worden (standaard win98boot image is daar prima voor)
Je kan daarna naar je cdrom-station gaan om de bestanden te zien.

[ Voor 86% gewijzigd door Dysmael op 31-01-2009 21:30 ]

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:33
Kijk eens of er geen tooltje is om je BIOS mee te flashen. Tegenwoordig zitten bij alle moederborden en laptops wel een tool om je BIOS vanuit Windows te kunnen flashen.

• AnD
GENETX schreef op zondag 01 februari 2009 @ 12:37:
Kijk eens of er geen tooltje is om je BIOS mee te flashen. Tegenwoordig zitten bij alle moederborden en laptops wel een tool om je BIOS vanuit Windows te kunnen flashen.
Op de cd die meegeleverd is staan alleen drivers.
Bij mijn vorige laptop heb ik toen ook de bios geflashed, maar ik kan me niet goed meer herinneren wat ik toen gedaan heb, alhoewel het ook gedaan was met een cd.

EDIT: Ik heb net nog eens geprobeerd met nero een bootdisc te maken met behulp van een windows98 opstartdiskette en als ik die test op een dektop pc dan werkt het en op de laptop klaagt die dat die geen cdrom driver (mscdex) kan laden. Misschien omdat de laptop drive sata is ?

[ Voor 22% gewijzigd door AnD op 01-02-2009 14:54 ]

Pagina: 1