[Receiver] Sony STR-DG820 of Onkyo TX-SR606

Pagina: 1
Acties:

• Oscar Mopperkont
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-08-2024
Ik ben op zoek naar een zo goedkoop mogelijke surroundreceiver die aan de volgende vereisten voldoet:

- 4 HDMI 1.3 inputs
- 1080p throughput
- ondersteuning voor veel geluidscodecs
- geluid uit signaal kunnen halen dat wordt doorgegeven
- lipsync
- goedkoop

De receiver ga ik oa gebruiken icm:
- Pioneer PDP-LX5090
- Popcornhour A100
- UPC-box

Omdat de Pioneer zelf al zeer goede scalers aan boord heeft, ben ik niet geinteresseerd in of de receiver het ook kan en hoe goed. Ik vind het gewoon handig/mooi dat ik al mijn apparaten op de receiver kan aansluiten en vervolgens maar 1 HDMI kabel naar de tv kan laten gaan. Omdat de PCH A100 1080p kan uitpoepen moet hij ook 1080p kunnen doorgeven. Verder heb ik geen speaker gekocht bij de Pioneer PDP-LX5090, want ik ga alleen luisteren via de receiver. Daarom is het dus ook nodig dat de receiver het geluid uit het HDMI signaal kan filteren en weergeven en vervolgens de rest van het signaal door te geven (of kun je het beter eerst naar de tv laten gaan en dan weer terug naar de receiver, zodat je geen lipsync probs krijgt?).

Wat ik van ondergeschikt belang vind is de geluidskwaliteit van de receiver, omdat ik in principe toch wel geloof dat dat bij een beetje receiver van tegenwoordig wel goed zit en ik hoor alleen verschil als ik kan switchen tussen twee receivers en niet als hij los bij mij thuis staat.

In mijn zoektocht ben ik op (slechts) twee receivers gestuit die volgens mij aan mijn eisen voldoen. Bij de goedkope receivers zie je namelijk vaak dat ze niet 4 of meer HDMI poorten hebben, of slechts een beperkt aantal codecs ondersteunen. Het zijn de volgende twee receivers

Sony STR-DG820 en de Onkyo TX-SR606, nu moet ik dus kiezen tussen deze twee receivers, maar ik wil niets over het hoofd zien en dat is eigenlijk het punt waar ik me het meeste zorgen over maak. De receivers van tegenwoordig hebben zoveel opties en mogelijkheden dat je snel over het hoofd ziet dat een receiver iets niet heeft dat je wel zou willen hebben. Om een simpel voorbeeld te noemen, sommige mensen willen dat een receiver ook HDMI signalen doorgeeft als hij op standby staat en dat doen ze niet allemaal. Dat is iets wat ik volgens mij niet hoef, maar het is ook iets waar ik niet zo snel aan zou denken en waar je pas een tijdje na aankoop achterkomt dat je het mist.

Op GoT is de Onkyo erg populair en ook op Kieskeurig. De Sony is daarentegen nauwelijks bekend en ook op kieskeurig heeft hij niet eens een rating. In de Whathifi kwam hij echter als testwinnaar uit de bus, waar hij oa tegenover een Onkyo 506 werd gezet. Weet dus niet hoe hij scoort tov de Onkyo 606. De Sony kreeg echter wel 5 sterren en werd oa geroemd om de veelzijdigheid. Anderzijds las ik hier op het forum dat de Sony in de Audiovision een mindere beoordeling had gekregen, omdat het uitgangsvermogen per kanaal erg laag was, waardoor geluidskwaliteit en met name de bas achteruit ging bij een hoger volume. Nu is dat voor mij denk ik geen probleem, omdat ik in een appartement woon uit 1910 en het vrij gehorig is. Kan hem dus toch niet erg hard zetten en bovendien neem ik er een nog uit te zoeken 5.1 satelietsysteem bij met een actieve subwoofer.

Dus om de zaken op een rijtje te zetten.

Sony STR-DG820:
+ Goedkoop (EUR 314)
+ Goede review in de Whathifi
+ Kleiner dan de Onkyo
+ Voldoet volgens mij aan al mijn eisen
- Minder goede review in de Audiovision
- Schijnt vrij warm te worden
- Om een of andere reden niet populair op GoT en kieskeurig, dus dat doet vraag rijzen of er iets "mis" mee is

Onkyo
+ Populair op GoT en kieskeurig, dus zal wel OK apparaat zijn
+ Goede reviews
+ voldoet volgens mij aan al mijn eisen
- Duurder (EUR 379)
- Wat groter en lomper dan de Sony

Welke van de twee raden jullie mij aan, en is er nog iets dat ik in mijn eisenlijstje over het hoofd heb gezien, gezien mijn opstelling met de PCH-A100 en het feit dat hij altijd het geluid zal moeten leveren voor de tv.

• makkie ;)
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22-01 07:52

makkie ;)

Arrogant? Me? Nah!

Ik zou zeggen ga luisteren. Welke boxen je er op aan gaat sluiten is ook belangrijk voor het klankbeeld (heb ik me laten vertellen :p) dus vermeld die ook even.

Probleem met raad vragen aan anderen is dat smaken gewoon verschillen. Ikzelf heb een Onkyo 606 en ben er erg tevreden over. Kleine issues neem ik voor lief.

Vidi, vici, veni! (ik zag, ik overwon en ik kwam!)

• Oscar Mopperkont
Wat ik al zei, de geluidskwaliteit vind ik van ondergeschikt belang, ik geloof wel dat dat goed is. Het punt is dus niet dat ik wil kiezen op luisteren, maar echt op specs. Beide receivers zullen geluid kunnen produceren waar ik content mee zal zijn.

• Terran
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 00:17
Ben toevallig naar ongeveer het zelfde op zoek als jouw en volgens mij voldoet deze ook aardig aan jouw eisen.

• Oscar Mopperkont
Die heeft maar twee HDMI poorten. Aangezien ik er sowieso al een PCH-A100 aan wil hangen een UPC-box en later ook nog een DVD of Blu-Ray speler en ooit misschien nog een Xbox360 of PS3, wil ik wel een beetje op de toekomst zijn voorbereid.

• Terran
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 00:17
Heb inderdaad over de 4x hdmi gelezen.

• Brad Pitt
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 08-02 09:37
Ook in deze test (Duits) komt de Onkyo er beter uit dan de Sony. De 606 is voor het geld een prima apparaat.

Jammer dat je budget niet wat hoger is, ben uitermate tevreden over de Pioneer LX71 i.c.m. een Pioneer plasma, en het staat nog super ook ;)

De 606 zal voor jouw eisen helemaal prima zijn (lees: ding kan echt bijna alles), voor het bedrag dat 'ie moet kosten is het mijns insziens best wel een no-brainer!

Nickname does not reflect reality

• Oscar Mopperkont
Die LX71 ziet er natuurlijk ontzettend mooi uit en zo'n Kurolink zal ongetwijfeld ook niet gek zijn, maar ik denk dat als het even kan ik de boel in een kastje wegstop, een IR-extender regel en zo'n Logitech Harmony regel om alles met 1 apparaat te kunnen bedienen. Die Onkyo en de Sony in mindere mate zijn immers niet moeders mooiste, zeker niet naast zo'n vette Kuro tv :9~

offtopic:
althans, dat neem ik aan, aangezien de tv nog bezorgd moet worden

• Brad Pitt
Oscar Mopperkont schreef op zaterdag 31 januari 2009 @ 14:06:
[ot]althans, dat neem ik aan, aangezien de tv nog bezorgd moet worden[/ot]
Weet nu al 100% zeker dat het je beste aanschaf sinds tijden gaat zijn. Die schermen zijn echt echt zó fijn. Toen ik mijn 508XD (HD-Ready) kocht was de 5090 nog onbetaalbaar (4000 Euro) en zelfs daar geniet ik elke dag waanzinnig van! Ondanks de resolutie ;)

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Oscar Mopperkont schreef op zaterdag 31 januari 2009 @ 14:06:
maar ik denk dat als het even kan ik de boel in een kastje wegstop
Dan zou ik geen van beiden nemen ivm de warmte ontwikkeling. Scheelt ook nog eens geld :+

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

• Oscar Mopperkont
Volgens mij valt dat wel mee toch? Las wel dat die Sony warmer wordt dan de Onkyo, maar zelfs dan heb je het over niet heel hoge temperaturen.

Verwijderd

Die Onkyo valt sowieso af gezien je eisen aangezien deze maar upscaled tot 1080i :

http://www.avblog.nl/onkyo-tx-sr606-av-receiver/

Verder is het aantal HDMI poorten niet zo belangrijk aangezien je TV ook HDMI poorten heeft, waardoor je eventueel bronnen daarop rechtstreeks kunt aansluiten en via de audio out, als je TV dat ondersteund, doorlust naar je receiver :)

• Oscar Mopperkont
De TV heeft zelf een zeer goede scaler, dus de upscalekwaliteiten van de versterker maken mij niet uit. Het enige wat de versterker moet kunnen is het signaal doorgeven en voor zover ik weet kan ie dat.

De TV heeft inderdaad zelf ook nog HDMI aansluitingen, maar ik vind het mooi als er zo min mogelijk kabels aan de tv hangen. Dus alles op de receiver aansluiten en doorlussen naar de tv.

Verwijderd

Oscar Mopperkont schreef op zondag 01 februari 2009 @ 17:52:
De TV heeft zelf een zeer goede scaler, dus de upscalekwaliteiten van de versterker maken mij niet uit. Het enige wat de versterker moet kunnen is het signaal doorgeven en voor zover ik weet kan ie dat.

De TV heeft inderdaad zelf ook nog HDMI aansluitingen, maar ik vind het mooi als er zo min mogelijk kabels aan de tv hangen. Dus alles op de receiver aansluiten en doorlussen naar de tv.
Dan heb je ook geen receiver nodig met een upscaler aangezien er maar 1 het werk hoeft te doen en in dit geval geef je aan dat je TV dat al doet :) Verder staat het wel in je pakket met eisen. Daarmee kun je dus wat bezuinigen bij aanschaf op een receiver en heb je denk ik meer keuze in dat segment ;)

• Oscar Mopperkont
Lees de TS nog eens door ;)

Er staat nergens in mijn eisenpakket dat ie kan upscalen. Hij moet 1080p throughput hebben, ergo kunnen doorgeven en niks meer aan doen. Alle receivers met HDMI ingangen, hebben echter wel de optie om te schalen. Alleen omdat ik het niet gebruik, maakt het me niet uit hoe goed ie dat doet en of ie wel of niet tot 1080p kan upscalen.

Verwijderd

Oscar Mopperkont schreef op zondag 01 februari 2009 @ 18:20:
Lees de TS nog eens door ;)

Er staat nergens in mijn eisenpakket dat ie kan upscalen. Hij moet 1080p throughput hebben, ergo kunnen doorgeven en niks meer aan doen. Alle receivers met HDMI ingangen, hebben echter wel de optie om te schalen. Alleen omdat ik het niet gebruik, maakt het me niet uit hoe goed ie dat doet en of ie wel of niet tot 1080p kan upscalen.
HDMI 1.3 is Full HD dus als ik throughput lees dan lees ik upscaling, aangezien throughput geen classificatie is. Maar goed, veel succes :)

• FrenzyFreak
  • Registratie: April 2005
  • Nu online
Verwijderd schreef op zondag 01 februari 2009 @ 23:40:
[...]

HDMI 1.3 is Full HD dus als ik throughput lees dan lees ik upscaling, aangezien throughput geen classificatie is. Maar goed, veel succes :)
- HDMI 1.3 is standaard voor beeldoverdracht met geluid en overige signalen, zoals commando's of HDCP. Hierbij is de gebruikte resolutie totaal afhankelijk van de bron. HDMI 1.3 is per definitie geen Full HD.

- Full HD is een standaard voor apparatuur, refererende naar de aansluit-, doorgeef- en weergavemogelijkheden.

- Upscaling is het vergroten van de resolutie van het bronmateriaal, meestal SD, naar 720p / 1080i / 1080p.

- Throughput is enkel het doorgeven van het signaal, zonder enige tussenkomst van bv. een receiver, met de uitzondering van een HDMI switch functie.

Een belangrijk punt voor een receiver is dat deze het digitale geluidsspoor van de HDMI weergeeft, zonder het beeldmateriaal ook maar enigszins te beïnvloeden.

Verwijderd

FrenzyFreak schreef op maandag 02 februari 2009 @ 00:21:
[...]
Een belangrijk punt voor een receiver is dat deze het digitale geluidsspoor van de HDMI weergeeft, zonder het beeldmateriaal ook maar enigszins te beïnvloeden.
Inderdaad! Helaas is dit eerder uitzondering dan regel. Erg goed opletten dus.

• Oscar Mopperkont
@Peph: de onkyo en de sony halen dat soort geintjes toch niet uit?

• Brad Pitt
De Onkyo 606 is een gesloten kastje plaatsen is niet altijd aan te raden, zoals ook in deze (wederom zeer positieve review) te lezen is.

"My only real concern is that the TX-SR606 ran hot. After two hours of 7-channel music playback, the external temperature of the unit was 135 degrees Fahrenheit as measured by a Raytek MiniTemp gauge. Granted, I'm running seven 4-ohm speakers (Onkyo rates the unit down to 6 ohms), but I gave the 606 plenty of ventilation. Placing this AVR—or any high-power device—in an enclosed cabinet without adequate ventilation is not recommended, so be sure to plan accordingly. Also, if your speakers have a nominal impedance of 6 ohms or higher, the 606 should not run as hot as it did with my 4-ohm system."

Verder denk ik niet dat het beeld erg wordt aangetast door de 606, al doet Onkyo volgens mij niet aan 100%-pure-doorgave van het signaal, las ik ook pas in een test van de 806. Ook bijv. een topklasse apparaat als een Yamaha Z11 clipt RGB-waardes <16 en 235>. Die zal je in normale video-content sowieso niet tegenkomen maar ik vind eigenlijk wel dat het signaal gewoon onaangetast verder moet worden gestuurd.

• Oscar Mopperkont
Wat ongelofelijk dwars dat het signaal wordt aangetast. Waarom gebeurt dat?

Maar wordt zo´n apparaat ook warm, als je op normaal niveau muziek luistert? Maar ga mijn toekomstige receiver denk ik wel degelijk in een kastje plaatsen. Die dingen zijn gewoon lomp en lelijk. En electronica kan volgens mij wel wat hoge temperaturen handelen?

[ Voor 36% gewijzigd door Oscar Mopperkont op 02-02-2009 11:18 ]

• Brad Pitt
Zo te lezen worden HDMI-signalen op de 606 gelukkig wel gewoon prima doorgelust: "HDMI-Signale, die eingehen, werden grundsätzlich durchgeleitet, aber nicht durch De-Interlacer oder Scaler bearbeitet" (test op Areadvd.de).

Onkyo versterkers worden wat warmer dan de meeste andere merken. Enige ventilatie zal geen kwaad kunnen. Zoals ook aangegeven zal bij gebruik van 8 Ohm speakers de warmte-ontwikkeling wel meevallen.

Pagina: 1