internet via server of via router?

Pagina: 1
Acties:

• swarthur
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 22-03-2025
Geachte bezoekers,

Op ons kantoor hebben we een server staan met windows 2003 sbs. Momenteel staat de router in verbinding met de server en deelt die het internet met onze clients (+/- 7). Is het verstandiger om onze server minder te belasten en het internetverkeer gewoon over de router te laten lopen en de server gebruiken voor de overige taken? of is het internetverkeer een zeer lage belasting en kan alles zo blijven?

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Als jij geen proxy o.i.d. hoeft te gebruiken, dan kun je het net zo goed via de router laten lopen. Dan ligt het internet er ook niet direct uit wanneer de server plat ligt.

• LuckY
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Als je er geen verstand van heb afblijven :+
Anders krijg je straks problemen met verkeerde ingestelde DNS servers en Activedirectory accounts.
if it aint broke ,........

• smeerbartje
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 08-03 09:54
Een verbinding delen via NAT kost bijna niets aan resources; dus lekker laten staan zo!

• swarthur
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 22-03-2025
Fijn dat wilde ik even weten. Gelukkig weet ik er wel het een en ander vanaf maar vroeg me af of het veranderen zin heeft of dat ik mijn tijd beter ergens anders in kan steken. Bedankt!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-02 09:48

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Je moet sowieso niet gaan veranderen voor het veranderen maar enkel als je er voordeel in ziet.

• Bierkameel
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Bierkameel

I use Debian btw

Ik ben nooit voorstanden geweest om en je files, AD, ISA en Exchange op 1 server te draaien.
Als je een beetje achterloopt qua patches loop je best een risico met een SBS server direct aan een het internet, ik hing dan er dan ook altijd een router voor, eventueel eentje met VPN verbindingen.

Voor de snelheid zal het overigens geen reet uitmaken.

[ Voor 9% gewijzigd door Bierkameel op 31-01-2009 19:15 ]

Alle proemn in n drek

• Dutch2007
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 06-03 08:45
let er wel op...

mocht je ooit gaan upgraden naar sbs2008...

sbs2008 ONDERSTEUND nog maar 1 NIC *netwerkkaart* internet sharing is dan NIET meer mogelijk.......

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:46
^ 1 fysieke ethernet NIC met tcp/ip stack, wel vlan's en vnic's of getrunkte/geteamde nics (maar niet supported).

Ik zou het via je router laten lopen.. weer een SPOF minder. Als je je SBS als primair DNS en je router als secondair DNS gebruikt gaat dat prima.
Als je ook DHCP op je router wil gebruiken heb je meestal geen ondersteuning voor AD dns registratie en wins.. zolang je dat niet nodig hebt geen probleem maar anders moet je dat op je SBS blijven draaien.

[ Voor 13% gewijzigd door DukeBox op 31-01-2009 19:29 ]

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:09

ralpje

Deugpopje

DukeBox schreef op zaterdag 31 januari 2009 @ 19:24:
Ik zou het via je router laten lopen.. weer een SPOF minder. Als je je SBS als primair DNS en je router als secondair DNS gebruikt gaat dat prima.
Als je ook DHCP op je router wil gebruiken heb je meestal geen ondersteuning voor AD dns registratie en wins.. zolang je dat niet nodig hebt geen probleem maar anders moet je dat op je SBS blijven draaien.
clients binnen een AD omgeving een andere dns geven dan de dns-en van je AD omgeving is vragen om problemen...
.

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:46
ralpje schreef op zaterdag 31 januari 2009 @ 19:28:
clients binnen een AD omgeving een andere dns geven dan de dns-en van je AD omgeving is vragen om problemen...
Daarom schrijf ik ook primair dns van je server opgeven.

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
Dutch2007 schreef op zaterdag 31 januari 2009 @ 19:18:
let er wel op...

mocht je ooit gaan upgraden naar sbs2008...

sbs2008 ONDERSTEUND nog maar 1 NIC *netwerkkaart* internet sharing is dan NIET meer mogelijk.......
'upgraden' naar 2008 is soweiso niet mogelijk, je kan enkel migreren (=clean install op dezelfde hardware) of een nieuwe installatie op andere hardware al dan niet in hetzelfde domain tbv migratie

A wise man's life is based around fuck you

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
DukeBox schreef op zaterdag 31 januari 2009 @ 19:29:
[...]

Daarom schrijf ik ook primair dns van je server opgeven.
Inderdaad primair de server en secundair je router kan prima. Misschien iets netter is om op je SBS een forward in te stellen naar je router en dan in je clients gewoon de server opgeven als enige DNS.

Via een router is inderdaad wat veiliger, immers hangt je server met files dan niet direct aan internet. Overigens hoeft dat natuurlijk geen probleem te zijn als alles op je server goed geconfigureerd is en de server alle patches bevat.

Maar voor de load hoeft je het niet te doen met 7 users...

[ Voor 6% gewijzigd door ik222 op 31-01-2009 23:19 ]

Pagina: 1