Indiase wetenschappers ontwikkelen 10 dollar-laptop

Pagina: 1
Acties:

• XthinkZ
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20-11-2025

XthinkZ

+3 Geniaal. :p

Topicstarter
Wat dacht je zelf toen je dit las?

Ik geloof van mijn levensdagen niet dat er anno 2009 een succesvolle commerciele 10 dollar laptop gemaakt kan worden.

Maar wie weet? Eentje die alles specs heeft die een goede oude 386 pc had?
Dit topic lijkt me leuk om te discussieren over een 10 dollar laptop!

- welke specs
- de looks
- mogelijk gebruikt materiaal

Ja, u leest het goed: een aantal geleerden aan het Indiase Institute of Science zegt een laptop ontwikkeld te hebben die, eenmaal in massa-productie genomen, niet meer dan 10 dollar zal kosten om te maken.

De laptop wordt volgende week gedemonstreerd op een groot onderwijsevenement in Tirupati. Specificaties zijn nog niet vrijgegeven, maar het zou gaan om een volwaardige laptop met scherm en toetsenbord. De Indiase Minister van Onderwijs is wel zo eerlijk om te zeggen dat de maakkosten nu nog 20 dollar zijn, maar dat dat bedrag gehalveerd kan worden wanneer de laptops op grote schaal in productie genomen zullen worden.

Bron:
http://www.pcmweb.nl/artikel.jsp?id=2384629&

Verwijderd

Natuurlijk kan het.. Lage loonkosten, slechte arbeidsomstandigheden en inferieur materiaal FTW

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 31-01-2009 13:55 ]

• The Realone
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22:40
Zolang er nergens specs worden gegeven kan het net zo goed een opgevoerde rekenmachine zijn met groter scherm en ramplank.

• XthinkZ

XthinkZ

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 31 januari 2009 @ 13:54:
Natuurlijk kan het.. Lage loonkosten, slechte arbeidsomstandigheden en inferieur materiaal FTW
Je bedoeld een kinderarbeid, handgemaakte laptop?
Ergens denk ik dat er zo'n minuuscuul alles in 1 chip gebruik wordt, waar processor, video, geheugen, opslag en conrollers geintegreerd zijn. Scherm eraan en tobo in een behuizing en je hebt een laptop.

Linux OSje erop en je kan werken :).

[ Voor 41% gewijzigd door XthinkZ op 31-01-2009 14:00 ]

• XthinkZ

XthinkZ

Topicstarter
Het 20 dollar kostende apparaat dat India gaat maken, is geen laptop, geen opslagapparaat maar een basale desktop genaamd: "Sashkat"

Het apparaat kan:
- Open Office draaien,
- klein scherm
- virtueel toetsenbord.
- USB-poort
- 256 RAM geheugen
- opslagcapaciteit van twee gigabyte.

Het besturingssysteem is nog onbekend.

http://webwereld.nl/nieuw...lijkt-basale-desktop.html

Geen geld voor een werkend pctje :)

[ Voor 4% gewijzigd door XthinkZ op 08-02-2009 00:16 ]

• chphe
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 15-12-2025
Tja en wat te denken van alle hobyisten die met wat microprocessors, LCD schermpjes en andere electronica dingen aan de slag gaan. Uiteindelijk zijn dat ook allemaal computers, wel heel specifiek, maar soms nuttiger dan een grote mainframe.

• n0valyfe
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 02-10-2025
Ik had gehoord dat het gewoon een opslag systeem was? Stond toch recent op tweakers.net?
Pagina: 1