Toon posts:

bestaan er kleine WUXGA (1920x1200) monitors?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Na jaren van trouwe dienst begint er toch een einde te komen aan mijn Dell D800 laptop. De CPU is niet krachtig genoeg meer om al het nieuwe media geweld bij te benen. Maar over het WUXGA (1920 x 1200) scherm van slechts 15.4 inch ben ik zeer te spreken.

Vandaar dat ik dan ook op zoek ben naar een los scherm met WUXGA (1920 x 1200) resolutie, maar dan het liefst van het zelfde formaat als mijn laptop scherm nu (15.4 inch) of een klein slagje groter (17 inch)

Dat deze schermen bestaan weten we omdat ze in verschillende laptops gebruikt worden, maar als losse monitor (met natuurlijk een DVI-D aansluiting) ben ik zo nog niet tegen gekomen.

Het kleinste dat ik tegen ben gekomen als losse monitor is 21.5 inch (bv Acer H223HQ) maar dat vindt ik nog aan de te grote kant. Ik heb op mijn werk een tijd een dual 24 inch opstelling gehad maar dat was toch net iets te veel van het goede.

Misschien dat iemand hierzo iets weet? of wordt het toch zelf wat in elkaar zetten met een los paneel, controller, voeding etc? En hoe goed gaat dat werken?

Zo iets als dit kan het worden .. al moet het dan wel mooier afgewerkt worden (de WAF factor moet ook hoog genoeg zijn)

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 31-01-2009 15:23 ]

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13-05 08:44
Als je even in de Pricewatch kijkt zie je dat er een 11" FullHD OLED scherm in staat, maar verder geen andere schermen met FullHD of hogere resolutie en een beelddiagonaal van minder dan 21". Kortom, ik ben bang dat je een laptop zult moeten slopen en de boel zelf moet bouwen.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

Verwijderd

Topicstarter
In de pricewatch had ik natuurlijk al gekeken en die Sony OLED had ik daar ook gezien maar die Sony heeft geen FullHD native resolutie:

Kijk maar op de specificatie pagina:
Schermresolutie (pixels) 960 x 540

Ik was wel deze "zelf bouw" tegen gekomen uit februari 2006 volgens mij:
Afbeeldingslocatie: http://wuxga.benow.ca/results/Malik/kit_01.jpg
Afbeeldingslocatie: http://wuxga.benow.ca/results/Malik/kit_02.jpg

Dat zit er wel strak uit ... maar wie weet of deze controllers nog leverbaar zijn? Want hier wil ik er wel 2 van.

Deze was gebouwd aan de hand van Group Buy Wie weet moeten we vanuit Got maar weer zo'n actie opstarten :P

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 31-01-2009 19:15 ]

• battler
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 30-06-2025
Waarom wil je eigenlijk zo'n klein scherm?

Lux.Architectuur | Van Dromen tot Wonen | www.Lux-a.nl

• -Paul-
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 00:07
Omdat je dan met een dual monitor opstelling een erg hoge resolutie hebt, maar het niet teveel plaats in neemt. Ik zie er ook wel wat in.

[ Voor 10% gewijzigd door -Paul- op 31-01-2009 19:25 ]

Verwijderd

Topicstarter
Idd wat Paul aangeeft is 1 van de reden. De andere is dat een zeer grote (lees 24+ inch) LCD gewoon toch nog veel ruimte in neemt op een buro. En als je er dicht op zit dan blijf je de hele tijd met je hoofd van links naar rechts draaien. Meestal zit je toch zo'n 60 to 70 centimeter van een scherm vandaan. En dan is 24" inch erg groot. Zoals ik al aangaf hoeft het niet meteen 15.4 inch te zijn, een 17 of 19 inch panel zou ook goed kunnen.

En als je er 2 van naast elkaar zet op een buro dan kan je zonder veel ruimte op te snoepen toch een mooie dual screen oplossing maken.

En een ander voordeel: omdat de pixels in zo'n scherm erg klein zijn, ziet alles er weer wat strakker uit. Op dit moment draai ik met een DPI van 145. Voor een 24" scherm zou dat een DPI worden van 94. En zoals we weten is geheel windows gemaakt voor een DPI van 96 dus vandaar dat 24 inch schermen pas een WUXGA resolutie hebben (tenminste .. ik denk dat DAT een verklaring kan zijn)

Als een 24" scherm dezelfde DPI zou hebben als dit scherm dan hadden ze een resolutie moeten hebben van ongeveer 3000 x 1875 om dezelfde DPI te krijgen.

Verwijderd

Topicstarter
Ja, ik zoek rustig verder ...

Dit LCD panel lijkt mij ook wel mooi om te hebben in een monitor format ipv in een notebook:

LG Display 17.1″ Notebook PC LCD Panel with RGB LED Backlight

Afbeeldingslocatie: http://www.displayblog.com/wp-content/uploads/2008/09/lg_display_171_nbpc_rgb_led_blu.jpg

Maar de prijs zal wel niet goedkoop zijn, en dan moet er nog een controller bij gekocht worden.....

Verwijderd

Topicstarter
Zo ver als ik nu kan zien zijn er 3 schermen die eventueel in aanmerking komen. Ik heb me geconcentreerd op toch iets groter dan 15.4 inch. Mede doordat de 15.4 inch scherm wat ouder zijn en daardoor ook wat mindere specificaties hebben dan de 17" schermen.

Hieronder een lijstje (met links) naar de schermen die ik tot nu toe gevonden heb:

LG Displays LP171WU5 (geen link wel een LP171WU1)
Chi Mei Optical N184H4-L01
AU Optronics Corp. B170UW02 V0

Ik kijk ook rond op site's voor zelfbouw LCD projectors. Die zelfbouwers gebruiken ook "losse" LCD panelen die ze op een controler aansluiten. Toch wordt daar meestal gebruik gemaakt van 15.4" schermen.

De volgende stap is dus het zoeken van een goede controller die gebruikt kan worden om deze schermen aan te sturen ....

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13-05 23:32
http://www.samenkopen.net/action_products/183049/34871

Wel zonder de behuizing, anders email deze persoon eens, of hij ook met behuizing kan leveren, of de adres kan emailen waar hij ze krijgt.

10,9 Inch Kit (WXGA) + HDMI & HDCP

product 12,1 Inch Kit (WXGA) + HDMI & HDCP

product 15,4 Inch Kit (WUXGA) + HDMI & HDCP

• -Paul-
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 00:07
Dat is nog flink duur...

Verwijderd

Topicstarter
Tja... goed koop zal het wel niet worden .... tenzij er een slimme monitor bouwer wakker wordt en deze schermen kant en klaar in een monitor formaat gaat maken in massa hoeveelheden.

De schermen zelf vallen best mee in prijs trouwens. Die 17" panel voor 220 USD en die 18.4" panel voor 280 USD

Maar het schijnt ook nog zo eens te zijn dat je niet elke willekeurige LCD controler kan pakken en deze op een LCD panel kan aansluiten. Dus dat wordt nog een uitzoek klus.

Wordt vervolgd......

Verwijderd

Topicstarter
Nog even een update over dit topic.

Ik had via een ander forum contact gekregen met iemand uit China die handelde in LCD schermen die primair bedoeld zijn voor de doe het zelf projector bouw. Maar hij was bereid om uit een aantal losse delen een LCD scherm in elkaar te zetten.

Het in elkaar zetten en ook het aansturen van het LCD panel is gelukt, maar ze krijgen de backlight van de door mij gekozen LG LCD panel niet aan de praat.

Dus na 2 maanden de handdoek maar in de ring gegooit en mijn geld terug gekregen.

Dus ... nu weer verder op zoek. Maar wel goede contact opgedaan en ook weer een boel geleerd.

Hein
Pagina: 1