Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[Vista] van 32 bit naar 64 bit: drivers en performance

Pagina: 1
Acties:

• Ninzeo13
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 08-03-2011
Ik heb zojuist mijn nieuwe 12,1" notebook van HP binnengekregen:

HP Compaq Business Notebook 2230s - Core 2 Duo P7370/ 3GB RAM- 12.1 Inch TFT/1280 x 800/ Intel GMA 4500MHD/ DVD_RW Lightscribe/ HDMI/ BT/ VGA/ Expressslot 34/ 3x USB/ 250 GB HDD/Vista Business 32 bit.

Nu heb ik mijn HDD reeds probleemloos vervangen voor een 500 GB HDD, maar dat terzijde. Nu worden deze dingen standaard alleen geleverd met Vista 32 bit, maar ik wil natuurlijk mijn exemplaar Vista Ultimate 64 bit installeren die ik hier heb liggen! (De chipset ondersteunt het, dus waarom niet!)

Ik heb deze Vista Ultimate 64 inmiddels geïnstalleerd, maar ik kwam er al gauw achter dat HP zelf geen ondersteuning levert voor de 64 bit Vista: op de website zijn alleen 32 bit drivers etc. te vinden.
Ik heb me daar niet veel van aangetrokken en gewoon geprobeerd alle 32 bit drivers te installeren van de HP site en waar het niet ging Vista zelf (via Windows Update) zelf wat laten zoeken. De Video/Audio kaart van Intel heb ik via de Intel site zelf gedaan: auto check + install. Lijkt goed te werken.

Nu is vrijwel alle hardware geinstalleerd en lijkt het allemaal goed te werken(op mijn fingerprint sensor na), maar mijn overall performance in Vista 64 is nu 3,1 terwijl hij met de standaard meegeleverde Vista Business 32 3,8 was.

Mijn vragen:

- Kun je wel probleemloos 32 bit drivers installeren voor een 64 bit OS? Zo niet, wat kunnen jullie mij aanraden wat betreft mijn systeem?

- Is de performance drop normaal(omdat Ultimate misschien wat zwaarder is?) of hebben ik gewoon hier en daar nog wat drivers die niet perfect en/of up to date zijn?
*Is deze performance eigenlijk normaal gezien mijn systeem, of moet het hoger kunnen?

- Momenteel is het systeem uitgerust van 3GB RAM en 4GB Readyboost: zal ik veel verschil merken als ik van die 3 GB 4 of meer GB RAM maak?

- Schiet ik überhaupt wel wat op met de 'upgrade' naar 64 bit met mijn systeemspecs?

Hulp wordt gewaardeerd! :D

[ Voor 7% gewijzigd door Ninzeo13 op 31-01-2009 15:13 ]

Verwijderd

Ik ben gisteren ook overgeschakeld van een 32 naar 64 bits o.s. en qua performance merk ik niet speciaal veel. Alhoewel de pc toch een 'klein' beetje sneller lijk. Voornamelijk bij het opstarten en laden van games.
Hopelijk heb je iets aan deze info.

• filenox
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 31-07 10:23
Kun je wel probleemloos 32 bit drivers installeren voor een 64 bit OS? Zo niet, wat kunnen jullie mij aanraden wat betreft mijn systeem?
Nee, dit gaat niet werken. Dus moet je 64-bit drivers gaan installeren, als die er niet zijn, pech :)
- Momenteel is het systeem uitgerust van 3GB RAM en 4GB Readyboost: zal ik veel verschil merken als ik van die 3 GB 4 of meer GB RAM maak?
Hangt er vanaf wat je met die laptop gaat doen, veel zware programma's of wat internetten.
Schiet ik überhaupt wel wat op met de 'upgrade' naar 64 bit met mijn systeemspecs?
Ja, maar die verbetering is echt minimaal, aangezien je maar 3gig RAM hebt. - 64-bit is volgens de meeste pas interessant als de pc meer dan 3,2 gigabyte RAM heeft, omdat geen enkel 32-bit OS meer dan 3,2 gig kan gebruiken. - Dus als ik driverproblemen had zou ik gewoon teruggaan naar de 32-bit :)

[ Voor 16% gewijzigd door filenox op 31-01-2009 19:42 ]

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Buiten dat: is 64bits support wel ingeschakeld in de BIOS, en ís het uberhaupt in te schakelen?

* alt-92 heeft een dv68** series laptop, ook met 3GB. De processor heeft weliswaar E64MT, maar de chipset op het moederbord heeft 't niet.
Dan heeft een 64bits OS alsnog geen nut.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• _Thanatos_
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 27-11 10:50

_Thanatos_

Ja, en kaal

Als je meer dan 1GB geheugen hebt, kun je ReadyBoost trouwens sowieso beter uitschakelen. Dat heeft totaal geen zin, omdat je al voldoende geheugen hebt. ReadyBoost kan in zo'n geval juist vertragend werken.
Ik weet alleen ff niet meer waar ik dat gelezen heb...

Ander puntje, elke pc die wordt geleverd met precies 3GB RAM klinkt mij in de oren als een leverancier die te lui of te nalatig is om x64 drivers te leveren. Anders zou er wel netjes het dubbele van de voorgaande "norm" gebruikt worden, zoals dat door de jaren heen altijd is gedaan, en een 64-bits OS meegeleverd worden.

Dus als HP geen x64 drivers voor je notebook levert, en dat lijken ze niet te doen, is het over het algemeen beter om 32-bits te gaan draaien. Eigenlijk had je zoiets ook van tevoren moeten controleren ;)

日本!🎌

• Steephh
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 29-11 16:55
alt-92 schreef op zaterdag 31 januari 2009 @ 23:27:
Buiten dat: is 64bits support wel ingeschakeld in de BIOS, en ís het uberhaupt in te schakelen?

* alt-92 heeft een dv68** series laptop, ook met 3GB. De processor heeft weliswaar E64MT, maar de chipset op het moederbord heeft 't niet.
Dan heeft een 64bits OS alsnog geen nut.
Zonde 64 bits support kan je toch geen 64 bit OS installeren?

_@/'

• hellboy123
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14:09
_Thanatos_ schreef op zondag 01 februari 2009 @ 04:36:
Dus als HP geen x64 drivers voor je notebook levert, en dat lijken ze niet te doen, is het over het algemeen beter om 32-bits te gaan draaien. Eigenlijk had je zoiets ook van tevoren moeten controleren ;)
en dat is inderdaad bij veel fabrikanten zo. Echter kan je meestal zelf alle 64bit drivers wel bij elkaar zoeken. Dan moet je uiteraard wel een beetje verstand hebben met waarmee je bezig bent.

Verwijderd

Steephh schreef op zondag 01 februari 2009 @ 07:14:
[...]

Zonde 64 bits support kan je toch geen 64 bit OS installeren?
Klopt.. anders zoek je de specs van je laptop wat op en ga je dan bij de fabrikanten langs om te kijken of daar nog x64 drivers op staan.
Pagina: 1